تازه های سایت

21. آبان 1396 - 8:27
گزارش؛
ترک تحصیل دختران زیلایی به دلیل نداشتن مدرسه مجزا/دانش آموزانی که چشم انتظار مسئولین آموزش و پرورش هستند
دانش آموزان دختر منطقه زیلایی شهرستان بویراحمد به دلیل عدم وجود مدرسه مجزا و همچنین نداشتن هزینه تحصیل در مدارس شهری ، مجبور به ترک تحصیل شده اند .

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی  باشت نیوز: به نقل از  چهارفصل آموزش مناسب یکی از راه‌های اساسی پیشرفت جوامع محسوب می‌شود و تحصیل رایگان دانش‌آموزان در مدارس از مهم‌ترین اولویت‌های متولیان امر تعلیم و تربیت است، اما با این ‌وجود دانش‌آموزانی در مناطق محروم کشورمان همواره در بی‌عدالتی آموزشی به سر می‌برند و با کمترین امکانات آموزشی مشغول تحصیل هستند .

 

.

با وجود اینکه در استان‌های برخوردار، مدارسی با مجهزترین امکانات برای فراگیری آموزش‌های لازم ایجاد شده و به دنبال هوشمندسازی مدارس، تهیه و تأمین امکانات آموزشی و بهداشتی برای ارتقاء سطح آموزش مدارس هستند اما از طرفی برخی دانش‌آموزان‌ مناطق محروم کشور، در مدارسی بدون امکانات اولیه و یا مدارس کپری تحصیل می‌کنند .

 

در مناطق روستایی و عشایری استان کهگیلویه و بویراحمد ، دانش آموزان نه‌ تنها از لحاظ آموزشی وضعیت مناسبی ندارند بلکه از نبود دیگر امکانات نیز رنج می‌برند .

 

در یکی از ازاین موارد تعدادی از دانش اموزان دختر مدرسه راهنمایی بعثت در منطقه زیلایی شهرستان بویراحمد به دلیل اینکه مدرسه مجزا و مخصوص دختران ندارند ، یا خودشان قید ادامه تحصیل را زده اند و یا این که با مخالفت خانواده هایشان برای ادامه تحصیل روبه رو شده اند.

 

با توجه به فرهنگ مذهبی و سنتی حاکم بر این مناطق برای بسیاری از خانواده ها تحمل این وضعیت کار آسانی نیست و علی رغم میل باطنی خودشان مانع از ادامه تحصیل دخترانشان می شوند .

به دلیل اینکه دانش آموزان باید مسافت طولانی برای رسیدن به مدرسه را طی کنند و از طرفی عدم فراهم بودن وسایل نقلیه و نداشتن هزینه رفت‌ و آمد، در نهایت مجبور به ترک تحصیل و منحل شدن کلاس درس شده است .

 

از جمله مواردی که اولیای این دانش آموزان به عنوان دلایل ترک تحصیل دخترانشان از آن یاد می کردند ، اشکال شرعی و اخلاقی و همچنین عرفی بود که مانع از ادامه تحصیل دخترانشان می شد .

 

یکی دیگر از مشکلاتی که خانواده های این دانش آموزان با آن دست و پنجه نرم می کنند ، فقر شدید اقتصادی و نداشتن هزینه های لازم برای تحصیل فرزندانشان در مدارس شهری است .

 

در پایان گفتنی است طبق شنیده ها کد جداسازی مدارس دخترانه و پسرانه از مدت ها پیش صادر شده است اما مشخص نیست به چه دلیل این کار بعد از گذشت چند ماه به مرحله اجرا نرسیده است و مسئولین آموزش و پرورش استان و شهرستان باید پاسخگوی این مساله باشند چرا که تاخیر حتی یک روز در اجرایی کردن این مساله با توجه به مشکلاتی که برای دانش آموزان و خانواده ها ایجاد کرده است ، غیرقابل قبول است .

فیلم زیر صحبت های دهیار روستا و اولیای دانش آموزان است که از مسئولین آموزش و پرورش درخواست دارند تا هرچه سریع تر نسبت به برطرف کردن این معضل اقدامات لازم را انجام دهند .

 

 
 
 
 

نظرات کاربران