تازه های سایت

2. آذر 1396 - 12:14
بانوی روستایی که اقتصاد مقاومتی را معنا بخشید/لزوم توجه بیشتر به صنایع سنتی شهرستان باشت+تصاویر
صنایع دستی و هنرهای سنتی یکی از عرصه های مهم در تحقق اقتصاد مقاومتی است که توجه به آن در برنامه ریزی های کشور می تواند فرهنگ، اقتصاد و اشتغال کشور را در برابر شرایط سخت مستحکم و مقاوم سازد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی  باشت نیوز؛ توجه به تولیدات داخلی برای تقویت اقتصاد کشور یکی از مضامینی است که مقام معظم رهبری طی سالهای متمادی بر آن تاکید داشته و مسئولان را بر توجه ویژه به امر اقتصاد داخلی و به تعبیر خاص تر اقتصاد مقاومتی فراخوانده اند.

 

صنایع دستی و هنرهای سنتی یکی از عرصه های مهم در تحقق اقتصاد مقاومتی است که توجه به آن در برنامه ریزی های کشور می تواند فرهنگ، اقتصاد و اشتغال کشور را در برابر شرایط سخت مستحکم و مقاوم سازد.

 

نقش و نگاره‌های زیبا و چشم‌نواز گلیم بافی تجلی گر اهتمام در اقتصاد مقاومتی است که در گوشه و کنار این دیار در جهت تحقق فرامین رهبری و کمک به توسعه اقتصاد به پیش می رود.

گلیم بافی باشت

 

گلیم، دست بافته ای ارزشمند که از صدها سال پیش تاکنون در کهگیلویه و بویراحمد تولید می‌شود، به‌عنوان یادگار ارزشمند گذشتگان و به دلیل درآمد زایی، بدون آلایندگی‌های زیست محیطی دارای اهمیت فراوانی است.

 

هم اکنون قیمت هر متر مربع گلیم در کهگیلویه و بویراحمد بین 800 هزار تا یک میلیون ریال است که در صورت ایجاد بازار فروش مناسب، ارزش اقتصادی گلیم بیشتر می‌شود.

 

مرضیه جلیلی یکی از گلیم بافان روستای خان احمد شهرستان باشت توانسته نقش بسزایی در بهبود وضعیت اقتصادی خانواده خود داشته باشد.

 

گلیم بافی باشت

این بانوی خان احمدی با هنر انگشتان خود توانسته زمینه تولیدات داخلی  برای تقویت اقتصاد کشور که مقام معظم رهبری طی سالها به آن تاکید دارد را به نتیجه برساند.

 

 

مرضیه جلیلی ۳۰ ساله و دارای دو فرزند است.وی سال گذشته با گرفتن ۷ میلیون تومان وام اقتصاد مقاومتی از بسیج سازندگی شهرستان باشت توانسته در منزل خود ایجاد شغل کند و قسمتی از امرار و معاش خانواده خود را تامین کند.

 

گلیم بافی باشت

 

در طول یک سال ۱۵ گلیم با دستان هنرمندی خود بافته است که معادل ۵۰ میلیون تومان است.

 

این بانوی خان احمدی از سختی کار برای ما می گوید: از ۵ سالگی علاقه شدیدی به صنایع دستی داشتم و از همان موقع کار گلیم بافی را شروع کردم.

 

وی ادامه داد: اکنون هر طرحی که سفارش دهند را بافت میزنم .نخ های بافت را خودم تهیه میکنم و با خرید پشم و نخ خام از روستاییان، خودم این نخ هارا به صورت طبیعی رنگ کرده و برای بافت آماده می کنم.

 

 

مرضیه جلیلی با کار کردن زیاد، روی دار گلیم بافی اکنون دیسک گردن گرفته است.

 

گلیم بافی باشت

وی از مشکلاتی که دارد تنها خواسته اش این بود که یک اتاق کوچک برای کار داشته باشد تا در سرما و گرما با خیال راحت بتواند بافت گلیم انجام دهد.

 

از سود بالای وام ها می گوید که تا کنون نتوانسته یک وام کم درصد برای ساخت اتاق کار خود بگیرد...

 

از نبود بازار فروش برای گلیم فرش ها می گوید ؛ در استان ما خرید و فروش گلیم فرش سنتی کار بسیار سختی است و کسی آنچنان حمایت نمیکند.

 

 

 وقتی برای تهیه گزارش به منزل آنها رفتیم، ترسش  این بود که باران ببارد و دار قالی اش را خراب کند و خیلی استرس داشت...

 

این بانوی کارآفرین ترک زبان بوده و  کارهای هنری دیگری از جمله مهره دوزی و دوخت لباس هم انجام می دهد و در این امر هم توانسته مشتری های را جذب کرده و سود مناسبی داشته باشد.

 

گلیم بافی باشت

بر اساس آمار، سالیانه 300 هزار مترمربع صنایع‌دستی داری، از سوی هنرمندان این استان تولید و روانه بازارهای مصرف می‌شود.

کهگیلویه و بویراحمد دومین استان تولید کننده گبه ایران است و بر اساس آمار 95 درصد از هنرمندان صنایع داری در این بخش مشغول فعالیت هستند.

 

به نظر می‌رسد در صورت رفع چالش‌ها بتوان از دست بافته‌های گلیم و هنرهای مشابه برای اشتغال و ایجاد درآمد برای بانوان کهگیلویه و بویراحمد استفاده کرد.

 

امیدوار است با حل مشکلات صنایع دستی در شهرستان ها چرخ اقتصاد هرچه زودتر به چرخش در بیاید تا مشکل بیکاری و معیشت جوانان کشورمان حل شود.حالا که جوانان خود دست بکار شده اند در این زمینه حمایت هرچه بیشتر مسئولین هم طلبیده می شود

 

 

 

انتهای پیام/سجادی

نظرات کاربران