تازه های سایت

7. اسفند 1396 - 9:36
استیضاح نامه، بدون تاریخ و شماره؛
استیضاح وزراء به کجا رسید؟/ نمایندگانی که هم از "راه" افتادند و هم از "کار"
براستی این نمایندگان چه کسانی بودند که هنوز جوهر امضای استیضاح نامه شان خشک نشده به همین راحتی هم از "راه" افتادند و هم از "کار"!

به گزارش پایگاه خبری باشت نیوز؛ اوج تصادفات حمل و نقل جاده ای و هوایی و همینطور افزایش بی شمار بیکاران در دولت یازدهم آنقدر ملموس و قابل توجه بوده است که فضای ایران پر شده است از دل های پر رنج و دردی که در آخرین تراژدی غم انگیز این حادثه می توان به سقوط حادثه هوایی تهران_یاسوج که با جان باختن شمار زیادی از هموطنان منجر گردیده است اشاره ای از سر افسوس نمود.

 

در روزهایی که هنوز لحظاتی نه چندان زیاد از زمان این حادثه غم انگیز می گذشت تعداد زیادی از نمایندگان مجلس بخصوص نمایندگان استان کهگیلویه و بویراحمد عزم را جزم کردند تا با استیضاح وزراء راه و شهرسازی و همینطور کار و تعاون در مجلس ضمن بررسی معضلات و مشکلات پیش راه بتوانند ذره ای از آلام و دردهای بی شمار این ملت بویژه بازماندگان این حادثه غم انگیز بکاهند.

در پی سانحه هوایی صبح یکشنبه در منطقه سمیرم که در جریان آن یک فروند هواپیمای ATR۷۲ متعلق به شرکت هواپیمایی آسمان با شصت و شش مسافر پس از برخورد با رشته کوه های دنا متلاشی و سرنگون شد تعدادی از نمایندگان پارلمان ایران با تنظیم نامه ای خواستار استیضاح عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی شدند.

به گزارش خبرگزاری فارس در این نامه که پس از امضای چندین نماینده به هیئت رئیسه مجلس ارائه و توسط کمیسیون عمران وصول شده به موارد مشخصی به عنوان دلایل درخواست استیضاح اشاره شده است که در میان آنها می توان به «عدم توانایی در مواجهه با بحران‌های موجود در سیستم حمل و نقل کشور»، «عدم نظارت بر سیستم ناوگان هوایی و ریلی و بروز مشکلات در کشور و مرگ تعداد بسیار زیادی از هموطنان عزیز»، «عدم اجرای برنامه‌های ارائه شده به مجلس شورای اسلامی در نوسازی ناوگان‌های حمل و نقل عمومی»، «بی‌انگیزگی در اداره امور وزارتخانه‌ ذیربط» و نیز «عدم پاسخگویی مناسب به مردم شریف و نمایندگان محترم» اشاره کرد.

ناوگان فرسوده هوایی ایران که تحریم های بلند مدت بین المللی یکی از مهمترین دلایل آن محسوب می شود به همراه سوء مدیریت در کنترل کیفیت و عدم نظارت بر رفع کامل معایب فنی هواپیماهای قدیمی که بالطبع از جدیدترین امکانات و فن آوری های گریز از حادثه محروم هستند سبب شده تا ایران به یکی از معدود کشورهای جهان تبدیل شود که شمار سوانح هوایی در آن بسیار بالاتر از حد معمول است.

 

هواپیمای ATR۷۲ نمونه ای از مدل هواپیماهای کوچک حمل کالا بود که اوائل دهه ۱۹۸۰ به صورت مشترک توسط فرانسه و ایتالیا طراحی و وارد چرخه تولید شد. این هواپیما طی سالهای ۱۹۹۳ تا ۲۰۰۹ تحویل شرکت آسمان شده بود. شرکت ایران ایر نیز پس از برداشته شدن برخی تحریم های بین المللی بواسطه قراردادی که در سفر اروپایی حسن روحانی به رم امضا شد اردیبهشت ماه سال جاری چهار فروند هواپیمای ATR ۷۲-۶۰۰ را از این شرکت سازنده تحویل گرفت.

 

هواپیمایی که با شصت و شش سرنشین در مسیر یاسوج دچار سانحه شد اوایل بهمن ماه نیز به دلیل نقص فنی از ادامه مسیر خود بازمانده و به فرودگاه مهر آباد بازگشته بود.

 

این یک سر قضیه داستان غم انگیز مردمانی است که در اثر کمبود راههای غیر استاندارد و همینطور ناوگان های فرسوده و با عمر بازنشستگی که هر روز می گذرد عده زیادی از هموطنان ما در این مقوله جان خود را از دست می دهند و در این قصه پر درد و پر از گلایه فریادشان به جایی نمی رسد.

 

این در حالی بود که حسین مقصودی عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در 14 بهمن ماه از تدوین و امضای طرح استیضاح علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از سوی 50 نفر از نمایندگان در خانه ملت خبر داد.

نماینده مردم سبزوار و جغتای با اشاره به اینکه وزیر کار در جلسه رای اعتماد قول‌ داد تا اوضاع وخیم کارگران در کشور را بهبود دهد، افزود: متاسفانه تاکنون ربیعی وعده‌های خود را عملیاتی نساخته و تمهیداتی هم برای مشکل آن‌ها اندیشیده نشده است.

 

وی تاکید کردصندوق‌های بازنشستگی هم وضعیت مناسبی نداشته و بازنشستگان از این موضوع ناراضی هستند.

 

مقصودی اظهار کرد: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی جایگاه حساس و رسالت خطیری را بر عهده دارد و ادغام چند وزارتخانه و تشکیل وزراتخانه‌ای به نام تعاون، کار و رفاه اجتماعی از ابتدا هم اشتباه بود.

 

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور با تاکید براینکه ربیعی نظارت مناسبی بر زیر مجموعه خود ندارد، گفت: شخصی باید سکاندار وزارت کار می‌شد که جوان و فعال‌تر بود و طرح استیضاح وی پس از سرکشی نمایندگان به حوزه‌های انتخابیه‌شان در هفته آینده تقدیم هیئت‌رئیسه مجلس خواهد شد.

 

به هر حال؛ این روزها که مردم سرزمینم از شمال تا جنوب در غم فقدان عزیزانشان با رخت سیاه به استقبال نوروز می روند بیشتر از نمایندگانی دلزده تر می شوند که از شعار تا عمل فاصله زیادی دارند و در خانه ملت به جای آنکه به فکر مردم دیار و سرزمین خود باشند به فکر سیاست هایی هستند که هیچگاه نمی توان چهره مظلوم این مردم را د راوج فقر،بیکاری و محرومیت به نظاره نشست، براستی این نمایندگان کسانی هستند که هنوز جوهر امضای استیضاح نامه شان خشک نشده هم از راه افتادند و هم از کار!

 

منبع,چهارفصل

انتهای پیام/

نظرات کاربران