تازه های سایت

19. تير 1397 - 17:08
توسعه پتروشیمی به قیمت جنگ آب؛
بی آبی و مشکل تأمین آب پتروشیمی دنا/وقتی خرسان قربانی دو پروژه می شود
توسعه صنایع پتروشیمی هرچند که از لحاظ اقتصادی منبع درآمد و اشتغال خوبی برای هر کشوری محسوب می شود اما از سوی دیگر به قیمت جنگ آب بوده که خشکسالی و قحطی های آینده را رقم می زند.

به گزارش پایگاه خبری باشت نیوز؛ آب مایع هستی بخش زندگی بشر،نعمتی که جهان هستی با آن گره خورده و کم شدن آن یادآور روزهای قحطی، مهاجرت و حتی نارضایتی های ادامه دار خواهد بود.

 

چند سالی است که دیار زاگرس جنوبی و جنوب غربی کشور که سالهای متمادی از پر بارش ترین مناطق کشور محسوب می شدند امروزه از نعمت بارش های پر پشت بی نصیب بوده و همین موضوع باعث شده که دیگر رودخانه های خروشان دنا و چشمه های جوشان آن شور و شعف قدیم را نداشته باشند.

 

هرچند بالارفتن مهاجرت روستائیان واستفاده های غیر اصولی در مصرف آب و هم چنین نبود مدیریت بهره برداری خود نیز مزیدی بر علت است که مردم در تنش بی آبی گرفتار شوند، اما آنچه معلوم بوده این است که به قولی جنگ آب در جهان شروع شده است.

هرچند که بیش از 80درصد سطح زمین را آب پوشانده است، اما این آب قابل آشامیدن و شرب نیست و آبی شور بوده که حتی آبزیان از چشیدن آن به ستوه در آمده اند.

یکی از مهم‌ترین مخاطراتی که در آینده‌ای نه چندان دور مجبوریم با آن دست و پنجه نرم کنیم، بحران آب است. رسانه‌ها اخیرا این موضوع را در بوق و کرنا کرده‌اند در حالی که سال‌های سال است اساتید این حوزه چنین روزی را هشدار داده‌اند؛ با وجود قطعی بودن وقوع این اتفاق، هنوز شاهد هدررفت آب در صنایع اصلی کشورمان هستیم.

 
بحران آب در جهان و بالاخص در ایران مدتی است یکی از بحث‌های مهم رسانه‌ها شده است، ﺍﯾﺮﺍﻥ ﻫﻔﺖ ﻫﺰﺍﺭﺳﺎﻟﻪ ﺗﺎ ۲۰ ﺳﺎﻝ ﺩﯾﮕﺮ ﺍﺯ ﺑﯽ‌ﺁﺑﯽ ﻭ ﺧﺸﮑﺴﺎﻟﯽ ﻧﺎﺑﻮﺩ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺷﺪ ﻭ ﺍﺯ ﺁﻥ ﺑﯿﺎﺑﺎﻧﯽ به جای ﺧﻮﺍﻫﺪ ﻣﺎﻧﺪ ﮐﻪ ﻫﯿﭻ ﮔﯿﺎﻩ ﻭ جاﻧﺪﺍﺭﯼ توان ﺯﻧﺪﮔﯽ ﺩﺭ ﺁﻥ ﺭﺍ ﻧﺨﻮﺍﻫﺪ ﺩﺍﺷﺖ. این مقالاتی بوده که حتی رسانه های غربی در مورد خشکسالی های پی در پی در ایران نگاشته اند.

مسئله امروز ما لزوم توجه به این منابع خدادای در دیار دنا است، دیاری که امروز بیشتر از گذشته تشنه است و نبود آب آشامیدنی و حتی مصرف های بی رویه و بهره برداری غیر اصولی از آن برای صنایع پر آب باعث شده ،دیگر این دیار از وجودآب برخوردار نباشد.

چند صباحی است که در رسانه ها موضوع بهره برداری و انتقال آب یکی از رودخانه های پر آب استان(خرسان)به یکی از استانهای همجوار بسیار به گوش می رسد، موضوعی که این سئوال را در ذهن دنا نشینان به وجود آورده که چرا استان کهکیلویه وبویراحمد که امروز خودش در بی آبی غوطه ور است ،اجازه برداشت چنین موضوع مهمی را می دهد.

اما سخن اصلی ایجاد سدهای بی فایده برای استان و انتقال این آب به استان همسایه نیست، بلکه بهره برداری از آبی است که برای یکی از پروژه های عظیم استان در منطقه سقاوه مورد برداشت قرار خواهد گرفت.

همانگونه که می دانیم یک سالی است که موضوع احداث پتروشیمی سقاوه در منطقه مارگون تیتر همه رسانه بوده ،موضوعی که بیشتر از همه مورد بحث بین کارشناسان و مشاورین طرح است.

برخی احداث این پروژه را به صرفه می دانند و برخی دیگر نیز آن را مرگ طبیعت دنا در منطقه سقاوه قلمداد کرده اند، اما آنچیزی که در عیان و نهان گفته می شود سخن های دیگری است.

موضوعی که امروز بیشتر از همه مردم به آن حساس شده اند، موضوع برداشت آب و بهره برداری از آب  رودخانه خرسان برای خوراک این پتروشیمی است، و طبق نظر برخی از کارشناسان احداث این پتروشیمی مسائل زیست محیطی زیادی را دارد، یکی از این موضوعات برداشت بی رویه آب از رودخانه خرسان برای این پتروشیمی است.

موضوع که باعث شده فعلان محیط زیست از منظری مخالف این طرح باشند و بگویند برداشت بی رویه آب و انتقال ندادن این آب برای شهروندان ، مردم و حتی کشاورزی باعث خواهد شد که مردم دیار دنا درآینده با مشکلات سختی به نام بی آبی رو به رو شوند.

اما مشاوران این طرح چیز دیگری را می گویند، طبق نظر آنان ،برداشت آب از رودخانه ای است که بی فایده از استان ما عبور می کند و فایده اش به استانهای دیگر می رسد و برای استان ما هیچ خیری ندارد.

این کارشناسان در نظرات خود گفته اند که برای این پتروشیمی یک هزارم از یک درصد دبی آب برداشت می شود و عملاً چیزی حدود 8 مترمکعب آب و این مقدار کمتر از آن موضوعی است که برخی از سایت ها گفته اند و این مقدار برداشت آب فقط برای فضای محیطی این پتروشیمی در زمینه های مختلف است.

اما مسئله اینجاست که چرا آینده نگری ها و نظرات کارشناسی مهم در این موضوع به  عینه برای مردم گفته نمی شود و هنوز مدیریتی واحد برای مدیریت مصرف آب در استان وجود ندارد.

 

پتروشیمی سقاوه دنا که قرار است به زودی و با اجرای طرح فاینانس در منطقه مارگون شروع به عملیات عمرانی خود بکند در اولویت است یا انتقال آب برای مردم تشنه دیار دنا، که هرروز غبار بی آبی و کمبود منابع زیر زمینی کمر آنها را بیشتر به درد آورده است.

بر اساس آخرین آمار سرشماری منتشر شده از مرکز آمار جمهوری اسلامی ایران، سهم صنایع تولید مواد و محصولات شیمیایی از مصرف آب ۴۰ درصد است؛ صنایع غذایی و تولید فلزات اساسی نیز مجموعا حدود ۴۰ درصد آب مصرفی کل صنایع را مورد استفاده قرار داده‌اند.

بدین ترتیب این سه گروه فعالیت مجموعا حدود ۸۰ درصد آب کل صنایع ایران را مورد استفاده قرار می‌دهند،نکته تاسف برانگیز این است که دقیقاً همین ۳ صنعت که بیشترین میزان آب کشورمان را مصرف می‌کنند، کمترین میزان بهره‌وری را در مقایسه با سایر صنایع داشته‌اند.

نکته‌ دیگری که قابل تأمل است، مناطقی است که این صنایع پرمصرف در آن‌ واقع شده‌اند.بهره‌وری آب به نوعی شاخص اقتصادی منابع آب محسوب می‌شود. بر اساس گزارش جدیدی که از سوی بانک جهانی منتشر شده ، بهره‌وری آب ایران (که همان سرانه آبی تولید ناخالص داخلی است) در مقایسه با خاورمیانه و شمال آفریقا بسیار کم و یکی از پایین‌ترین شاخص‌های بهره‌وری آب است.

این در حالی است که از آب در منطقه خاورمیانه به عنوان رقیب نفت یاد می‌شود و برخی حتی شروع نزاع و جنگ‌های داخلی در این منطقه را در بحران آب و کم‌آبی می‌بینند.

 

انتهای پیام/صبح زاگرس

نظرات کاربران