تازه های سایت

31. تير 1399 - 9:39
گزارش تصویری؛
توسعه کشاورزی در باشت نیازمند همت مسئولان/ظرفیت بالای باشت برای تبدیل شدن به قطب تولیدات کشاورزی استان
شهرستان باشت در صورت توجه مسئولان استانی و شهرستانی می تواند به قطب کشاورزی استان تبدیل شود.

به گزارش پایگاه خبری باشت نیوز:نزدیک به 90درصد از کار روستاییان در استان کهگیلویه و بویراحمد مربوط به کشارزی است، کشاورزی که سالی برایشان سود دارد و سالی باید منتظر بمانند که ببینند دولت در این زمینه چه راهکارهایی را برای این قشر زحمت کش دارد؟ هر چند قدم های خوبی در این راستا بر داشته شد اما نمی توان آنطور که باید مشکلات این بخش را برای این قشر از جامعه روستایی استان فراهم کرد.

 

کمبود آب در بعضی از مناطق گرمسیری استان کهگیلویه و  بویراحمد از جمله شهرستان باشت، به فروش نرفتن محصول و یا به قیمتی کمتر از قیمت مصرف کننده، افزایش قیمت بذر، کود و لوازم کشاورزی  و دست بازی دلالان در حوزه کشاورزی از جمله مشکلاتی است که در این حوزه می توان به آن اشاره کرد.

 

 

یکی از عمده مشکلات در بخش کشاورزی در سطح استان نبود سد های کافی  و دور از دسترس بودن بعضی از این سدها برای مناطق پایین دستی ، بر مشکلات صنعت کشاورزی در کهگیلویه و بویراحمد افزوده است که این امر به یک برنامه جامع نیاز دارد تا بر رونق کشاورزی این استان جان تازه ای ببخشد و از کشاورزی سنتی به سمت کشاورزی نوین و صنعتی به پیش رویم.

 

 

 

 موضوع آب در شهرستان باشت می تواند به یک موضوع اشتغال زا در این شهرستان تبدیل شود و در صورتی که آب به زمین های کشاورزی در سطح شهر و بخش، بوستان همچنین روستاهای اطراف انتقال پیدا کند، می توان این شهرستان را به یکی از قطب های کشاورزی استان تبدیل کند.

 

 از مشکلاتی دیگری که در شهرستان باشت در بخش کشاورزی می توان به آن اشاره کرد،کمبود امکانات و تجهیزات  کشاورزی  به خصوص در بخش باغداری در این شهرستان است که کشاوزان به تنهایی قادر به خرید و هزینه کرد در  این زمینه نیستند ؛تامین این نیاز کشاورزان همت بالای مسئولان شهرستان و استان را در بخش کشاورزی می طلبد.

 

 

کشت در بیشتر زمین های کشاورزی شهرستان  باشت مثل دیگر مناطق گرمسیری استان به صورت دیم و تک محصولی است که در طول سال هنگام بارش باران کاشت می شوند، در صورتی که با یک سرمایه گذاری خوب و مدون  از سوی دولت و با کمترین هزینه می توان این زمینها را به کشاورزی روز و مدرن در صنعت باغداری تبدیل کرد.

 

از محصولاتی که در این شهرستان به دست  می آید می توان به مرکبات، برنج، گندم، جو، عدس، هندوانه، ذرت و گوجه فرنگی  اشاره کرد که جا دارد مسئولان در سطح شهرستان برای رفع کمبودات  و موانع توسعه کشاورزی تلاش کنند.

 

انتهای پیام/

 

نظرات کاربران