تازه های سایت

23. تير 1401 - 17:12
در دیدار نماینده گچساران و باشت با وزیر آموزش و پرورش مطرح شد ؛
برای حل مشکل فرهنگیان همه با هم کمک خواهیم/برای رتبه بندی معلمان از هیچ کوششی دریغ نخواهیم کرد
سید ناصر حسینی پور نماینده حسینی پور نماینده مردم شهرستان های گچساران و باشت با نوری وزیر آموزش و پرورش دیدار کرد.

به گزارش پایگاه خبری باشت نیوز:سید ناصر حسینی پور نماینده مردم شهرستان های گچساران و باشت در مجلس شورای اسلامی با دکتر نوری وزیر آموزش و پرورش دیدار کرد.

در این دیدار سید ناصر حسینی خطاب به وزیر آموزش و پرورش گفت ؛برادر نوری عزيز!
خمير مايه جوانان ما در مدرسه شكل مي‌گيرد، نه در دانشگاه، قشر آسيب‌پذير ما در مدرسه بايد درمان شود، عزیزی که وارد دانشگاه مي‌شود، درخت تنومنديست كه در شُرف ميوه دادن است، براي نهال‌هاي آفت‌زده در دوران مدرسه بايد علاجي پيدا كرد و برنامه داشت. من بارها به همکارانم گفته‌ام که بیایید کلاه خودمان را قاضي قرار دهیم و هزينه يك مدرسه 2 هزار نفري را با يك دانشگاه 2 هزار نفري مقايسه كنيم، اگر سرانه يكي در طول سال نزديك به صفر باشد، چه انتظاری از وزیری که خزانه‌اش خالی است باید داشته باشیم. من به عنوان یک نماینده مجلس این ها را درک می‌کنم.
ما باید قبل از هر اقدامی، نگاه صفرپنداري آموزش و پرورش و صدبيني ديگر اُرگان‌ها را‌ در سطح سياست‌گذاري‌ها و تصميم‌سازي‌ها اصلاح كنيم، بعد به فكر مرتفع نمودن ساير مشكلات نظام آموزش و پرورش باشيم، من ضمن عذرخواهی از محضر معلمين عزیز و با مناعت طبع، باید اعتراف کنیم که مشکلات اقتصادی شديدي دامنگير اين قشر فرهيخته و مخلص شده است، به گونه‌اي كه به اين شغل مقدس نسبت به گذشته تعلق خاطر کمتری دارند. کاملأ واضح و مُبَرْهَن است که اگر معيشت اين عزيزان درست نشود، بزرگ‌ترين تئوريسين‌های آموزشي و قدرترين نيروي اجرايي در نظام آموزشي عالم را هم که بياوريد، توفيقي حاصل نمي‌شود.
همه باید کمک کنیم تا مشکل فرهنگیان در حریم امکان بصورت اساسی حل شود، هر چند شواهد حاکی از آن است که مجلس و رئیس جمهور محترم به مجموعه آموزش و پرورش اهتمام و نگاه ویژه‌ای دارند و به دنبال رفع نگرانی فرهنگیان عزیز هستند؛ ولی این یک واقعیت تلخ است که با معلم بي‌انگيزه و نادم از شغلش ره به جايي نخواهیم برد.
من برنامه‌های پنج وزير گذشته‌ی آموزش و پرورش را مطالعه كردم. نوآوري‌ها و ابتكارات در برنامه اون عزيزان را كه نقطه عطف رأي اعتمادشان بود را هم دقت كردم، اكثرأ در پياده‌سازي آن برنامه‌ها ناكام بودند، بعضأ به دلیل اتکاء به برنامه‌های وارداتی مثل سند 2030 برنامه‌هایشان دچار تناقض در اجرا می‌شد، در جایی اعلام می‌شد بر مدرسه‌محوری و آموزش و پرورش مبتنی بر آمایش سرزمینی با رویکرد دینی ـ مذهبی، و در جای دیگر سر فصل‌ها و متون برنامه‌های ابلاغی مزین به نگاه جنسیتی و سکولار غرب به مدارس ما بود.
جنابعالی همواره آن نگاه وارداتی را چالشي براي نظام آموزشي و تربيتي ما مي‌دانید. هر چند ارتباط مؤثر و شناخت و ويژگي‌هاي دوره‌هاي مختلف سني و اطلاع از تغييرات رواني و فيزيولوژيكي را مهم مي‌دانید و معتقدید که بايد اين آگاهي صورت بگيرد، ولی کاملأ معتقد به الگوی ایرانی اسلامی مبتنی بر اسناد بالا دستی، از جمله منویات مقام معظم رهبری، با تأکید بر منشور گام دوم انقلاب، قانون اساسی، سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، برنامه نقشه جامع علمی کشور و سایر اسناد بالادستی در حوزه آموزش و پرورش هستید.

نگاه علمی جنابعالی به طرح‌هایی مانند موانع اجرایی سند تحول، ایده تأمین نیروی انسانی آموزش و پرورش، اظهار نظر کارشناسی در خصوص طرح رتبه‌بندی معلمین، توجه جامع و ویژه به مقاطع مختلف تحصیلی و همچنین رشته‌های فنی و حرفه‌ای و کار و دانش و حوزه تربیت بدنی، نگاه ایرانی اسلامی به امر آموزش، توجه به زیر ساخت‌های آموزشی، ساماندهی فضای الکترونیکی به عنوان بازوی توانمند در امر آموزش، و اجرايي‌سازي اين طرح‌ها همه نشان از اشراف کامل شما بر منظومه آموزش و پرورش دارد. تمركززدايي و توسعه مشارکت، تنظیم‌گری و مدرسه محوری، نقطه قوت برنامه دیدگاه جنابعالی در واگذاری بخش‌های مهمی از اختیارات مرکز به شوراهای استانی و منطقه‌ای و مدارس می‌باشد.

شما که از صفر تا صد در این وزارت خانه رشد نمودید و وزیر شدید، می‌توانید نزدیک‌ترین فرد به ذائقه دانش آموزان در خصوص ایجاد محیطی مناسب برای فعالیت تحصیلی و تربیتی آنان باشید. هم آموزش را مي‌بينند، هم تربيت را، و هم معتقدید که اولیاء باید شریک واقعی مدارس باشند، نه فقط شریک اقتصادی.

ما چه بخواهیم و چه نخواهیم به خاطر شرایط پیش آمده در دو سال گذشته وارد فاز جدیدی از آموزش شده‌ایم و به نظر می‌رسد که فضای امروز که به صورت آموزش غیر حضوری جبراً بر فرزندان و معلمین ما وارد شده است به عنوان متد جدیدی در ساحت علم و دانش‌افزایی، مورد پذیرش همگان قرار گرفته است، لذا جنابعالی دارای تخصص و تجربه کافی در زمینه ساماندهی و اجرای این روش نوین در حوزه آموزش و پرورش می‌باشید و حقیقتأ باید این مهم مورد توجه نمایندگان محترم نیز قرار گیرد.

برادر نوری!
دانش آموزان ما از دانش كافي در حوزه‌هاي مختلف علمي از فيزيك و رياضي گرفته تا زيست و شيمي و غيره برخوردارند، اما چگونه مي‌توانند يك زندگي با كيفيت و ارتباط مطلوب و مؤثر داشته باشند و از سخت‌كوشي مناسب براي رسيدن به هدف برخوردار باشند. موفقيت قابل قبولي ندارند، باید محیط آموزشگاه جذاب باشد، دانش آموزان ما از حضور در كلاس درس لذت نمي‌برند و آن را به مثابه سربازي اجباري مي‌دانند. فرزندان ما بیش از اینکه به جدول مندلیف نیاز داشته باشند، به مهارتهای زندگی نیاز دارند، براي اينها بايد كاري بكنيم.
ما در مجلس با تمام وجود برای تحقق برنامه‌های این وزارت خانه بخصوص بحث رتبه‌بندی معلمان از هر گونه کمکی دریغ نمی‌کنیم.

نظرات کاربران