تازه های سایت

23. آبان 1402 - 15:44
آستین این امام جمعه جوان برای کار و مطالبه‌گری همیشه بالاست
همنشینی با دانش آموزان از این امام جمعه جوان فردی مورد وثوق و گاهی در نقش دوست و مشاور ساخته است که او را فردی امین برای بازگو کردن مسائل شخصی دانش آموزان تبدیل کرده است.

به گزارش خبرگزاری باشت نیوز؛

حجت‌الاسلام امید گنجه ای بیش از ۲سال است که امامت جمعه  شهرستان باشت را بر عهده دارد. مردمی بودن و محبوبیتش زبانزد خاص و عام است.

وجود روحانی جوان و امام جمعه‌ای که هم‌حرف نسل جوان و نوجوان است می‌تواند انقلاب اسلامی را در پاسداشت آرمان‌های آن و انتقال به نسل‌های بعدی موفق کرده و آن را بیمه کند این امر موهبت بزرگی است که باید در تمام عرصه‌ها به آن دقت داشت.

دغدغه‌هایی از جنس فرهنگ

اما آنچه که باعث شد تا وی سوژه گزارش ما باشد، دغدغه‌مندی این امام جمعه جوان در مسائل فرهنگی و همچنین چگونگی مدیریت فرهنگی و تصمیم‌گیری و هدایت صحیح در حیطه فرهنگ و دین است.

 

حجت الاسلام گنجه ای معتقد است که بسیاری از ایده‌ها و توصیه‌های معرفتی تبلیغی در بین مسئولان، اجرایی نمی‌شود و به همین جهت تصمیم گرفته است تا از طریق جایگاه امامت جمعه و تریبون این نماز عبادی سیاسی، این مساله با بسط ید بیشتر و ارتباط بهتر با نهادهای تصمیم‌گذار، منویات فراموش شده اهل بیت علیهم السلام را در حد امکان اجرایی کند.

این امام جمعه جوان برای سامان‌بخشی به امور فرهنگی با قدم‌هایی هر چند کوتاه شروع کرد و از همان زمان ورود به باشت با فعال کردن هیات مذهبی شروع به جذب و کادرسازی بدوی برای مسوولیت‌دهی و توسعه فعالیت‌های فرهنگی کرد.

هم‌صدا با رویش‌های جدید

حجت الاسلام گنجه ای بهترین راهکار برای جذب جوانان و نوجوانان در فعالیت‌های فرهنگی را هم‌قدم و یک‌صدا شدن با رویش‌های جدید در بین نوجوانان و جوانان می‌داند و بیان می‌کند: از آنجا که اردوهای هدفمند دانش آموزی امروزه از مؤثرترین شیوه‌های آموزشی و تربیتی شناخته شده و در خارج کردن فرایند آموزش و پرورش از فضای بسته کلاس و مدرسه و همچنین هدایت و سازمان‌دهی هدفمند اوقات فراغت دانش‌آموزان، نقش بسزایی دارد، یکی از برنامه‌هایی که در اولویت فعالیت‌های فرهنگی ما قرار گرفته، برپایی اردوهای ثابت ماهیانه است.

او از دیگر فعالیت‌های این قرارگاه فرهنگی در شهرستان باشت را بسترسازی جهت حضور طلاب و روحانیون در روستاهای بدون روحانی می‌داند.

به گفته این امام جمعه جوان، نقش روحانیت متعهد و دغدغه‌مند در کاهش آسیب‌های اجتماعی و فرهنگ‌سازی دینی و همچنین بسط معنویت بسیار پررنگ و بی‌ بدیل است.

وی از حضور طلاب جوان در مناطق محروم باشت هم سخن گفت و اظهار داشت که طلبه‌های جوان در کنار تحصیل با برنامه‌ریزی هفتگی در مناطق محروم حضور پیدا می‌کنند.

جمع‌خوانی و کتاب‌خوانی

حجت‌الاسلام گنجه ای معتقد است که باید توصیه‌های مؤکد رهبر انقلاب آویزه گوش یکایک دغدغه‌مندان حوزه فرهنگی کشور باشد.

 

او در همین رابطه می‌گوید: از آنجا که سرانه مطالعه کتاب در کشور ما بسیار ناچیز بوده و توصیه مؤکد رهبر معظم انقلاب بر کتابخوانی بر هیچکس پوشیده نیست اقدام به جمع‌خوانی کتاب مخصوصاً بین دانش آموزان شهر باشت کرده‌ایم.

حضور در مدارس از اقدامات مستمری است که این امام جمعه جوان در شهرستان باشت زمینه دوستی با نوجوانان را فراهم کرد.

حجت الاسلام گنجه ای در ادامه فعالیت‌های فرهنگی خود با جدیت پیگیر مسائل فرهنگی در مدارس شهر باشت است.

لزوم استفاده از ظرفیت‌های حاکمیتی برای سامان‌بخشی به حوزه فرهنگ

وی بر لزوم استفاده از ظرفیت نهادهای حاکمیتی برای اختصاص بودجه به پروژه‌های نیمه‌تمام و اجرای طرح‌های فرهنگی تاکید می‌کند و می‌افزاید که این مسائل یکی از دغدغه‌ها و رسالت‌های همیشگی وی بوده است.

همنشینی با دانش آموزان از این امام جمعه جوان فردی مورد وثوق و گاهی در نقش دوست و مشاور ساخته است که او را فردی امین برای بازگو کردن مسائل شخصی دانش آموزان تبدیل کرده است.

جامعه پویا در گروی بها دادن به دانش‌آموزان

امام جمعه باشت معتقد است تضمین جامعه‌ای پویا برای آینده کشور در گرو بها دادن به دانش‌آموزان است.

وی اظهار می‌کند: دانش‌آموز واقعی کسی است که فهم درست و نگاه واقع بینانه‌ای از عالم پیرامونی خود داشته و با ترسیم جهان‌بینی منطقی، علایق و توانمندی‌هایش را ادامه دهد.

وی بر لزوم تکریم دانش آموزان توسط والدین و مربیانی که نقش معماران شخصیت جوانان و نوجوانان را به عهده دارند، تاکید می‌کند و معتقد است علاوه بر تأمین نیازهای عاطفی وظیفه هویت‌دهی و تکریم شخصیت دانش آموزان برعهده والدین و معلمان است، چرا که اغلب ناهنجاری و بزهکاری اخلاقی از ناحیه کسانی صورت می‌گیرد که ساختار هویتی آنان از بین رفته و شخصیت آنان نادیده گرفته شده است.

لزوم بالفعل شدن‌ظرفیت‌های نهفته مساجد

بالفعل کردن ظرفیت‌های نهفته در مساجد شهر باشت برای ارتقای فرهنگ و معنویت در این شهر از اقداماتی است که این امام جمعه جوان در دستور کار خود قرار داده تا مساجد این شهر کارکرد واقعی خود را پیدا کنند.

حجت الاسلام گنجه ای در همین رابطه بیان می‌کند: یکی از رسالت‌هایی که ما برای خودمان تعریف کردیم بسترسازی برای حضور روحانیون و طلاب جوان در مناطق و مساجد بدون روحانی و همچنان فعالیت تبلیغی چهره به چهره با دانش‌آموزان و نوجوانان هست.

او ابراز می‌کند: گفتمان‌های اعتقادی و تبیینی، هیأت هفتگی مؤثر و پویا، حضور در مدارس، اردوی ماهانه مستمر و فعالیت‌های ورزشی هدفمند از جمله برنامه‌های اولیه نهاد امامت جمعه جهت کادرسازی و تربیت نسل متعهد برای آینده انقلاب اسلامی در شهر باشت است.

وقتی نسل جدید متعهدانه‌تر وارد میدان می‌شوند

امام جمعه باشت عنوان می‌کند: نوجوانان نسل کنونی ما ثابت کرده‌اند که اگر مبانی دینی و منظومه فکری امامین انقلاب برای آنها درست و هنرمندانه تبیین و معضلات و گره‌های اعتقادی با بیان عالمانه باز شود، متعهدانه‌تر و با نشاط بیشتری نسبت به جوانان دهه‌های اول انقلاب در صحنه حاضر خواهند بود، چرا که شهید حججی‌ها و آرمان علی وردی‌ها شاهدی گویا بر صدق این مطلب هستند.

امام جمعه‌ای که حین کار گره از مشکلات مردم باز می‌کنند

دفتر  او بر روی همگان باز بوده، و هرکس بخواهد می‌تواند برای رفع مشکل کار، معیشت یا مسائل شرعی بعد از پایان درس  به دفتر وی بیاید.

 

 وی معتقد است، امام جمعه‌ای که مردمی نباشد و فراتر از سطح مردم زندگی کند از عمل به وظیفه و مأموریتی که رهبر معظم انقلاب به ائمه جمعه داده، عاجز است، چراکه امام جمعه باید کنار مردم بوده و با آن‌ها زندگی کند.

وی می‌گوید: امام جمعه باید در ارتباط نزدیک با مردم و برای مردم شفاف باشد، بین مردم زندگی کند تا بتواند مشکلات آن‌ها را درک و منتقل کند.

حجت‌الاسلام گنجه ای می‌افزاید: دفتر من برای همه باز است، هر موقع مردم خواستند آزادانه به دفتر ما بیایند، یا اگر مردم سرزده آمدند و من کلاس یا مراسم دیگر بودم گفته‌ام، نبودم منتظر باشند تا بیایم و با آن‌ها صحبت کنم.

وی می‌گوید: اینکه می‌گویند شأن روحانیت دور از این کارهاست من این حرف را قبول ندارم، همین کشاورزی است که موجب شده من با کشاورزان ارتباط داشته باشم، بیشتر مردم اینجا کشاورز هستند. 

وی می‌گوید: مسئولان و همه ما باید بیش از پیش به مردم توجه کنیم، حرف مردم را بشنویم با آن‌ها گفتگو کنیم، یک روحانی اگر برای رفع مشکلات مردم کار و تلاش کند، ارزش زیادی دارد، وجود یک روحانی درهر منطقه علاوه بر وحدت و انسجامی‌که در آن منطقه به‌وجود می‌آورد سبب آبادانی و رونق آن منطقه می‌شود.

انتهای خبر/

نظرات کاربران