تازه های سایت

18. آذر 1402 - 15:32
خبرهای خوب برای کتابخوان‌های باشت از سفر یک روزه آقای مدیرکل
در سفر مدیرکل کتابخانه‌های کهگیلویه و بویراحمد به باشت خبرهای خوبی برای افراد کتاب خوان وجود داشت.

به گزارش خبرگزاری باشت نیوز،به نقل از فارس؛

محسن جبارنژاد مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان کهگیلویه و بویراحمد طی سفری یک روزه به شهرستان باشت، ضمن دیدار با فرماندار و رئیس انجمن کتابخانه های عمومی، شهردار و رئیس شورای شهر از کتابخانه‌های عمومی شهرستان باشت بازدید و در نشستی صمیمی با کتابداران دیدار و گفتگو کرد.

حمایت از کتابخانه‌های عمومی از برنامه‌های اولویت‌دار باشت است

فرماندار باشت در این نشست گفت: ارتقای سرانه مطالعه همواره یکی از دغدغه‌های بنده بوده و حمایت از این بخش از برنامه‌های اولویت‌دار در فرمانداری شهرستان باشت است.

نادر گرامی به نقش کتاب و مطالعه در کاهش آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی اشاره کرد و افزود: به هر میزان از توجه به کتاب کاسته شود مشکلات و معضلات اجتماعی و فرهنگی بیشتر می‌شود.

رئیس انجمن کتابخانه‌های عمومی شهرستان باشت گفت: در زمینه دریافت نیم درصد سهم کتابخانه‌ها از درآمد شهرداری ، تفاهم و تعامل مناسب‌ترین گزینه ممکن است و با توجه به مشکلات عدیده شهرداری باشت و بوستان به‌ویژه ازنظر مالی و درآمدی، این امر موضوعیت بیشتری پیدا می‌کند که با پیگیری‌هایی که صورت خواهد گرفت، این مشکل رفع خواهد شد.

گرامی بر ضرورت افزایش کتابخانه‌های عمومی در برخی نقاط شهری  روستاهای شهرستان تأکید کرد و افزود: یکی از معیارهای پیشرفت هر جامعه، میزان مطالعه افراد آن جامعه است و طبق آمارهای رسمی، متأسفانه سرانه مطالعه در کشور ایران و همچنین شهرستان باشت تا حدودی کم است و باید بیش ‌از پیش در این امر تلاش کرد.

فرماندار باشت خاطرنشان کرد:  قدم آباد و اسلام اباد  از مناطق پرجمعیت باشت است و باید کتابخانه مناسبی در این منطقه ساخته شود تا کتاب‌دوستان از آن استفاده کنند.

فرماندار باشت: احداث کتابخانه در شهر باشت یک ضرورت انکار ناپدیر است و در همین راستا از چند قطعه زمین در نقاط مختلف شهر باشت بازدید داشتیم و امیدواریم با یک تعامل خوب بین شهرداری و اداره کل کتابخانه های عمومی این کار خیر به ثمر بنشیند.

در این دیدار شهردار باشت ضمن حمایت همه جانبه از نهاد کتابخانه های عمومی اظهار داشت: حمایت از این نهاد و تامین منابع مالی آن، قطعا رشد آگاهی و بلوغ فکری در جامعه را به همراه خواهد داشت.

وی افزود: اگر چه شهرداری ها درگیر مشکلات مالی هستند ولی ما تلاش خواهیم کرد تا به وظایف قانونی خود در قبال نهاد کتابخانه های عمومی استان عمل نماییم.

شهردار باشت: در مورد محل احداث کتابخانه با مشورت اعضای شورای شهر و جمع بندی مطالب گفته شده در این جلسه، مکانی در خور شان مردم فرهنگ دوست شهر باشت در اختیار کتابخانه های عمومی استان قرار می دهیم.

رئیس شورای اسلامی شهر باشت نیز  گفت: با تلاش های صورت گرفته، شاهد بیشترین همکاری و تعامل میان کتابخانه های عمومی و شهرداری و شورای اسلامی شهر هستیم.

عمار محمدی گوهرگان، برگزاری ویژه برنامه های فرهنگی در کتابخانه های عمومی را موجب ارتقای سطح فرهنگ و افزایش آگاهی های عمومی دانسته و خاطرنشان ساخت: برای داشتن جامعه ای آباد و توسعه یافته، باید شهروندانی آگاه و خرد ورز پرورش داد.

رئیس شورای اسلامی شهر باشت: ارتباط کتابخانه ها و شهرداری نباید در حد وصول نیم درصد باشد بلکه کار کتابخانه در زمینه ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی به نفع شهرداری است و بالا رفتن فرهنگ کتابخوانی می تواند شهروندی قانونمدار تحویل شهر دهد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان کهگیلویه و بویراحمد با  قدردانی از حمایت های فرماندار و اعضای شورای شهر ششم و شهرداری باشت از کتابخانه‌های عمومی، تعامل و همکاری هرچه بیشتر دو نهاد را عاملی برای رشد کمی و کیفی خدمات کتابخانه‌ها دانست و تصریح کرد: امیدواریم در این دوره  با تعامل بیش از پیش شورای اسلامی شهر باشت و کتابخانه‌های عمومی، بتوانیم شاهد اجرای برنامه‌های مفید فرهنگی در راستای ارتقای سطح مطالعه در شهر باشت باشیم.

محسن جبار نژاد همچنین با قدردانی از عنایت ویژه شهردار باشت به کتابخانه‌های عمومی و پرداخت سهم نیم‌درصد کتابخانه‌ها، خواستار ادامه این روند شد.

 مدیرکل کتابخانه های عمومی استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: خوشبختانه رویکرد شهرداری و شورای شهر باشت رویکردی فرهنگی بوده است.

وی با اشاره به سهم نیم‌ درصد کتابخانه‌های عمومی از درآمد شهرداری‌ها اضافه کرد: شورای شهر و شهرداری همراه همیشگی کتابخانه ها هستند و پرداخت سهم قانونی نیم درصد شهرداری به کتابخانه های عمومی نقش بسیار مهمی در توسعه فرهنگ مطالعه و کتابخوانی در سطح جامعه خواهد داشت.

جبار نژاد افزود: نیاز باشت به کتابخانه مرکزی امروزه بیشتر از همیشه احساس می شود و امیدواریم با مساعدت مجموعه شهرداری و فرماندار فهیم باشت این امر مهم در این دوره محقق شود.

وی ادامه داد: ما به مشکلات شهرداری‎ها واقفیم اما سهم نیم درصد کتابخانه‎ها مبلغی نیست که پرداخت آن برای شهرداری‎ها دشوار باشد.

مدیرکل کتابخانه‎های عمومی کهگیلویه و بویراحمد متذکر شد: مجلس شورای اسلامی بخشی از هزینه‎ های کتابخانه‎ های عمومی را بر عهده شهرداری‎ها گذاشته است.

وی یاد‎آور شد: پرداخت سهم نیم درصد کتابخانه‎‌‌ها از محل درآمد شهرداری‎ها، مصوبه مجلس شورای اسلامی است.

جبار نژاد گفت: حمایت دستگاه‌ها و ارگان‌های تاثیرگذار مانند فرمانداری‌ها، شهرداری‌ها و بخشداری‌ها می‌توانند سطح خدمت رسانی عمومی را در حوزه کتاب و کتابخوانی بیش از پیش ارتقا دهند.

مدیرکل  کتابخانه‌های عمومی استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: با توجه به سوابق فرماندار شهرستان باشت در حوزه فرهنگی  استان و شهرستان این انتظار می‌رود که حمایت ویژه‌ای از این نهاد فرهنگی داشته باشند.

گفتنی است؛ شهرستان باشت در حال حاضر دارای پنج باب کتابخانه  نهادی و چهار باب کتابخانه  شهری و یک کتابخانه روستایی با سه هزار عضو فعال است.

انتهای خبر/

نظرات کاربران