تازه های سایت

6. دى 1402 - 15:13
امام‌جمعه موقت گچساران در گفتگو با صبح زاگرس:
رسم تیراندازی درمراسمات با کمک بزرگان برچیده شود
امام‌جمعه موقت گچساران گفت: بزرگان و چهره‌های صاحب نفوذ در طوایف مختلف استان، مسئولان، متولیان امر فرهنگ و رسانه‌ها می‌توانند جهت برچیده شدن این رسم و فرهنگ نادرست نقش بسزایی ایفا کنند.

 حجت‌الاسلام‌والمسلمین علیرضا صفایی، امام‌جمعه موقت گچساران در گفتگو با «خبرنگاران»، با اشاره به‌رسم غلط تیراندازی در مراسمات عزا و جشن‌های عروسی در کهگیلویه و بویراحمد اظهار کرد: باید توجه کرد که استفاده از تفنگ در مراسمات عروسی و عزا درگذشته به شکل کنونی نبوده و این رسم باگذشت زمان نیز دچار انحرافاتی شده است، اینکه عده‌ای در مراسمات شادی و عزا باجان مردم بازی کنند به‌هیچ‌وجه نباید از چنین رسمی حمایت کرد و باید کنار گذشته شود.

 

وی افزود: تیراندازی در مراسمان عزا، جشن‌ها و شادی‌های مردم به شکل کنونی رسم ریشه‌داری نبوده و نیست اگرچه درگذشته تفنگ کاربردی دفاعی و شکاری برای روستاییان و عشایر کهگیلویه و بویراحمد داشته است و جهت بهره‌گیری از اسلحه در مراسمات نیز آداب و شرایط خاصی هم اعمال می‌شد و این‌گونه نبود که هرکسی دست به اسلحه ببرد.

 

امام‌جمعه موقت گچساران گفت: متأسفانه بارها مشاهده‌شده است که در بسیاری از مراسمات عزا و عروسی، افرادی به‌ویژه جوانان و نوجوانان اقدام به تیراندازی به شکل هوایی می‌کنند که در بیشتر موارد نه مجوز آن سلاح را دارند و نه مهارت لازم برای استفاده از آن را فراگرفته‌اند.

 

حجت‌الاسلام صفایی تصریح کرد: امروز استفاده از سلاح در مراسمات مختلف استانمان بیشتر جنبه قدرت‌نمایی، سرگرمی و تفریحی به خود گرفته که مخاطرات بسیاری را هم رقم‌زده است که با توجه به اتفاقات تلخ و ناگواری که سالیان اخیر در اثر تیراندازی در مراسمات رخ‌داده است باید به‌عنوان یک رسم غلط منسوخ شود چراکه امنیت جانی و روانی مردم را نیز هدف گرفته است.

 

وی یادآور شد: رسم غلط تیراندازی در مراسمات چه شادی و چه عزا یک رسم و فرهنگ نادرست است که نباید به نسل‌های بعدی جامعه منتقل شود، شاید این رسم برای عده اندکی در استانمان افتخار باشد اما این‌گونه نخواهد بود و با توجه به تبعاتی که به وجود آورده است خود یک ضد ارزش و ضد فرهنگ است که نمایش نامناسبی از فرهنگ اصیل مردمان خونگرم و باصفای استانمان ارائه می‌دهد.

 

 امام‌جمعه موقت گچساران در پایان هم اظهار کرد: بااین‌حال سران، بزرگان و چهره‌های صاحب نفوذ در طوایف مختلف استان، مسئولان، متولیان امر فرهنگ و رسانه‌ها می‌توانند جهت جلوگیری و برچیده شدن این رسم و فرهنگ نادرست نقش بسزایی ایفا کنند، بنابراین آموزش و فرهنگ‌سازی مهم‌ترین راهکار اصلاح این ناهنجار اجتماعی است.

 

انتهای خبر/

نظرات کاربران