تازه های سایت

13. دى 1402 - 15:18
متخلف قلع و قمع درختچه های گز رودخانه فصلی باشت بازداشت شد
فرمانده یگان حفاظت اداره‌ کل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: متخلف قلع و قمع درختچه های گز در پی گشت‌و کنترل مستمر یگان حفاظت اداره باشت در کنار رودخانه فصلی این شهرستان دستگیر شد.

به گزارش باشت نیوز سرهنگ ابراهیم جانی نسب روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگاران افزود: ماموران یگان حفاظت منابع طبیعی یک متخلف که به صورت شبانه درختچه های گز حاشیه رودخانه فصلی شهر باشت را قطع می‌کرد، با همکاری عوامل انتظامی شناسایی کردند.

وی ابراز کرد: با هوشیاری ماموران یگان حفاظت شهرستان باشت با انجام گشت‌های مستمر، بلافاصله پس از شناسایی متخلفان برای برخورد قانونی با آن اقدام شد.

جانی نسب تصریح کرد: این متخلف برای وسعت زمین کشاورزی خود اقدام به ریشه کنی بیش از ۵۰ درختچه سبز "گز" کرده بود.

وی با بیان اینکه برای این متخلف ۲ فقره پرونده در زمینه قطع درختچه " گز" و تصرف اراضی ملی تشکیل شد ادامه داد: این متخلف میزان زمین تصرف شده را زیر کشت محصولات کشاورزی و صیفی جات برده است.

جانی نسب اظهار کرد: این فرد با حکم قضایی بازداشت و پرونده این متخلف برای ادامه روند قانونی به دستگاه قضایی ارسال شد.

وی با تاکید بر ممنوعیت قطع این درختچه ها افزود: قطع درختان و قاچاق چوب در شهرستان باشت یکی از تخلفات مخرب و غیرقابل اغماض است و این یگان با قاطعیت با متخلفان برخورد خواهد کرد.

جانی نسب افزود: نیروهای حفاظتی منابع طبیعی با کنترل محصولات چوبی، زغال، هیزم و محصولات فرعی جنگلی و مرتع در صورتی که محموله از مجوز لازم برخوردار نباشد طبق قانون قاچاق می باشد و برای متخلف پرونده تشکیل و به مراجع قضایی ارسال خواهد شد.

گز درختی است کهنسال این درخت به علت رسیدن ریشه اش به آب سطحی زمین عمر طولانی می کند و در بعضی مناطق گرمسیر بیش از هزاران سال عمر کرده است و غالبا بیشترین ارتفاع این درختان به ۱۰ تا ۱۵ متر می رسد گز درختی است زیبا دارای برگهای باریکنوک تیز و فشرده به هم دارد.

سطح مراتع و جنگل های شهرستان باشت ۱۰۶ هزار هکتار است که از این میزان ۷۸ هزار هکتاری جنگل است.

کارده، بن سرخ، بلوط، زالزالک و بادام وحشی از مهم ترین گونه های پوشش گیاهی و جنگلی این شهرستان بشمار می رود.

شهرستان باشت در ۱۱۰ کیلومتری جنوب یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد واقع شده است.

انتهای خبر/

 

برچسب‌ها: 

نظرات کاربران