تازه های سایت

30. دى 1402 - 15:44
فصل شیرین دلالان و کام تلخ باغداران باشتی
مرکبات باشت هر سال کام ایرانیان را در فصل زمستان شیرین می کند اما باغداران همچنان از اوضاع نامناسب و افزایش هزینه های داشت و برداشت گلایه دارند.

به گزارش باشت نیوز؛ مرکبات یکی از محصولات تولیدی استراتژیک شهرستان باشت است که بخش عمده‌ای از باغداران باشتی از این طریق فعالیت کرده و امرار معاش می‌کنند و چرخ زندگی خود را می‌گردانند.

این محصول به همراه برنج، گندم و جو به عنوان برند این شهرستان شناخته می‌شود و به هر کجای این شهرستان زرخیز که بنگریم باغات مرکبات دلبری و خودنمایی می‌کند.

مرکبات باغات باشت همه ساله کام ایرانیان را در فصل زمستان و ایام نوروز شیرین می‌کند اما باغداران همچنان از اوضاع نامناسب بازار و افزایش هزینه‌های داشت و برداشت گلایه دارند.

باغداران باشتی امسال چوب فراوانی تولید را خوردند و به رغم کیفیت محصول و میزان تولید عالی مرکبات، اما نرخ محصول همچنان بر مدار ۱۰ هزار تومان در باغات می چرخد و نه تنها کشاورزان سود نکردند بلکه هزینه‌هایشان نیز تأمین نشد.

سود کشاورزان به جیب واسطه‌ها می‌رود

جهانبخش خیزات یکی از باغداران در گفت‌وگو با خبرنگار فارس می‌گوید: امروز باغداران هر کیلو پرتقال را ۸ الی ۱۰ هزار تومان می‌فروشند و این رقم هزینه‌هایشان را هم در نمی‌آورد، اما همین محصول وقتی پایش به بازار می‌رسد به چهار تا ۱۰ برابر قیمت فروخته می‌شود تولید کننده با همه سرمایه و زمانی که گذاشته ضرر می‌کند اما دلال و واسطه‌ها به راحتی سود می‌برند.

وی با بیان اینکه اوضاع باغداری در باشت هر سال بر همین روال است، افزود: همه ساله باغات ما یا بر اثر آفات و سرما لطمه می‌خورد و یا دلالان با واسطه گری دغدغه‌های ما را افزایش می‌دهند.

شرافتی یکی دیگر از باغداران باشتی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس گفت: یک سال رنج و زحمت در باغ پرتقال، هیچ عایدی برای من ندارد، هر کیلو پرتقال را ۸ الی ۱۰ تومان هزار تومان می‌خرند در حالی‌که بیش از این هزینه کرده‌ایم.

انتقاد از افزایش سرسام آور هزینه نهاده‌ها

شرافتی که در حال برداشت پرتقال‌های باغ است با انتقاد از افزایش سرسام‌آور هزینه نهاده‌ها ادامه داد: قیمت سم، کود و مزد کارگری نسبت به سال گذشته چند برابر شده و هزینه‌های تولید نیز بالا رفته است و با این شرایط باغداری دیگر صرفه‌ای ندارد.

وی افزود: در حالی که قیمت همه محصولات و تولیدات کشاورزی و غیر کشاورزی در بازار افزایش چند برابری داشته اما قیمت مرکبات نسبت به سال گذشته کاهش یافته است.

به گزارش فارس؛ مسوولان متولی باید فکری به حال باغداران بی‌نوای باشتی کنند و یک بار برای همیشه مال و سرمایه و حاصل زحمات و رنج‌های فراوان آن‌را از چنگ دلالان خارج کنند تا نه باغدار آسیبی ببیند و نه مردم زیر بار سنگین خرید میوه کمر خم کنند.

انتهای خبر/

نظرات کاربران