تازه های سایت

15. بهمن 1402 - 13:27
بعد از پیروزی انقلاب،
۱۶ هزار هکتار از اراضی دیم گچساران آبی شد
مدیرامور آب گچساران گفت: بیش از ۱۶ هزار و ۳۰۰ هکتار از اراضی دیم این شهرستان بعد از پیروزی انقلاب اسلامی آبی شده است.

به گزارش باشت نیوز؛سید معصوم افضلی روز یکشنبه در گفت و گو اختصاصی با خبرنگاران افزود: این زمین های کشاورزی در دشت های خیرآباد، لیشتر، امامزاده جعفر، رودبال و ناز مکان ها ، دشت مور ،دیل و آرو ، دژسلیمان و سایر مناطق شهرستان گچساران قرار دارد.

وی بیان کرد: این میزان زمین های کشاورزی در قالب طرح های ساخت کانال ها و سامانه مدرن انتقال آب و شبکه های آبیاری نوین و کلاسیک تحت فشار به آبی تبدیل شده است.

افضلی ادامه داد: بیش از ۵۰ هزار هکتار از اراضی شهرستان گچساران دارای تخصیص آب از منابع آب زیر زمینی دشت ها و سطحی شامل رودخانه های خیرآباد، زهره .شمس عرب ،کمبل و باباکلان هستند.

وی اظهار کرد: قبل از انقلاب هیچ گونه طرح تامین آب آشامیدنی و کشاورزی در سطح این شهرستان وجود نداشت ولی هم اکنون طرح تامین آب کشاورزی بیش از ۱۵ هزار هکتار از زمین های دیم گچساران در دست اجراست.

مدیرامورآب گچساران گفت: تامین آب شرب، صنعت و کشاورزی از بزرگترین سد مخزنی کهگیلویه و بویراحمد (کوثر) بعد از پیروزی انقلاب انجام شد و هم اکنون تامین اب شرب جمعیتی بیش از ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر در پنج استان جنوبی را بر عهده دارد.

افضلی ساخت شبکه های آبیاری و زهکشی را از دیگر اقدامات انجام گرفته در این شهرستان اعلام کرد و گفت: شبکه آبیاری مناطق لیشتر و خیرآباد به مساحت هشت هزارو ۷۵۰ هکتار، شبکه دشت امامزاده جعفر و ماهور باشت در سطح سه هزارو ۵۰۰ هکتار و شبکه منطقه رودبال به مساحت ۵۵۰ هکتار در این مدت در گچساران اجرا شد.

وی اظهار کرد: هم اکنون آبیاری به سه هزارو ۸۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی دشت امامزاده جعفر و منطقه خان احمد در قالب فاز دوم در دست اجراست.

افضلی افزود: همچنین بزرگترین سد برقابی کشور سد چمشیر با هدف ذخیره ۲/۳ میلیارد متر مکعب آب در گچساران به بهره برداری رسیده است که در آینده نزدیک بیش از ۲۳ هزار هکتار از اراضی مستعد روستاهای کمبل ، بی بی جان آباد ، آبشیرین ،پشه کان، دشت گل، قره دشت، سرآب ننیز ،چهاربیشه، روستاهای سعادت آباد، سادات،خلف آباد، آبکل تاوه شیشه و دشت گز تامین آب خواهد شد.

وی تصریح کرد: تامین آب شرب و پایدار شهر دوگنبدان با اجرای طرح عظیم آبرسانی دوگنبدان از سدکوثر در این مدت انجام شد که در این راستا بیش از ۴۶ کیلو متر خط انتقال آب، ۲ ایستگاه پمپاژ آب و مخزن ذخیره ۲۰ هزار متر مکعب اجرا و در مدار بهره برداری قرار گرفت.

تزریق سالیانه ۲۲ میلیون متر مکعب آب در طرح های تغذیه مصنوعی گچساران

رئیس اداره امور آب گچساران تصریح کرد: سه طرح آبخوانداری در مناطق ناصرآباد، شیخ خواجه (آبدالان میشو ) و گرگدا در محدوده مطالعاتی منطقه امامزاده جعفر گچساران در حال بهره برداری هستند.

افضلی گفت: طرح های در حال بهره برداری تغذیه مصنوعی این شهرستان سالیانه ۲۲میلیون مترمکعب آب را به سفره های زیرزمینی تزریق می کنند.

وی افزود: سالانه به طور میانگین ۲۵میلیون مترمکعب آب از دشت های این شهرستان برداشت و در بخش های کشاورزی، شرب، صنعت و خدمات مصرف می شود.

افضلی تصریح کرد: اجرای طرح های تغذیه مصنوعی این شهرستان موجب شده خشکسالی های اخیر تاثیر کمتری در افت منابع آبی زیر زمینی دشت امامزاده جعفر داشته باشد بطوریکه در بارندگی های امسال ۲۰۰هزار متر مکعب آب در این طرح ها ذخیره شد.

سه هزارمیلیارد ریال طرح آبی در گچساران در دست اجراست

وی بیان کرد: هم اینک بیش ازسه هزارو ۵۰۰ میلیارد ریال طرح آبی در مناطق مختلف شهرستان گچساران در دست اجراست .

افضلی افزود: این طرح ها در بخش سد، شبکه انتقال آب کشاورزی، تامین آب شرب، ساماندهی رودخانه و کنترل سیلاب در سطح شهرستان در دست اجراست.

انتهای خبر/

نظرات کاربران