تازه های سایت

28. اسفند 1402 - 14:25
چشمه بلقیس، بهشتی دور از نظر ها در کهگیلویه و بویراحمد
اغ بزرگ بلقیس، در قلب چشمه خروشان بلقیس قرار دارد، با درختان سرو، انار، لیموهای ترش و شیرین، سیب، بیدمجنون، انگور و نخل های تزیینی و گیاهان متنوع دیگر که مجموعه‌ای پیچیده و شگفت انگیزی را پدید آورده است.

به گزارش باشت نیوز؛ باغ چشمه بلقیس در دشتی هموار و در یک کیلومتری شرق چرام و در همسایگی روستای «شهرک» در میان تپه‌ماهورهایی قرار دارد که در آنجا از هر‌کسی سراغش را بگیرید، راهش را می‌داند و می‌گوید و حتی بوی شالیزارهایی که چرام را دربر گرفته، شما را از جاده پیچ در پیچی، به باغ بزرگ و زیبای چشمه بلقیس می‌رساند!

این دلِ بی قرار «رود» است که با تمنا از میان سنگ‌های مغرور می‌گذرد و با طنین آوازش خودنمایی می‌کند، اما امان از دلِ تپنده‌ باغ سبز مخملی که با آهنگ دلنشین باد طنازی می‌کند و در دامن قله بالا بلند «دنا»، قابی فریبا می‌آفریند تا تصویر این زیبارو را از دست ندهید.

در 18 کیلومتری «دهدشت» در کهگیلویه به سمت جاده «باشت» و در مرز سردسیر و گرمسیر این منطقه، شهرستان زیبای چرام قرار دارد که سرزمینی سرسبز است با زمین‌های کشاورزی فراوان. درست در همین نقطه و در لابه‌لای کوه‌هایی که ادامه رشته کوه زاگرس هستند، آبشارهایی خنک و پرآب که فاصله چندانی با باغ چشمه بلقیس ندارند.

شهر «چرام» دارای مکان‌های دیدنی بسیار و ازجمله باغ معروف و مشهور چشمه بلقیس، باغ سرسبز عمران، چشمه زیبای کورسا، باغ و آبشار شگفت‌انگیز المون و باغ‌های زیبای «طسوج» است که با داشتن زمین‌های حاصلخیز و شالیزارهای وسیع و چشم‌نواز، انگار شمال کشور را به جنوب ایران کشانده‌اند! این شهر حتی دارای دو نمونه پر محصول برنج مرغوب از نظر کمی و کیفی به نام‌های ثبت شده چرام۱ و چرام ۲ است. چرامی‌ها، مردمانی با صفا و مهمان دوست هستند که در سراسر استان  کهگیلویه و بویراحمد، به خونگرمی و مهربانی، حسابی شهره‌اند و سرشناس.

نام چرام برگرفته از «چه رامه» است که «جای سرسبز» معنی می‌دهد و نشان از وجود مراتع فراوان دارد که بیانگر قدمت دامپروری و کوچ‌نشینی در ازمنه تاریخ است. در دوره اشکانیان وامپراتوری بزرگ هخامنشیان که مردان نام آوری چون کوروش وداریوش بزرگ برایران فرمانروایی می‌کردند، شهر چرام جزیی از بلاد شاپور بوده است.

 

آثار به جا مانده در ضلع غربی چرام در کنار امامزاده امیرولی، قلعه‌های باشکوه «قلات» و «ارند» و ویرانه‌های تاریخی «کمبوس بناری»، همه و همه نشان از قدمت این شهر دارد. زمانی که اسکندر مقدونی به بهانه انتقام شهر سوخته آتن، که به دست پرتوان خشایارشاه و برای تنبیه یونانیان مهاجم، به آتش کشیده شده بود، به سرزمین‌های ایران حمله کرد، در منطقه تنگ تکاب، با دلاورمردی از لرهای کهگیلویه و چرام به نام «آریوبرزن» روبرو شد که ناگزیر، با ناکامی روانه شیراز شد و بزرگترین افتخار مشرق زمین، یعنی تخت جمشید را به اتش کشید.

«باغ چشمه بلقیس» در دشتی هموار و در یک کیلومتری شرق چرام و در همسایگی روستای «شهرک» در میان تپه‌ماهورهایی قرار دارد که در آنجا از هر‌کسی سراغش را بگیرید، راهش را می‌داند و می‌گوید و حتی بوی شالیزارهایی که چرام را دربر گرفته، شما را از جاده پیچ در پیچی، به باغ بزرگ و زیبای چشمه بلقیس می‌رساند!

این باغ، گستره‌ای پر از درخت است که در آغوش حصارهای کوتاه سنگی جا گرفته است؛ باغی آرمیده در دره‌ای با چشمه‌های فراوان و جویبارهای مشبک که به یک استخر بسیار بزرگ به شعاع بیش از ده متر سرازیر می‌شوند؛ باغی به وسعت یک شهر و باغچه‌ای با قطری حدود چهارمتر، در دره‌ای پیر که درون و گرداگرد خود، بیدهای مجنون را سالیان سال است به زیبایی خویش حیران کرده است.

این  باغ بزرگ، در قلب چشمه خروشان بلقیس قرار دارد، با درختان سرو، انار، لیموهای ترش و شیرین، سیب، بیدمجنون، انگور و نخل های تزیینی و گیاهان متنوع دیگر که مجموعه‌ای پیچیده و شگفت انگیزی را پدید آورده است.

دهانه کوه شمالی چرام، پذیرای همین باغ پر دار و درخت است که چشمه بلقیس را در جویبارهای مشبک و تراس بندی شده، در خود جای داده است. نهرها پس از گذر از میانه‌های باغ همراه با وزیدن باد خنک، به استخری می‌ریزند که باید دشت پر عطش چرام را سیراب کنند.

نظام آبیاری این باغ براساس فوران آب چشمه‌های اصلی و چند چشمه فرعی است که برخی به وسیله نهرهای کوچک و بزرگ متعددی به استخر مرکزی می‌ریزند و برخی قبل از رسیدن به استخر، در باغ سرازیر می‌شوند تا باغ‌ها و زمین‌های زراعی اطراف را نیز سیراب کنند. چند نهر فصلی و دائمی هم در این دشت جاری هستند تا شالیزارهای چرام را پرطراوت کنند.

انتهای خبر/

نظرات کاربران