29. شهريور 1403 - 0:45
دیدار رئیس اوقاف با امام جمعه شهرستان باشت
دیدار رئیس اوقاف با امام جمعه شهرستان باشت
رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان باشت با امام جمعه این شهرستان دیدار کرد.

به گزارش پایگاه خبری «باشت‌نیوز» به مناسبت هفته وقف، رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان باشت همراه با اعضای هیئت امنا اماکن مذهبی، واقفین  امروز ۲۸ شهریور‌ماه با امام جمعه باشت دیدار کردند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین امید گنجه در این دیدار گفت: منطقه باشت به دلیل موقعیت جغرافیایی، کوهستانی بودن در مسیر بین عراق و فارس قرار گرفتن باعث شده که  مسیر و معبر امامزادگان باشد. راه شاهی به سمت شوش دانیال از مسیر باشت می‌گذرد. با توجه به موقعیت جغرافیایی و جاده مواصلاتی این منطقه هم از لحاظ باستانی باارزش بوده و هم  حرکت امام رضا (ع) از این مسیر بوده است.
امام جمعه شهرستان باشت بیان کرد: امامزادگان در واقع سرباز امام رضا(ع) بودند و از جمله کاری که امامزادگان کردند این بود که  ایران را شیعه کردند مخصوصا منطقه جنوب غرب ما سنی حنفی بودند که با حضور امام رضا(ع) و امامزادگان شیعه شدند. البته برخی از امامزادگان شهید شدن بعضی ها مبلغ دین بودند.

وی مطرح کرد: از چند جهت امامزادگان واجب‌الاحترام هستند، اول اینکه منصوب به اهل بیت هستند، دوم ما به وسیله این امامزادگان مذهب شیعه را پذیرفتیم و دلایل مختلفی وجود دارد که جایگاه امامزادگان حداقل از لحاظ ساختمانی احیا شود.

امید گنجه گفت: چند تا از امامزادگان باشت موقوفات زیادی دارند و بعضی از وقف‌نامه ‌ها به صورت مکتوب موجود است ولی در این میان کاهلی شده است. در وقف اگر سند مکتوب هم نباشد شهرت کفایت می‌کند اگر کشاورز سالی ۵ درصد از برداشت محصول را به عنوان اجاره بها زمین به امامزاده پرداخت می‌کرد الان نیازی به بودجه دولتی نبود. وقف همیشه بوده و وجود دارد و تمام شدنی نیست صدقه جاریه است.

امام جمعه باشت بیان کرد: این امامزاده موقوفاتی داشته‌اند؛ اما متأسقانه حفظ نشده است، یعنی خود اولاد امامزادگان باید از این موقوفات نگهداری می‌کرد‌ند. در حال حاضر اولاد امامزادگان می‌توانند پیگیر این موقوفات باشند و سالیانه مقداری از درصد محصولات کشاورزی را به عنوان اجاره بها زمین طلب کنند.
وی مطرح کرد: مردم و دولت وظیفه دارند به امامزادگان کمک کنند. در دولت سیزدهم شهید رئیسی حرکتی انجام دادند و برای امامزادگان هزینه در نظر گرفته شد و الان این حرکت باید ادامه پیدا کند و نباید به این حرکت اجازه توقف داد.
گنجه در ادامه گفت: در حال حاضر مساجد مظلومتر از امامزادگان است  بعضی از مساجد دارای فرش‌های فرسوده و کهنه است و طی نامه‌ای که به سردار فدوی دادم فقط بحث مساجد باشت بود.

وی مطرح کرد:  یکی از مصوباتی که در شورای فرهنگ عمومی شهرستان مطرح شد و این بود که ساخت حسینیه در سطح شهرستان باشت متوقف شود که در حال حاضر حسینیه‌ها رقیب مساجد شدند و این باعث خلوت شدن مساجد شده است.
وی گفت: ساختمان در کنار امامزادگان لازم نیست که حسینیه نامیده شود بلکه به نام شبستان نامگذاری شود.
امید گنجه در پایان از زحمات هیأت امنا مساجد و امامزادگان همچنین از زحمات ابراهیم قاسمی رئیس اداره اوقاف باشت تشکر و قدردانی کرد.

نظرات کاربران