18. مهر 1403 - 17:26
پیگیری مطالبات مردمی؛
تخلفی به نام کارواش‌ها به کام خودروهای سنگین
شست‌وشوی خودروها در کنار خیابان‌های باشت علاوه بر زشت کردن چهره شهر، مشکلات بهداشتی به همراه داشته و بر آلودگی‌ها می‌افزاید

به گزارش پایگاه خبری «باشت‌نیوز» ماشین‌های سنگین مانند انواع اتوبوس‌ها و کامیون‌ها به علت تردد در خیابان‌ها و جاده‌های بین‌شهری مستعد انواع آلودگی‌ها است. 

نظافت و شستشوی سنتی و دستی اتوبوس‌ها، کامیون‌ها و ماشین‌آلات سنگین به‌خاطر ابعاد بزرگ و ارتفاع زیاد آنها بسیار زمان‌بر بوده و نمی‌تواند کیفیت مطلوبی داشته باشد و اکثر رانندگان کامیون‌ها با آب شرب مغازه کنار جاده شروع به کارواش ماشین خود می‌کنند درصورتی‌که شهروندان از کمبود یا نبود آب گلایه دارند. 

عواقب این اتفاق ناخوشایند علاوه بر نازیبا کردن چهره خیابان‌های شهر در بیشتر موارد، گلایه شهروندان، ازدحام خودروها در معابر و ترافیک و کندی حرکت وسایل نقلیه را نیز رقم می‌زند. شست‌وشوی خودروها در کنار خیابان و بزرگراه‌ها علاوه بر زشت کردن چهره شهر، مشکلات بهداشتی به همراه داشته و بر آلودگی‌ها می‌افزاید. 

روی سخن ما با آن شهروندانی است که ترجیح می‌دهند به‌جای این که ماهی یک‌بار فقط صد هزارتومان برای شست‌وشوی خودروی شخصی‌شان کنار بگذارند، پاچه‌های شلوار را بالا بزنند و با یک سطل آب و تکه‌ای پارچه آن هم به نازیباترین شکل ممکن، خودروی خود را با آب شرب کنار خیابان بشویند. 

این عمل هم نوعی تخلف است، هر چند کوچک که شاید در میان ده‌ها تخلف ریزودرشت در قانون جرایم رانندگی اصلاً به چشم هم نیاید، اما به‌هرحال مصداقی از قانون‌شکنی است، با این توصیف شاید دیگر وقت آن رسیده که برای شست‌وشوی خودروی شخصی خود به شیوه‌های دیگری متوسل شوید چرا که شست‌وشوی خودرو در کنار خیابان نه در شأن شماست و نه در شأن شهرنشینان. 

دیگر معضل کارواش‌ها استفاده از منابع آب شرب شهری است که باتوجه‌به خشکسالی‌های نزدیک به دو دهه در استان و مدت‌زمان شستشوی یک خودرو که به طور معمول کمتر از ۳۰ دقیقه زمان نمی‌برد جای تأمل دارد بخصوص در شهر بوستان که از آب شرب در کارواش‌ها استفاده می‌شود. 

فرهنگ درست مصرف می‌تواند تا حد زیادی بحران آب را مدیریت کند و با به‌کارگیری روش‌های بهینه مصرف تبعات این معضل را کاهش داد؛ اما متأسفانه مصرف بی‌رویه مردم در مصرف آب و علی‌الخصوص استفادهٔ نادرست کارواش‌ها از آب شرب برای شست‌وشوی ماشین‌ها معضلی است که بحران کم‌آبی را چندین برابر می‌کند

نظرات کاربران