27. بهمن 1392 - 15:35
موانع سر راه ازدواج آسان از نگاه حجت الاسلام دهنوی
استاد حوزه و دانشگاه در جمع مردم یاسوج مشکل و موانع پیش روی جوانان در امر ازدواج آسان و دلایل افزایش آمار طلاق در جامعه را بررسی کرد.

به گزارش خامی ، به نقل از بویرخبر، حجت الاسلام حسین دهنوی در جمع مردم یاسوج در مصلی این شهربا برشمردن موانع سر راه جوانان در امر ازدواج اظهار داشت: شش مانع بزرگ بر سر راه ازدواج آسان جوانان وجود دارد که از آن جمله می توان به طلاق های روبه افزایش، تربیت های ناقص، از بین رفتن نگاه مقدس( معنوی) به ازدواج،  ملاک های غیر منطقی همسر، مهریه های سنگین و تشریفات و تجملات در جهیزیه و عقد  وعروسی  را نام برد

وی به پیامدهای افزایش آمار طلاق اشاره کرد و بیان داشت: از پیامدهای افزایش آمار طلاق، احساس ناامنی جوانان به ازدواج است و جوان تصور می کند با ازدواج کردن خود را دچار دردسر و گرفتاری می کند.

دهنوی درگیری های ذهنی جوان در مورد ازدواج های منتهی شده به طلاق و آمار رو به افزایش این معضل اجتماعی را از دلایل بالارفتن سن ازدواج در بین جوانان دانست و افزود: وقتی جوان به طلاق و تبعات آن فکر می کند دنبال گزینه ای می گردد که در آینده به طلاق ختم نشود و همین امر موجب حساسیت و وسواس جوان در انتخاب شریک آینده اش است

وی منطقی ترین راه برای کم کردن آمار طلاق و افزایش آمار ازدواج در بین جوانان را یافتن پاسخ برای به طلاق انجامیدن ازدواج ها در جامعه دانست.

استاد حوزه و دانشگاه با برشمردن انوع طلاق در جامعه، طلاق عاطفی را مهمترین نوع طلاق اعلام کرد و گفت: اصولاً دو نوع طلاع وجود دارد یکی طلاق رسمی ودیگری طلاق عاطفی.

وی ادامه داد: در طلاق عاطفی زن و مرد به دادگاه نرفته و با هم زندگی می کنند ولی از نظر عاطفی نسبت به یکدیگر هیچ حسی ندارند.

وی در پاسخ به سئوال یکی از حضار مبنی بر اینکه مشکلات اقتصادی یکی از دلایل بالارفتن سن ازدواج و افزایش نرخ طلاق در جامعه است، بیان داشت: در رفاه مالی بودن حق مردم است، ما نیز منکر مشکلات اقتصادی در جامعه نیستیم و این امر مستلزم تلاش مسئولین است.

دهنوی مشکلات اقتصادی و فقر را تنها عامل افزایش طلاق در جامعه ندانست و گفت: اگر عامل اقتصادی اصلی ترین یا تنهاترین عامل طلاق قلمداد می شود چرا طلاق در بین ثروتمندان جامعه یا طبقه های متوسط زیاد است.

وی عامل اصلی طلاق در جامعه را نبود روابط عاطفی بین زن و مردم در زندگی زناشویی دانست و افزود: توقعات بی جا و کورکورانه زوجین یکی دیگر از عوامل طلاق زود رس در بین جوانان است.

این استاد دانشگاه ادامه داد: چشم و هم چشمی های بی شرمانه و توجه و ملاک قرادادن ظاهر و قیافه به عنوان ملاک اصلی انتخاب نیز از عوامل طلاق های زودرس است

وی هدف از ازدواج را رسیدن به آرامش دانست و گفت: ازدواج درهمه ی ادیان یک امر مقدس بوده وهدف آن، رسیدن به آرامش است و این آرامش، خانواده را در مسیر بندگی  و به کمال رساندن سوق می دهد.

 

انتهای پیام/ک308

نظرات کاربران