30. بهمن 1392 - 8:03
روز اول مذاکرات وین؛ سازنده، مفید و خوب/ آمریکا به دنبال موشک های بالستیک ایران
در حالی که طرف غربی اصرار دارد موضوع دستاوردهای نظامی ایران را وارد موضوع هسته ای کند، عراقچی این مباحث را خط قرمز خواند. وی همچنین گفت: «ما همواره خوشبین نبودن خود به آمریکایی‌ها را مدنظر داریم و در این مسیر احتیاط‌های لازم را خواهیم داشت.»

به گزارش خامی ، جام نیوز، روز اول مذاکرات وین برای رسیدن به توافق نهایی در حالی به پایان رسید که طرفین آن را مثبت و سازنده خواندند. 

 

رویکرد رسانه های فارسی زبان وابسته به دولت های غربی نسبت به اخبار روز اول مذاکرات را مرور می کنیم:

 

 

 

سایت بی بی سی فارسی(bbc persian):

 

 

اولین روز از دور جدید مذاکرات ایران و کشورهای گروه ۱+۵ به پایان رسید. این دور از مذاکرات، برای دست یافتن به راه حلی جامع در مورد برنامه هسته ای ایران و در مقر سازمان ملل در وین پایتخت اتریش برگزار می‌شود.

 

 

مذاکره کنندگان ایران، صبح سه شنبه ۱۸ فوریه (۲۹ بهمن) در نشستی با دیگر کشورهای حاضر در مذاکرات، به گفتگو راجع به اختلافات موجود بر سر برنامه هسته ای ایران پرداختند.

 

همزمان در واشنگتن کاخ سفید اعلام کرد که برنامه موشک‌های بالستیک ایران هم در این مذاکرات مطرح خواهد شد. موضوعی که پیشتر از سوی ایران رد شده بود.

 

 

بعد از ظهر امروز به گفتگوهای دوجانبه میان نمایندگان ایران و اعضای گروه ۱+۵ اختصاص داشت و در همین چهارچوب، عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه ایران و وندی شرمن، همتای آمریکایی او به مذاکره پرداختند.

 

 

 

مذاکره کنندگان ایرانی همچنین، با نمایندگان روسیه، چین و کشورهای اروپایی (بریتانیا، فرانسه و آلمان) هم گفت و گوی دوجانبه داشتند.

 

 

تیم مذاکره کنندگان ایران که دیروز به وین رفته است تحت نظر محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه این کشور فعالیت می کند و شامل عباس عراقچی و مجید تخت روانچی (معاونان وزیر)، حمید بعیدی نژاد (مدیرکل سیاسی وزارت امور خارجه) و دو تن از مدیران سازمان انرژی اتمی ایران است.

 

 

طرف مذاکره ایران، نمایندگان پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل (آمریکا، بریتانیا، فرانسه، روسیه و چین) به اضافه آلمان هستند که زیر نظر کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا عمل می کنند.

 

 

مذاکرات امروز بر اساس توافق ژنو و با هدف یافتن راهی برای رفع نگرانی ها در مورد اهداف برنامه اتمی ایران آغاز می شود و قرار است حد اکثر ظرف یک سال به نتیجه نهایی برسد.

 

 

هر دو طرف مذاکرات را دشوار و پیچیده توصیف کرده اند، اما می گویند دست یافتن به راه حل قابل قبول برای طرفین غیرممکن نیست.

وزیر امور خارجه ایران گفته است: «به نظر من در شش ماه نخست مذاکرات امکان رسیدن به توافق کامل وجود دارد، به شرطی که طرف مقابل از خود حسن نیت نشان دهد.»

 

 

این در حالی است که آیت الله علی خامنه ای، رهبر ایران دیروز و در آستانه این مذاکرات برای چندمین بار گفت که به نتیجه بخش بودن این مذاکرات امیدوار نیست.

او در عین حال تأکید کرد که ایران به تعهداتش پایبند خواهد بود و از مذاکره کنندگان خواست که به تلاش های خود ادامه دهند.

 

یکی از مواردی که اعتراض رهبر ایران را برانگیخته و او را به این مذاکرات بدبین کرده، بعضی اظهارات مقامات دولتی و نمایندگان کنگره آمریکاست.

 

 

آقای ظریف، وزیر امور خارجه ایران پیشتر گفته بود که در مذاکرات امروز در وین از جمله در مورد "اقدامات نامناسب و صحبت های بی معنی که تاکنون صورت گرفته" صحبت می شود.

 

 


بعضی اظهارات خانم شرمن در مورد برنامه موشکی ایران و لزوم برچیده شدن بعضی از تأسیسات اتمی این کشور از جمله مواردی بوده که حساسیت و انتقاد طرف ایرانی را برانگیخته است.

 

 

 

 

سایت رادیو فردا(radiofarda):

 

 

نخستین روز از دور تازه مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ در شهر وین به پایان رسید. این مذکرات پس از توافق موقت در ژنو برای دستیابی به یک توافق جامع و فراگیر انجام می‌شود.

در روز نخست این مذاکرات، نمایندگان ایران و گروه پنج بعلاوه یک، در کنار دیدارهای چندجانبه این گروه با ایران، دیدارهای دوجانبه نیز با ایران برگزار کردند.

 

 

یکی از این دیدارها میان عباس عراقچی و وندی شرمن معاونان وزیران خارجه ایران و آمریکا بود که یک ساعت و ۲۰ دقیقه به طول انجامید.

یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا در این باره به رادیو فردا گفت که شرمن و  عراقچی گفت‌وگویی مفید داشتند و درباره روند مذاکرات برای توافق نهایی مذاکره کردند.

 

 

در همین حال عباس عراقچی نیز فضای حاکم بر مذاکرات وین را مثبت ارزیابی کرد. مذاکره‌کنندگان ایرانی و ۱+۵ تاکید کرده بودند که گفت‌وگوهای سخت و دشواری در پیش رو است.

 

 

به گزارش ایسنا عراقچی روز سه‌شنبه گفت: «دو طرف موضوعات مورد نظر خود را در این مذاکرات مطرح می‌کنند و بعد سعی می‌کنیم جمع‌بندی کنیم تا به یک دستور کار واحد مورد توافق دو طرف برسیم.»

 

 

این مذاکره‌کننده هسته‌ای در پاسخ به خبرنگاران درباره اظهارات  رهبر جمهوری اسلامی در مورد «خوشبین» نبودن به مذاکرات گفت: «...ایشان گفتند که وزارت خارجه به کار خود در بحث مذاکرات ادامه دهد و تعهد جمهوری اسلامی ایران را نسبت به توافق‌هایی که تاکنون صورت گرفته اعلام کردند. این مساله در حالی است که ما همواره خوشبین نبودن خود به آمریکایی‌ها را مدنظر داریم و در این مسیر احتیاط‌های لازم را خواهیم داشت. ممکن است هر یک از کشورهای منافع خود را در مذاکرات داشته باشند اما مهم این است که در نتیجه به کجا می‌رسیم. در عین حال توقف در برنامه هسته‌ای ایران نه اتفاق افتاده و نه در آینده اتفاق می‌افتد.»

 

 

عراقچی در ادامه تصریح کرد که بر اساس توافق ژنو مذاکرات گام نهایی بیش از یک سال به طول نمی‌کشد و گفت: «فکر می‌کنیم اگر حسن نیت در طرف مقابل باشد در کمتر از شش ماه می‌شود به نتیجه رسید و امیدواریم در عمل هم این اتفاق بیفتد.»

 

 

  معاون وزارت خارجه ایران گفت برپایه توافق موقت ژنو «در گام نهایی غنی‌سازی ایران با محدودیت‌هایی ادامه پیدا می‌کند»

 

 

وی افزود: «این محدودیت‌ها موضوع مذاکرات گام نهایی است و تاکید شده است اقدامات اطمینان‌بخش و شفاف‌ساز مثل پروتکل الحاقی در گام نهایی است که درباره آن هم در جای خود مذاکره می‌کنیم.»

 

 

 در روز چهارشنبه آنطور که منابع آگاه به رادیو فردا گفته‌اند، ۱+۵ در آغاز یک نشست میان‌گروهی خواهد داشت و سپس این گروه با ایران ادامه مذاکرات را دنبال می‌کند.

 

 

از سوی دیگر شامگاه سه‌شنبه، محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران، از طریق ویدئو کنفرانس برای دانشجویان و استادان دانشگاه دنور آمریکا، جایی که خود وی تحصیل کرده صحبت کرد و به پرسش‌های آنها پاسخ گفت.

 

 

اداره کننده این جلسه کریستوفر هیل دیپلمات باسابقه آمریکایی و رئیس کنونی دانشگاه جوزف کوربل بود.

ظریف در این نشست گفت اگر مسئله هسته‌ای حل شود٬ مهم‌ترین عامل ایجاد بی‌اعتمادی میان ایران و آمریکا از میان برداشته می‌شود.

 

 

 وزیر خارجه ایران گفت: بدون خوش‌بینی نمی‌توان جلو رفت٬ ولی باید واقع‌بین هم بود... آنچه در چندماه اخیر رخ داده است (در خصوص تاکید برخی در کنگره آمریکا بر اعمال تحریم‌ بیشتر علیه ایران) میان برخی ایرانی‌ها بی‌اعتمادی ایجاد کرده است... مسائل ما از طریق مذاکره قابل حل است٬ نه تحریم.

 

 

 

 

سایت دویچه وله(dw.de):

 

 

 هیأت نمایندگی آمریکا در وین نخستین روز مذاکرات هسته‌ای با هیأت ایرانی را "سازنده" توصیف کرد. نمایندگان اتحادیه اروپا نیز گفتند که این مذاکرات در فضای کاری مطلوبی صورت گرفته است.

 

 

به گزارش خبرگزاری آلمان، این مذاکرات قرار است تا روز پنجشنبه (۲۰ فوریه) ادامه یابد. روز چهارشنبه (۱۹ فوریه) گفت‌وگوها در سطح کارشناسان صورت خواهد گرفت.

 

 

عباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران درباره مذاکرات میان ایران و ۱ + ۵ که در وین در جریان است گفته "شروع مذاکرات در حد دو سخنرانی کلی و عمومی توسط کاترین اشتون (مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا) و محمدجواد ظریف خوب بود. ادامه به مباحث کارشناسی تبدیل شد".

 

 

همچنین در جریان مذاکرات وین عباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه و وندی شرمن معاون وزارت خارجه آمریکا به‌صورت دو جانبه با یکدیگر دیدار و مذاکره کرده‌اند. بنا بر گزارش‌ها در دیدار دوجانبه نمایندگان ایران و آمریکا دو طرف نظرلات خود درباره "دستور کار مذاکرات برای گام نهایی" را مطرح کرده‌اند.

 

 

قبل از مذاکرات دوجانبه نمایندگان ایران و آمریکا، عباس عراقچی با نمایندگان سه کشور اروپایی آلمان، بریتانیا و فرانسه به‌صورت چهارجانبه دیدار کرد.

 

 

 

[آیت الله] خامنه‌ای: به مذاکره خوشبین نیستم، ولی ادامه خواهد یافت

یک روز پیش از آغاز مذاکرات وین آیت‌الله خامنه‌ای دوشنبه (۲۸ بهمن/۱۷ فوریه) درباره مذاکرات هسته‌ای گفت: «تصور برخی دولتمردان دولت قبلی و همچنین برخی دولتمردان دولت فعلی این است که اگر ما در قضیه هسته‌ای، با آمریکا مذاکره کنیم، موضوع حل می‌شود. من هم به دلیل اصرار آن‌ها بر مذاکره در خصوص موضوع هسته‌ای، گفتم مخالفتی ندارم اما همان موقع هم تاکید کردم که خوشبین نیستم.»

 

 

شماری از مقام‌های آمریکائی تاکید کرده‌اند که در دور جدید مذاکرات بستن تاسیسات غنی‌سازی فردو و توقف کامل ساخت راکتور اراک در دستور کار خواهد بود.

 

 

در هفته‌های گذشته برخی مقام‌های آمریکایی گشودن بحث برنامه موشکی این کشور را نیز در مذاکرات محتمل دانستند.

 

 

 

این امکان وجود دارد که در مذاکرات وین کشورهای غربی با استناد به مفاد قطعنامه‌های شورای امنیت که خواهان شفاف‌سازی در زمینه توسعه "برنامه نگرانی‌آور موشکی" جمهوری اسلامی است این موضوع را نیز در دستور کار قرار دهند.

 

 

 

 

سایت صدای آمریکا(voa):

 

 

شش قدرت جهانی و نمایندگان تهران، در جست و جوی سازشی نهائی بر سر برنامه بحث انگیز هسته ای جمهوری اسلامی در ماه های آینده، روز گذشته (سه شنبه بیست و نهم بهمن ماه)، در وین، پایتخت اتریش، گفت و گوهایی را انجام دادند که از آن با صفت "چشمگیر" و "قابل توجه" یاد شده است. هر دو طرف پیشتر گفته بودند که گشایش در این بن بست هسته ای فعلاً ممکن نیست.

 


 
همزمان، نمایندگان بلندپایه آمریکایی و ایرانی، بصورت جداگانه و در حاشیه این مذاکرات، دیداری هشتاد دقیقه ای با یکدیگر داشتند.

 

 

در این زمینه اطلاعاتی منتشر نشده اما تا پیش از پیروزی حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری اسلامی در تابستان گذشته، حتی تصور چنین دیداری غیر ممکن بود. از گفت و گوی دوجانبه آمریکا با ایران به عنوان عاملی اساسی برای ایجاد گشایش در این بن بست هسته ای یاد شده است.

 

 


 
در پی دیدار دوجانبه وندی شرمن، معاون وزارت خارجه آمریکا با همتای ایرانیش، عباس عراقچی، یکی از مسوولان بلندپایه وزارت خارجه آمریکا، به شرط محفوظ ماندن هویتش، گفت:

« این گفت و گوها سازنده و عمدتاٌ بر این محور متمرکز بود که مذاکرات جامع در همین زمینه را چگونه می توان آغاز کرد و پیش برد.»

 

 

به گفته دیپلمات ها در وین، که یکی از مقرهای سازمان ملل، ازجمله مقر آژانس بین المللی انرژی اتمی است، در پی دیدار خانم شرمن با آقای عراقچی، نمایندگان تهران غروب روز گذشته (سه شنبه) با همه نمایندگان گروه۱+۵ دیدار کردند تا به گفت و گو بر سر چند و چون، و چگونگی پرداختن به مذاکرات آینده ادامه  دهند.

 

گفت و گوهای هسته ای با ایران امروز (چهارشنبه) از سر گرفته می شود.

 

 

یکی از مسوولان بلندپایه وزارت خارجه آمریکا می گوید:

«ما روشن ساختیم که به عنوان بخشی ار مذاکرات جامع و فراگیر، تمام قضایا روی میز گفت و گوهاست، و اکنون زمان پرداختن به جزئیات و آغاز به کار است...در دیدار فرستادگان شش قدرت جهانی با نمایندگان تهران در غروب روز گذشته، قضایای عمده، به تدریج، در میان آمد.»


 

 


 
موشک های بالیستیک جمهوری اسلامی

عباس عراقچی در پی مذاکرات روز گذشته خوشبینی نشان داد اما به نظر می آمد که مطرح شدن برنامه موشکهای بالیستیک جمهوری اسلامی در هر گونه گفت و گویی در آینده را نمی پذیرد، و این موضوع را خط قرمزی می داند که به هیچ روی نباید از آن گذشت. آقای عراقچی گفت: «گفت و گوهای خوبی داشتیم...و تلاش می کنیم که دستور کاری تعیین کنیم. اگر بتوانیم در عرض دو سه روز بر سر یک دستور کار به توافق برسیم، معنایش این است که نخستین گام را برداشته ایم.»
 

 

معاون وزارت خارجه جمهوری اسلامی این گفته ها را در پاسخ به پرسشی درباره برنامه موشکهای بالیستیک ایران، در حالی در میان گذاشت که پیشتر، مسوولان آمریکایی گفته بودند که برای دستیابی به هر گونه توافق دراز مدت شش قدرت جهانی با جمهوری اسلامی، حکومت تهران باید بپذیرد که پژو هش و کار روی فن آوری های مربوط به هر نوع موشک دارای قابلیت حمل سلاح های اتمی را محدود کند.   

 

 


 
در گفت و گوهای وین ای بسا که مسائل بن بست آفرین دیگری هم وجود داشته باشد. جمهوری اسلامی ایران، با حالتی حاکی از چالشگری و تقابل، و با رفتاری که احتمالاً آمریکا و متحدان اروپاییش را خواهد رنجاند،  می گوید از حق خود در نصب سانتریفوژهای پیشرفته برای غنی سازی اورانیوم، چشمپوشی نخواهد کرد.

 

444

 

 

 

 

 

 

نظرات کاربران