30. بهمن 1392 - 8:07
ژنو 2 نمایشی تبلیغاتی برای معارضین بود/ تلاش کارشکنانه عربستان ادامه دارد
یک کارشناس سیاست خارجی گفت: شکست ژنو ۲ در اصل شکست طرح‌های معارضین بود، زیرا دولت سوریه به قوت خود باقی است و حامیان معارضین در حال طرح نقشه‌های دیگری برای پیشبرد اهداف خود هستند، از جمله اینکه می‌بینیم فرانسه مسئله کمک رسانی حقوق بشری را مطرح کرده و از این طریق فشار وارد می‌کنند.

به گزارش خامی ،  "میرمسعود حسینیان" در گفتگو با خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، با اشاره شکست کنفرانس ژنو ۲سوریه گفت: با وجود برگزاری دو دور مذاکره، شکست این کنفرانس از پیش مشخص بود.

وی ادامه داد: یکی از دلایل مهم شکست کنفرانس ژنو 2 این بود؛ هیئتی که به عنوان معارضین در این جلسه شرکت کرده بودند، تنها ۳ درصد از معارضین را  وکالت می‌کرد که هیئت ۱۲۰ نفره  آن‌ها آن گروه معارضه را قبول نداشتند.

این کارشناس سیاست خارجی تصریح کرد: دومین دلیل این شکست این بود که در داخل هیئت عازم شده در کنفرانس، اختلاف‌های زیادی وجود داشت و با کناره‌گیری "احمد الجربا" از ریاست  آن‌ها نتوانستند برای جایگزینی کسی را تعیین کنند و کسی را خارج از این هیئت آوردند که در امر سر و سامان دادن به اختلافات ناتوان ماند.    
 
حسینیان افزود: دلیل سوم را شاید بتوان اینگونه تبیین کرد که هیئت معارضین سخنگوی دیگران بودند و حضور سفیر آمریکا به هتلی در  نزدیکی مذاکرات و در ارتباط بودن وی با هیئت معارضین دلیلی بر این مدعا است.

 وی با اشاره به اینکه هیئت معارضین اصلا قدرتی برای اجرای تصمیمات نداشتند گفت: اگر آن‌ها چنین قدرتی داشتند تصمیمی برای آتش‌بس می‌گرفتند بنابراین به طور کلی با توجه به دلایل ذکر شده ژنو ۲ شکست خورده و در اصل یک شوی تبلیغی برای معارضین بود.    
 
این کارشناس سیاست خارجی اظهار داشت: حامیان معارضین دست بردار نخواهند بود، زیرا در طول این سال‌ها از  آبروی خود و از لحاظ مالی بسیار هزینه کردند.    
 
حسینیان ادامه داد: شکست ژنو ۲ در اصل شکست طرح‌های معارضین بود، زیرا دولت سوریه به قوت خود باقی است و حامیان معارضین در حال طرح نقشه‌های دیگری برای پیشبرد اهداف خود هستند، از جمله اینکه می‌بینیم فرانسه  مسئله  کمک رسانی حقوق بشری را مطرح کرده و از این طریق فشار وارد می‌کنند.    
 
وی با اشاره به حکم جدید پادشاه عربستان، گفت: این حکم به این موضوع اشاره می‌کند کسانی که در خارج از کشور مبارزه می‌کنند و بین گروهک‌ها هستند، اگر به کشور بازگردند مجازات خواهند شد و پشت این حکم چندین هدف برای عربستان تعبیه شده، از جمله اینکه آن‌ها خود را از حمایت از تروریسم رفع اتهام کرده و از طرف دیگر  گروهک‌هایی که علیه دولت سوریه می‌جنگند را از بازگشت به کشورشان ناامید کنند و این موضوع  آن‌ها را تحریک می‌کند تا آخرین نفس علیه نظام سوریه بجنگند.    
 
این کارشناس سیاست خارجی تصریح کرد: امروزه در سوریه می‌بینیم که هیچ گونه توطئه‌ سیاسی_ نظامی علیه این کشور به سرانجام نرسیده و نخواهد رسید و هرکس در میدان قوی‌تر باشد، برنده خواهد بود، بنابراین عربستان با ارسال سلاح‌های پیشرفته‌ برای تروریست‌های سوریه سعی در کسب پیروزی در میدان است.    
 
حسینیان در پایان خاطرنشان کرد: اگر غرب مدعی دمکراسی و حقوق بشر است، باید به رای مردم سوریه احترام بگذارد و انتخابات سوریه در راه است و غرب باید به هر رایی که از صندوق بیرون می‌آید احترام گذاشته و آن را بپذیرند زیرا مردم سوریه باید خودشان، مسیر و سرنوشت کشورشان را تعیین کنند.
 
انتهای پیام/

نظرات کاربران