به گزارش خامی ، به نقل از ایرنا، ˈبهروز میناییˈ روز پنجشنبه در نخستین همایش ملی ˈاستان مجازی در بستر شبکه ملی اطلاعاتˈ در گرگان افزود: سالانه بیش از 50 میلیون نسخه بازی های رایانه ای در ایران به فروش می رسد که سهم بازی های ایرانی تنها 10 درصد است.
به گفته وی، سهم خرید بازی در ایران ماهانه سه نسخه است در حالی که این رقم در آمریکا به دلیل گرانی بازی ها، سالانه سه نسخه است.
به گفته وی، GTA که جزو سبک های خشن و نامناسب است، در رده اول بازی های رایانه ای فرزندان این مرز و بوم قرار دارد که این مهم بسیاری از خانواده ها را نگران کرده زیرا در آینده این نوع بازی ها مشکلات و ناهنجاری های اجتماعی را به وجود خواهد آورد.
مینایی اظهار کرد: 5/83 درصد والدین معتقد هستند بازی های خشن در رفتار فرزندان آن ها تاثیر می گذارد.
وی تصریح کرد: در آینده، بیشترین رشد در بازار بازی های رایانه ای متعلق به بازی های گوشی های هوشمند و تبلت ها خواهد بود.
رییس بنیاد ملی بازی های رایانه ای کشور افزود: بیش از دو هزار فرصت شغلی در 150 موسسه ایجاد شده، که 110 موسسه مبادرت به تولید بازی های رایانه ای و مابقی موسسات در توزیع آن ایفای نقش می کنند.
وی صنعت تولید بازی را در ایجاد اشتغال یک ضرورت مهم خواند و تصریح کرد: باید در این راستا به سرعت پیش برویم.
مینایی با بیان اینکه جایگاه صنعت بازی های رایانه ای در دنیا سومین صنعت پول ساز محسوب می شود، خاطرنشان کرد: بازار جهانی بازی های رایانه ای اعم از تجهیزات و نرم افزار در سال 2011 حدود 52 میلیارد یورو بوده است.
وی ادامه داد: رشد این صنعت از سال 2005 تا 2009 میلادی سالانه معادل 6/10 درصد بوده است.
رییس بنیاد ملی بازی های رایانه ای با اشاره به آمار مصرف بازی های رایانه ای در ایران گفت: میانگین سنی کاربران ایرانی 16 سال و میانگین سنی شروع بازی 8 سال است.
مینایی با بیان اینکه 68 درصد کاربران را پسران تشکیل می دهند، ادامه داد: 20 میلیون کاربر گیم در ایران وجود دارد.
وی افزود: 46 درصد کاربران ایران هر روز بازی رایانه ای می کنند و میانگین بازی در هفته 5/15 ساعت برآورد شده و 60 درصد این افراد برای بازی کردن از کامپیوتر استفاده می کنند.
به گفته مینایی، 40 میلیون ساعت روزانه صرف بازی های کامپیوتری می شود که بازار بزرگی را ایجاد کرده است.
وی تصریح کرد: اکنون بیش از 150 ژانر گوناگون برای بازی های یارانه ای مختلف وجود دارد که با ورود کنسول های جدید نسل 5 و 6 و 7، یک جهان جدید برای بچه ها به وجود آمده که بچه ها با آن بازی نمی کنند بلکه با آن زندگی می کنند.
وی ادامه داد: در ایران اولین کنسول های بازی به نام آتاری، 30 سال قبل وارد شده و تنها 5 سال است که به طور جدی به این فکر افتاده ایم که خود تولید کننده بازی باشیم.
مینایی افزود: کانون های پرورش فکری، تبیان و صنایع نوین اولین ها در ایران در تولید بازی بودند و در کشور بیشتر از بازی های خارجی استفاده می شود که از جمله آسیب های این بازی ها، ترویج خشونت و نا امیدی و افسردگی در بین فرزندان کشور است.
وی اظهار کرد: در بنیاد بازی های یارانه ای، برای کاهش آسیب ها نظام رده بندی سنی تدوین شده تا با استفاده از این رده بندی بتوانیم آسیب ها را به فرصت تبدیل کنیم.
نظرات کاربران