16. اسفند 1392 - 20:25
پای تق تقو به باشت هم باز شد / دارکوبی برای روان مردم + تصاویر
بازار شهرستان باشت در هفته‌های اخیر در تصرف پدیده نوظهوری به نام تق تقو قرار گرفته است که باید اندیشید این پدیده کوچه و خیابان‌ها از کجا آمده است.

به گزارش خامی، اسباب بازي ، بسيار با اهميت و استراتژيك مي باشد. گاه يك اسباب بازي مي تواند فرهنگ ساز شود و گاه ضد يك فرهنگ عمل كند؛ در عين حال اسباب بازي مي تواند وسيله ي اقتصادي باشد و منبع درآمد؛ هرچه اسباب بازي ساده تر ولي پرطرفدارتر باشد، ‌صرفه ي اقتصادي بيشتري نيز دارد.

بازی و سرگرمی جزو لاینفک وجود آدمی است، بازی‌های مختلف می‌توانند آثار مثبتی در رشد و شکوفایی کودکان داشته باشند، طبق گفته کارشناسان بازی‌های گروهی به کودک این امکان را می‌دهد که بتواند به راحتی واکنش‌های مناسبی از خود در برابر وقایع مختلف نشان دهد و در این حالت، هیجان و شوق انجام بازی‌ها باعث می‌شود مشکلاتی چون اضطراب، انزوا طلبی و عدم اعتماد به نفس و نیز دیر جوشی او مورد تأثیر هیجان ناشی از تخلیه انرژی تعدیل یا حذف شود.

این روزها اسباب بازی خاصی در کشور و مخصوصا در شهرستان باشت دست پیر و جوان و بچه ها دیده می شود که بیش از حد شایع و فراگیر شده است، این اسباب بازی اسم خاصی هم ندارد و به دلیل صدایی که تولید می کند به آن "تق تقو" می گویند.

 

 

تق تقو وسيله اي از اين دست است كه در عرض يكي دو ماه جاري در شهرستان باشت و حتی در كل كشور به سرعت گسترش يافته است.

تق تقو اسباب‌بازیی است که از دو گوی و یک ریسمان ساخته شده است و جز اسباب‌بازی‌های محبوب در اواخر دهه ۱۹۶۰ و اوایل دهه ۱۹۷۰ در امریکا بود. ظاهر این وسیله بازی، شبیه به یک سلاح جنگی آرژانتینی است.

 

 

 این اسباب‌بازی از دو گوی پلاستیکی محکم با قطر ۵ سانتی‌متر که به وسیله یک رشته به هم وصل شده‌اند، تشکیل شده است. گوی‌های متصل به ریسمان بر اثر حرکت دست، بر خلاف جهت هم‌دیگر حرکت کرده و با برخورد به هم صدا تولید می‌کنند.

بنابراین تق تقو ساختار کاملا ساده ای دارد. به همین دلیل قیمت آن هم ارزان است (۱۰۰۰ تومان) در نتیجه  همگان به راحتی می‌توانند این وسیله را برای کودکان خود تهیه کنند.

تق تقه‌ها برای ترساندن پرنده‌ها در قرن ۱۹ میلادی به کار می‌رفتند که در کشورها تولید تق تقی به علت آسیب رساندن به کودکان مدتی متوقف شده بود.

حال بايد ديد اين وسيله ي بازي از كجا آمده و با چه قصدي!

 

 

اسباب بازی ها در دوران کودکی دنیای فرزندان مان را شکل می دهند، در واقع نقشی که در بزرگسالی دوستان،همکاران و نهادهای عظیم فرهنگی در زندگی ما ایفا می کنند، در کودکی برعهده ی اسباب بازی ها است.

آنچه در رابطه با اسباب بازی تق تقی اهمیت دارد، شباهت این اسباب بازی به انواع سلاح است، و همچنین صدایی که این اسباب بازی تولید می کند، شباهت بسیاری به صدای شلیک مسلسل و رگبار است که نتیجه ی این قرابت در ظاهر و محتوا، خو گرفتن کودکانمان به خشونت و صداهایی از این قبیل است.

پدیده تق تقو البته نارضایتی بسیاری را هم پدید آورده است و صدای دارکوب مانند آن بر روی آرامش و روان مردم تأثیر گذار است.

به غیر از این موضوع، احتمال شکستن «تق تقو» و پرت شدن تکه‌های آن و در نتیجه آسیب احتمالی به خصوص به چشم هم مطرح شده است.

تق تقو هر چه باشد؛ از یک سلاح آرژانتینی گرفته تا اسباب بازی فرنگی و تا توطئه‌ای علیه ملت ایران، این روزها در کوچه و بازار است.

 

 

 

گزارش/ فاضل کامران

انتهای پیام/ک308

نظرات کاربران