16. اسفند 1392 - 22:46
کشف ژن های سازگاری نسبی جدید در انسان به همت پژوهشگر ایرانی در دانشگاه استراسبورگ
پژوهشگر ایرانی مقیم فرانسه ژن های سازگاری نسبی جدید در انسان را تا مرحله کاربرد بالینی کشف کرد.

به گزارش خامی ،

به نقل از«خبرگزاری دانشجو»، ژن های سازگاری نسبی جدید در انسان از کشف تا کاربرد بالینی به همت سیامک بهرام در بیست و هفتمین جشنواره بین المللی خوارزمی در اسفند ماه جاری رتبه اول پژوهش های بنیادی را از آن خود کرد.  

 
بهرام در عرصه ایمونولوژیک انسانی و به ویژه ژن های سازگاری نسبی به نام HLA ایفای نقش کرده است، وی در عرصه تحقیقات جهانی در این موضوع نقش رهبری اصلی را بر عهده داشته است.
 
پژوهش های بهرام  
 
-مشارکت در کشف ژن TAP، به عنوان مولکول کلیدی در فرآوری آنتی ژن.
 
-کشف خانواده ژنی با عنوان MHC کلاس I (MIC)  که لیگاند مربوط به رسپتور فعال کننده NKG2D را کد می کند که این خود عامل اصلی در دفاع در مقابل عفونت ها و سرطان ها است.  
 
-تعیین هویت شامل تولید مدل های KO برای MRI، HFE و ZAG که ژن های کلیدی غیرمتقارن MHC کلاس I را محسوب می شوند.  
 
-انجام تحقیقات در زمینه ژنتیک پاتومتریولوژی وابسته به HLA به ویژه بیماری بهجت.
 
این گزارش حاکی است، در حال حاضر فعالیت های سیامک بهرام بر روی ژن های MIC و نقش آن در پیوند عضو انسان، بیولوژی تومور و همچنین بیماری های وابسته به MHC متمرکز شده است.
 
 سیامک بهرام کیست؟
 
سیامک بهرام، استاد پزشکی و رئیس دانشکده ایمونولوژی دانشگاه استراسبورگ فرانسه، از اعضای ارشد انستیتو دانشگاهی فرانسه (IUF) و رئیس پژوهشگاه دانشکده پزشکی استراسبورگ است.
 
این پژوهشگر با رتبه عالی از دبیرستان در تهران فارغ التحصیل و سپس وارد دانشکده پزشکی استراسبورگ شده است، پس از دریافت دکتری از انستیتو سرطان دانا-فاربر دانشکده پزشکی هاروارد(بوستون)، پس از بازگشت به اروپا به عضویت ایمونولوژی انستیتو بازل درآمد.
 
سپس به استراسبورگ بازگشت و پس از دوره دانشیاری به عنوان استاد به کار مشغول شد.
 
هدف اصلی تحقیقات سیامک بهرام بر شناخت مبانی ژنتیک پاسخ های ایمنی استوار شده است.

نظرات کاربران