18. اسفند 1392 - 22:54
زشت/ سکوت در برابر اشتباه همسایه
امام صادق علیه السلام می فرماید: هر كس همسايه اى را داشته باشد كه گناه مى كند ولى او را نهى نكند، شريك در گناه اوست.

به گزارش خامی ،

به نقل از  مشرق، در بلبشوی نظریه‌های ضدونقیض اجتماعی و راهکارهای من در آوردی روانشناسان، پیدا کردن مرشدی که راه را از چاه نشانمان دهد کار سختی نیست؛ فقط کافی است طالب باشیم تا نوری قدسی راه را نشانمان دهد.


راه حل گذر از مسائل پیچیده همیشه به پیچیدگی خودشان نیست و گاهی ریزه کاری‌هایی فراموش شده می‌تواند بزرگترین مشکلات مملکتی را حل کند.

 دین مقدس اسلام برنامه جامع و کاملی برای سعادت بشر در دنیا و آخرت دارد که جنبه‌ها و نیازمندی‌های فردی و اجتماعی جسمی و روحی در آن لحاظ شده است.

امر به معروف و نهی از منکر  شاه بیت اسلام برای مقابله با آفت‌های اجتماعی است. تاثیر گذاری هر چه بیشتر امر به معروف و نهی از منکر لازمه‌هایی دارد که مهمترین آنها خیر خواهی است. پیامبر گرامی(ص) در این باره می‌فرماید: بهترين دوستان تو كسي است كه عيب‌هاي تو  را بر تو هديه كند. (تنبيه الخواطر، ج 2، ص 123)

در رابطه فامیلی و همسایگی به دلیل پیوندهای عاطفی حس خیر خواهی بیشتر نمود دارد . لذا میزان تاثیر گذاری نهی از منکر بر روی همسایه از نهی از منکر افراد غریبه تاثیر بیشتری خواهد داشت. شاید به همین دلیل باشد که ترک این فریضه به معنای مشارکت در گناه همسایه تلقی شده است.

زشت

امام صادق عليه السلام : مَن لَهُ جارٌ و َيَعمَلُ بِالمَعاصى فَلَم يَنهَهُ فَهُوَ شَريكُهُ

هر كس همسايه اى را داشته باشد كه گناه مى كند ولى او را نهى نكند، شريك در گناه اوست.

منبع:  ارشادالقلوب(دیلمی) ج1، ص183

نظرات کاربران