10. فروردين 1393 - 8:15
چگونه در سال 93 مردم را تشویق به فرزند آوری کنیم؟
جمعیت ایران رو به کاهش است و هشدارها براي افت رشد جمعيت ايران، بسيار شنيده شده است و نهادهاي مختلف...

به گزارش خامی ،

به نقل از هشت صبح: جمعیت ایران رو به کاهش است و هشدارها براي افت رشد جمعيت ايران، بسيار شنيده شده است و نهادهاي مختلف تلاش مي کنند برنامه هايي تشويقي و فرهنگي براي ازدواج و فرزندآوري تدوين و اجرا کنند.

طبق بررسي ما در وزارت بهداشت، سالانه يک ميليون و 800 تولد داريم يعني در واقع يک و ميليون 800 هزار خانم در سال باردار مي شوند. اما آمارسال 91 به ما نشان مي دهد که يک ميليون و 400 هزار نوزاد سالم به دنيا آمده است و 400 هزار کودک با سقط عمدي يا غير عمدي يا مرده زايي از بين رفته اند.

همچنين ساليانه حدود 26 هزار مرگ کودک زير يک سال داريم که نسبت به قبل از انقلاب وضعيت مطلوب است و درمنطقه نسبت به برنامه بهداشت جهاني از نظر مرگ کودک و مادر جلوتراست اما بايد باز هم برنامه ريزي کرد به خصوص در سال جدید که باید به سیاست های مقام معظم رهبری بسیار توجه کرد.

یکی از این راه ها می تواند برنامه ریزی برای سلامت باشد. اگر وزارت بهداشت با اعتبارات و نيروي انساني روي مرده زايي، سقط و مرگ کودکان زير يک سال کار کند و سلامتي آنها را حفظ کند  بی تردید در افزايش جمعيت پيشرفت حاصل می شود.

طبق فرمايش مقام معظم رهبري جوان با نشاط ،تحصيلکرده و باسواد جزو عوامل پيشرفت است پس کشور بايد به سمت افزايش جمعيت برود البته به نحو معقول و معتدل. اگر مسائل جمعيت حذف شود و کار فرهنگي انجام شود مشکل حل مي شود.

امروزه بر اساس آخرین آمار، تقريبا 28.3 درصد جامعه شهري تک فرزند هستند که اشتغال زنان،تغيير سبک زندگي ، رفاه و تغيير نگرش زنان به تحصيل، منزلت اجتماعي و تاخير در ازدواج از عوامل تک فرزندي است.

به این ترتیب می توان با تغییر فرهنگ زندگی امروزی، بهبود وضعیت اقتصادی زوج های جوان و تبلیغ ازدواج آسان زمینه ها را برای رسیدن به سیاست های جمعیتی فراهم کرد.

 

 

نظرات کاربران