10. فروردين 1393 - 8:17
چرا طلاق در سال 92 رکورد خود را شکست؟!
آمارهاي طلاق اين روزها بسياري را نگران كرده و همه به‌دنبال راه‌حلي براي اين مشكل هستند. براي حل اين...

به گزارش خامی ،

به نقل از هشت صبح: آمارهاي طلاق اين روزها بسياري را نگران كرده و همه به‌دنبال راه‌حلي براي اين مشكل هستند. براي حل اين مشكل بزرگ راه‌هاي ساده‌اي وجود دارد كه به دليل مشغله زياد، زندگي ماشيني، دوري بيش از حد اعضاي خانواده از يكديگر، خستگي ناشي از كار چند شيفته زن و مرد، تغيير سبك زندگي و خيلي از عوامل ديگر اين راه‌حل‌هاي ساده به دست فراموشي سپرده شده‌اند.


از سوی دیگر، ازدواج‌هایی که با سبک‌های جدید مانند دوستی‌های خیابانی، اینترنتی و...صورت می‌گیرد؛ همه بر مبنای ارتباط‌هایی است که در اسلام، حرام شمرده شده است و همین ارتباط‌ها سبب به وجود آمدن یک عشق کور در دل فرد می‌شود که فوق‌العاده سطحی و زودگذر است و غالباً هم به طلاق منجر می‌شود.

به گواه آمار سازمان ثبت احوال کشور تا پایان آذرماه سال92،  روزانه دو هزار و 148 ازدواج و در مقابل 108هزارو249 طلاق به ثبت رسیده است، یعنی روزانه 409 زوج از هم جدا شده‌اند.

بر اساس همین آمار اما، مهم‌ترین دلایل طلاق عبارتند از:
 
1. ضعف مهارت‌های ارتباطی
 
 متأسفانه در این زمینه مردم کشور ما بسیار مشکل دارند و در واقع با مهارت‌های زندگی آشنا نیستند.
 
2. ناهمسانی در انتخاب همسر یا همان کفّیتی که در اسلام مورد تأکید قرار گرفته است
 
متأسفانه در زمان انتخاب همسر به بحث کفّیت، که بسیار جدی در اسلام بر آن تأکید شده است، توجه نمی‌شود.
 
3. خشونت
 
4. اعتیاد
 
5. بدرفتاری‌های عاطفی.

اگرچه طی سال‌های گذشته طلاق همواره روندی صعودی داشته اما به‌نظر می‌رسد این پدیده اجتماعی در سال 92  رکورد خودش را هم شکسته است.

 جامعه‌شناسان رشد فردیت و میل به استقلال زنان را، همپای فقر و ناتوانی مردان در اداره زندگی و در افزایش آمار طلاق موثر می‌دانند .

از سوی دیگر،  تجمل‌پرستی یکی دیگر از عواملی است که به گواه جامعه شناسان سبب ایجاد اختلاف بین زن و شوهر و در نتیجه طلاق می‌شود. اسراف و تبذیر و نبودن قناعت در بین خانواده‌ها عامل بسیاری از مشکلات است. بحث اخلاقی قناعت در خانواده‌ها خصوصاً در نظر جوان‌ها فراموش شده و به جای قناعت، اسراف و تبذیر رواج یافته است. نیازهای کاذب و درخواست‌های غیرواقعی از همسران به بحث طلاق دامن می‌زند.

این در حالی است که در اسلام به اهمیت ازدواج و بنیان خانواده بسیار توجه شده است و در اهميت ازدواج به فرموده پيامبر اسلام ،  در 4 موقع عنايت و رحمت خدا بيشتر متوجه بندگانش مي‌شود؛ يكي به وقت باريدن باران، دوم‌به هنگام نظر كردن فرزند به صورت پدر از باب مهر و محبت،سوم در آن زماني كه در خانه كعبه باز مي‌شود و چهارم‌ آن وقتي كه عهد ازدواج بين زن و مرد بسته مي‌شود.


پس مي‌توان گفت ازدواج در جاي خود قراردادي مقدس است و انسان نيز بايد در قبال اين قرارداد هدفي مقدس و پاك داشته باشد. زن و مرد در مسئله ازدواج بايد خود را آماده ورود به يك كارزار سنگين و دشوار كنند كه در صورت موفقيت در اين مسير به سلامت روان خود و اطرافيان و فرزندان خود کمک خواهند کرد.

با این حال آمار طلاق در سالی که گذشت بسیار نگران کننده بود و دولت جدید نیز تدبیری برای این امر نیاندیشید تا کار به سال 93 کشیده شود و باید منتظر ماند و دید بالاخره در سال جدید چه آینده ای برای زندگی زوج های جوان رقم خواهد خورد.

 

 

نظرات کاربران