19. فروردين 1393 - 23:10
از واکنش یاسر خمینی به حضورش در انتخابات تا قانون مداری ابطحی!+تصاویر
مراسم تشییع پیکر مرحوم حجت‌الاسلام والمسلمین صادقی، پدر همسر سیدمحمد خاتمی صبح امروز (سه‌شنبه) با حضور برخی چهره های سیاسی و هنری و جمعی از اصلاح طلبان از مقابل منزل آن مرحوم برگزار شد.

به گزارش خامی ،

به نقل از  شبکه اطلاع رسانی دانا،‌مراسم تشییع پیکر مرحوم حجت‌الاسلام والمسلمین صادقی، پدر همسر سیدمحمد خاتمی صبح امروز (سه‌شنبه) با حضور برخی چهره های سیاسی و هنری و جمعی از اصلاح طلبان از مقابل منزل آن مرحوم برگزار شد.

در مراسم تشییع پیکر مرحوم صادقی سید حسن خمینی، یاسر خمینی، یاسر هاشمی، مهدی هاشمی، محمد رضا خاتمی، علی خاتمی، الیاس حضرتی، علی اکبر محتشمی پور، عبدالواحد موسوی لاری، سهیل محمودی و جمعی دیگر از شخصیت های سیاسی و فرهنگی حضور داشتند.

همچنین نمایندگانی از بیت امام راحل، آیت الله صدر، آیت الله جزایری، آیت الله موسوی بجنوردی، آیت الله بهجتی(شفق) امام جمعه اردکان و نماینده آیت الله موسوی اردبیلی، آیت الله محمد توسلی و دکتر مصطفی محقق داماد در مراسم تشییع پیکر مرحوم حجت الاسلام و المسلمین صادقی شرکت داشتند.

سعید شیرکوند و علیرضا تابش از سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، محمدمهدی رحمتی از معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبری رییس جمهوری، حسین ابویی مهریزی از وزارت صنعت، معدن و تجارت، سیدتقی نوربخش مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی و نیز محمد مهدی آخوندی از بنیانگذاران پژوهشگاه رویان از مسوولان حاضر در این مراسم بودند.

رضا داوری اردکانی رییس فرهنگستان علوم جمهوری اسلام ایران، سیدفرید قاسمی پژوهشگر و فعال مطبوعاتی، محمود شالچی قائم مقام کتابخانه مجلس شورای اسلامی به همراه سیدمحمد هاشمی، حسین مهرپور و گودرز افتخار جهرمی از استادان برجسته حقوق در کشور به همراه محمدحسن ضیائی‏فر دبیر کمیسیون حقوق بشراسلامی نیز در این مراسم شرکت داشتند.

عبدالمجید معادیخواه و محمدرضا نوراللهیان، اسدالله بیات، محمدتقی کیان ارثی و اسدالله کیان ارثی نیز از دیگر شرکت کنندگان در مراسم تشییع این مرحوم بودند.

همچنین از فعالان عرصه فرهنگ و هنر کشور جهانگیر کوثری، رخشان بنی اعتماد، احترام برومند، لیلی رشیدی در این مراسم حضور داشتند.

 

همسر سیدحسن خمینی، زهرا اشراقی، اشرف بروجردی، زهرا شجاعی، فاطمه راکعی، همسر کمال خرازی، همسر صادق خرازی، همسر مرحوم احمد بورقانی نیز از حاضران در این مراسم بودند.

جهانبخش خانجانی، جواد حق شناس، احمد خرم، عبدالله ناصری طاهری، محمد سلامتی، جلیل سازگار نژاد، ،شهاب طباطبایی، حسن یونسی سینکی، مصطفی هاشمی طبا، محمدعلی ابطحی ، مصطفی کواکبیان و سیدمحمود دعایی از دیگر شرکت کندگان در مراسم تشییع پیکر دکتر صادقی بودند.

حجت الاسلام محمد صدوقی نیز به نمایندگی از بیت شهید محراب آیت الله صدوقی در این مراسم حضور داشت.

محمدعلی سبحانی، سیدمحمدعلی موسوی و نیز محمد صدر مشاور وزیر امور خارجه از دیپلمات های حاضر در این مراسم بودند.

در حاشیه این مراسم محمدعلی ابطحی عضو مجمع روحانیون مبارز در جمع خبرنگاران و در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا اصلاح‌طلبان سرلیستی عارف را برای انتخابات مجلس قبول دارند یا خیر، اظهار داشت: بحث سرلیستی در حال حاضر یک موضوع انحرافی و مهم این است که همه اصلاح‌طلبان بتوانند با یکدیگر تلاش مشترکی داشته باشند و در عین حال از تجربیات گذشته نیز استفاده کنند.

ابطحی با بیان اینکه اصلاح‌طلبان باید با یک لیست قوی در مجلس آینده شرکت کنند، گفت: من معتقدم این اتفاق خواهد افتاد و کل جریان اصلاحات با قدرت در انتخابات حضور می یابد.

عضو مجمع روحانیون مبارز این سؤال را که با توجه به عدم برخورداری اصلاح‌طلبان از لیدر مشخص و عدم انسجام را بی‌پاسخ گذاشت.

وی در ادامه در خصوص اظهارات اخیر آیت‌الله جنتی تصریح کرد: من ادبیات وی را درباره مجلس خبرگان قبول ندارم چرا که کشور قانون دارد و هر کسی که توان حضور قانونی دارد از هر جریانی می‌تواند در انتخابات شرکت کند لذا اینکه شورای نگهبان بگوید از هم اکنون باید جلوی برخی را گرفت، یک ادبیات غیرحقوقی است.

ابطحی در خصوص بازی‌های اخیر کامپیوتری که درباره سران فتنه ساخته شده است، گفت: من این را دیده‌ام و تصورم این است که این قضیه مربوط به بقایای آن جریان افراطی است که به هر شکلی می‌خواهد خود را در برابر رای مردم در سال 92 ثابت کند.

این فعال اصلاح‌طلب با بیان اینکه با وجود اختلاف نظر این امر مورد قبول نیست، افزود: اینکه در یک بازی رایانه‌ای کسی را بکشند درست نیست.

وی با بیان اینکه حاشیه‌سازی‌ها در قبال دولت بیشتر از مجلس آغاز می‌شود، در مورد برخورد دولت با رسانه‌های منتقد، یادآور شد: ما همیشه وقتی که یکی از روزنامه‌های ما تعطیل می‌شد و عمدتا هم رسانه‌های اصلاح طلب بود و حالا یکی از آنها نشریه 9 دی شده است، این را می‌گفتیم که جریان‌های مطبوعاتی نباید از این روند حمایت کنند.

ابطحی ادامه داد: اگر جریان‌های افراطی در تعطیلی 9 دی ناراحت هستند و من هم معتقدم تعطیلی هیچ رسانه‌ای به نفع کشور نیست، آن زمان از تعطیلی رسانه‌های دیگر حمایت نمی‌کردند فضا برای دفاع خیلی بهتر بود.

عضو مجمع روحانیون مبارز درباره اینکه چرا شما در برخورد با رسانه‌ها از سوی دولت دچار تناقض هستید، خایرنشان کرد: آنها زمانی که روزنامه‌های دیگر تعطیل می‌شود ابراز خوشحالی می‌کردند، همان‌ها امروز ابراز نگرانی می‌کنند در حالی که باید یک اصل ثابتی داشته باشند و با صدای متفاوت بودن در همه شرایط توافق داشته باشند.

همچنین محمد هاشمی‌طبا رئیس اسبق سازمان تربیت‌بدنی در پاسخ به این سؤال که برخورد دولت با رسانه‌های منتقد را چگونه ارزیابی می‌کنید، اظهار داشت: نباید این کار صورت بگیرد. بحث همسویی یا غیرهمسویی هم مطرح نیست. عده‌ای خطایی انجام داده‌اند و باید طبق قواعد با آنها برخورد شود.

هاشمی‌طبا در پاسخ به سؤال دیگر مبنی بر اینکه آیا برای انتخابات مجلس دهم قصد کاندیداتوری دارید، گفت: خیر بنده قصد کاندیداتوری برای انتخابات مجلس را ندارم.

حجت‌الاسلام محقق داماد نیز درباره تدوین منشور حقوق شهروندی چیست گفت: نظر من این بود که حقوق شهروندی در قانون اساسی وجود دارد و اگر کسی می‌خواهد به این حقوق برسد باید اجرای قانون اساسی را خواستار شود.

وی با بیان اینکه هم‌اکنون با اجرای اصل بیستم قانون اساسی مشکلات ما در این زمینه حل می‌شود اضافه کرد: پیشنهاد من این بود که رئیس‌جمهور خواستار اجرای قانون اساسی شود و به چیزی که سوگند خورده عمل کند.

محقق داماد افزود: به عقیده من نیازی به تدوین حقوق شهروندی به صورت جداگانه وجود نداشت.

وی همچنین با بیان اینکه پیشنهاد من طرح و جایگیری حقوق شهروندی در کتب درسی و در سطوح مختلف سنی بود، خاطرنشان کرد: جوانان و مردم ایران باید به حقوق خود در زمینه شهروندی آگاهی داشته باشند و من نیز با این روند موافق بودم.

سیدیاسر خمینی  همچنین با حضور در مراسم تشییع مرحوم صادقی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا در مجلس خبرگان آینده کاندیدا می‌شوید یا خیر، اظهار داشت: من الان می‌خواهم فاتحه بخوانم و اگر اجازه بدهید جواب ندهم.

وی همچنین درباره انتخابات مجلس آینده نیز، گفت: بنده چیزی به ذهنم نمی‌رسد و ما برای تشییع به اینجا آمده‌ایم.

یاسر خاتمی در ادامه در پاسخ به پرسشی درباره موضوع انصراف از دریافت یارانه نقدی خاطرنشان کرد: من در مرحله اول نیز از دریافت یارانه انصراف داده بودم و در مرحله دوم نیز یارانه نخواهم گرفت. 

حجت‌ الاسلام عبدالواحد موسوی‌لاری عضو مجمع روحانیون مبارز نیز در حاشیه این مراسم در جمع خبرنگاران در رابطه با برخورد دولت با رسانه‌های منتقد، اظهار داشت: قاعدتا نباید این کار صورت گیرد و من فکر نمی‌کنم دولت این کار را انجام دهد.

موسوی‌لاری در خصوص حمایت اصلاح‌طلبان از سرلیستی عارف برای انتخابات مجلس آینده گفت: انشاءالله بعدا می‌گویم.

وی همچنین در پاسخ به این سوال که چه کسی لیدر اصلاحات در انتخابات آینده است، تصریح کرد: این موضوع را مردم تعیین می‌کنند.

موسوی‌لاری در پایان تأکید کرد: اصلاح‌طلبان می‌توانند در انتخابات مجلس حضور یابند.

 

به گزارش خبرنگار دانا پیکر مرحوم صادقی پس از تشییع، به حرم حضرت عبدالعظیم حسنی منتقل و در دارالرحمه به خاک سپرده خواهد شد.

 

انتهای پیام/

 

نظرات کاربران