8. ارديبهشت 1393 - 22:43
زیباکلام: رضاخان به دولت‌های غربی وابسته نبود!
عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با تاکید بر اینکه رضاخان به دولت‌های غربی وابسته نبود گفت: باید چنین نگاهی را اصلاح کرده و نباید همه زحمات تاریخ را فراموش کنیم.

به گزارش خامی ،

به نقل از فارس از قم، صادق زیباکلام بعد از ظهر امروز در مناظره‌ای‌ که با عنوان «دیکتاتوری پهلوی» با حضور عباس سلیمی نمین به همت انجمن نسل نو دانشگاه قم در تالار شیخ مفید این دانشگاه برگزار شد، با طرح این سئوال که چرا خدمات رضاخان بعد از انقلاب تعطیل نشد، اظهار کرد: با این استدلال نمی‌توانیم بگوییم که رضاخان در مسیر منافع آمریکا و انگلیس حرکت کرده است.

وی با تاکید بر اینکه رضاخان به دولت‌های غربی وابسته نبود، گفت: باید چنین نگاهی را اصلاح کرده و نباید همه زحمات تاریخ را فراموش کنیم. عضو هیئت علمی دانشگاه تهران ضرورت بررسی شرایط سیاسی و اجتماعی زمان رضاخان را مورد تاکید قرار داد و بیان داشت: رضاخان به دلیل انقلاب مشروطه به قدرت رسید و در یک دوره ۱۵ ساله ما بسیار زیر فشار بودیم و کشور شرایط بدی داشت.
 
وی در ادامه با تکرار بحث نخست خود مبنی بر اینکه چرا صنایع و کارخانجاتی که توسط خائنین انقلاب ساخته شده از بین نمی‌رود، تاکید کرد:‌ بعد از سال ۱۲۸۵ که حکومت قدرتمند قاجار قدرت خود را از دست داد کشور با بحران سیاسی روبه‌رو شد و این در حالی بود که مشروطه در بین مردم امید ایجاد کرده بود.
 
زیباکلام با اشاره به همزمانی حکومت قاجار و مشروطه در یک دوره تاریخی تصریح کرد: در این دوره شاهد هستیم که بسیاری از نقاط کشور به دنبال جدایی طلبی بوده و مشکلات زیادی ایجاد می‌شود.
 
عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با اشاره به تلاش رضاخان برای کنترل اوضاع و مطیع کردن سراسر کشور تاکید کرد: او در نهایت به این هدف دست یافت و در مسیر آبادی کشور نیز تلاش بسیاری انجام داد و حمایت شخصیت‌هایی نظیر مدرس، ملک الشعرای بهار و مصدق نیز به همین دلیل بوده است و این موضوعات در تاریخ ماندگار بوده و تحریف‌شدنی نیست. وی یکی از اقدامات رضاخان را بازگرداندن امنیت به کشور عنوان کرد و گفت: رضاخان تلاش کرد که جمهوریت را وارد نظام کند ولی این اقدام با شکست مواجه شد.
 
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه روایت‌ها درباره رژیم صهیونیستی ناقص بوده و حماس نیز عملکرد متفاوتی از خود دارد، گفت: از سخنان گذشته خود درباره رژیم صهیونیستی برنمی‌گردم و نمی‌توان مسئله به رسمیت شناخته شدن اسرائیل از سوی بسیاری کشورها و سازمان‌های بین المللی را انکار کرد.
 
شایان ذکر است زمانی که زیباکلام درباره اسرائیل به سخن گفتن پرداخت دانشجویان حاضر در مراسم شعار مرگ بر آمریکا و اسرائیل سر دادند. در پایان این مراسم از سوی دانشجویان قمی پرچم آمریکا و اسرائیل به آتش کشیده شد.
 
انتهای پیام/

نظرات کاربران