تازه های سایت

4. خرداد 1393 - 22:44
آغاز انتخابات اوکراین در شرایط بحران
انتخابات ریاست‌جمهوی پیش از موعد در اوکراین در حالی امروز برگزار می‌شود که بحران سیاسی در این کشور تعمیق یافته و عملیات نظامی در مناطق شرقی آن همچنان ادامه دارد.

به گزارش خامی ،

مشرق به نقل از خبرگزاری «نووستی» نوشت: انتخابات پیش از موعد ریاست جمهوری در اوکراین امروز، یکشنبه برگزار می‌شود. این انتخابات در حالی انجام می‌شود که از بحران سیاسی در این کشور نه تنها کاسته نشده، بلکه بر شدت آن نیز افزوده شده و مقامات کی‌یف همچنان در حال اجرای عملیات نظامی در مناطق شرقی این کشور هستند که در جریان آن تاکنون ده‌ها نفر از مردم عادی، بغیر از تلفات نظامیان اوکراینی و نیروهای شبه نظامی کشته شده‌اند.

روسیه اعلام کرده است که قانونی بودن این انتخابات به چند عامل مهم بستگی خواهد داشت که از جمله شفافیت آن و همچنین در نظر گرفتن منافع همه مناطق اوکراین است.

ضمن اینکه در روسیه نیز 6 حوزه انتخاباتی برای رای دادن اتباع اوکراینی ساکن این کشور در این انتخابات در نظر گرفته شده است. سفارت اوکراین در مسکو و کنسولگری‌های‌های این کشور در شهرهای سنت پترزبورگ، نیژنی گراد، روستاو-دون، نووسیبیرسک و ایکاترینبرگ حوزه انتخاباتی هستند.

«آرسن آواکوف»، وزیر کشور اوکراین اعلام کرده است که در برخی مناطق دونتسک و لوگانسک که عملیات نظامی جریان دارد و اکثر مردم خواستار استقلال این مناطق هستند، امکان برگزاری انتخابات وجود ندارد.

به گفته وی، البته بر اساس قوانین، کمیسیون مرکزی انتخابات موظف است نتیجه انتخابات را برغم تعداد حوزه های انتخاباتی که در آنها رای گیری صورت می گیرد، بپذیرد.

رقابت اصلی بین نامزدهای پست ریاست جمهوری که از بیشترین شانس برای پیروزی در انتخابات برخوردارند، بین «یولیا تیموشنکو»، نخست وزیر سابق اوکراین و رهبر حزب «باتکیویشنا» و «پیتر پروشنکو» میلیارد معروف اوکراینی معروف به «سلطان شکلات» است.

کارشناسان بعید نمی‌داند که پروشنکو بتواند حتی در همان دور نخست انتخابات بر تیموشنکو برتری یافته و به پیروزی برسد. البته وی برای این منظور باید بتواند امروز بیش از 50 درصد آراء را بدست آورد.

 

نظرات کاربران