تازه های سایت

4. خرداد 1393 - 22:48
«حمید نمازی» سالک صامت بود
حمید نمازی را با یک یا دو جمله توصیف کردن جفاکردن است به سال‌ها خدمت وی ولی چه حاصل که قلم خیلی گنجایش ندارد تا سال‌ها خدمت وی را به روی کاغذ بیاورد. از هر جا که بنویسی و بگویی می‌بینی کم‌آورده‌ای و بخشی مهم را جا گذاشته‌ای.

به گزارش خامی ،

به نقل از مشرق - درگذشت حاج حمید نمازی سردار عرصه‌های فرهنگی، ضایعه سنگینی بود که بر عرصه فرهنگ انقلاب وارد شد و فقدان وی برای عده‌ای باورنکردنی است.

 
با این که کمابیش از فعالیت‌های این سردار فرهنگ اطلاع داشتم ولی با این حال دیدن چهره‌هایی که در مراسم تشیع و ختم وی آمده بودند کمی باعث تعجب می‌شد از نوع گستردگی فعالیت و دامنه ارتباطات فرهنگی وی.
 
وقتی ناصر قره‌باغی می‌گوید او لحظه‌ای از عمرش را هدر نداده است به یاد می‌آوری که می‌گفت «وقتی ساعت 11 شب به خانه می‌رود تازه کارهایم شروع می‌شود.»
 
یکی دیگر می‌گوید او سالک صامت بود و آن وقت است که درمی‌یابی حکمت کارهایش را که می‌گفت «مهم این است که کاری که ما کردیم در جامعه توزیع شود حال اسم چه کسی رویش باشد خیلی مهم نیست»
 
حمید نمازی را با یک یا دو جمله توصیف کردن جفاکردن است به سال‌ها خدمت وی ولی چه حاصل که قلم خیلی گنجایش ندارد تا سال‌ها خدمت وی را به روی کاغذ بیاورد. از هر جا که بنویسی و بگویی می‌بینی کم‌آورده‌ای و بخشی مهم را جا گذاشته‌ای.
 
ای کاش تاریخ‌نگاران می‌توانستند سخنانش را بشنوند و به رسم امانت نزد خود نگه‌دارند و ای کاش کسی پیدا می‌شد که بگوید او بود که وقتی رهبری درباره عرفان‌ها و فرق نوظهور هشدار دادند او بود که بی‌سر و صدا و گمنام شروع کرد به کار و فعالیت و نتیجه‌اش این بود که جامعه حساس شد به این خطر؛ ولی نمازی نخواست فریاد بزند که من بودم و باز هم این کار را به حساب خودش ننوشت و گمنام ماند.
 
در ذیل چند تن از شخصیت‌هایی که به نوعی با حاج‌حمید نمازی در ارتباط بودند سخنانی ردباره فعالیت‌های وی بیان کرده‌اند.
 
* سهیل کریمی: پرورش شخصیتی چون حمید نمازی هنر انقلاب است
 
سهیل کریمی مستندساز در گفت‌وگو با خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس، پرورش شخصیتی چون حمید نمازی را هنر انقلاب اسلامی عنوان کرد و گفت: حمید نمازی بدیل ندارد و جایگزینی برای ایشان نخواهیم داشت. یقینا در عرصه فرهنگ از نبود آقای نمازی ضربه و لطمه خواهیم خورد. پرورش شخصیتی مثل حاج حمید نمازی، هنرِ انقلاب اسلامی، امام خمینی (ره) و حضرت آقا بوده است. البته بستر هست ولی به همت افراد بستگی دارد که بشوند حمید نمازی.
 
وی افزود: حمید نمازی دوست داشت کار کند و علاقه‌ای به دیده شدن نداشت، دیده شدن افراد موجب می‌شود که اثر کارشان کمتر شود و به نظرم حاج حمید نمازی آمده بود تا کار کند و تاثیرات خدایی کردن را هم دیده بود. نمازی از دیده نشدنش سود اخروی می‌برد و این فوت کوزه‌گری بود که حاج حمید یاد گرفته بود.
 
* ناصر قره‌باغی: حمید نمازی لحظه‌ای از عمرش هدر نرفت
 
ناصر قره‌باغی از همرزمان وی به ویژگی اخلاقی مرحوم نمازی اشاره کرد و توضیح داد: می‌توان ادعا کرد، حاج حمید نمازی لحظه‌ای از عمرش هدر نرفته است و تمام لحظات زندگیش را در مسیر انقلاب صرف کرد.  این‌ها را از هرکسی که نمازی را می‌شناسد، بپرسید، حتما همین ها را خواهند گفت. ویژگی‌های یک مومن و شیعه که ماثور از پیامبر (ص) و اهل بیت (ع) ایشان است، در رفتار این عزیز دیده می‌شد. آرامش، صبر، رازداری، وقار، کمک به دیگران و اینکه خود را وقف انقلاب کرده بود در رفتار ایشان تجلی داشت.
 
وی بسیار مصر بود مشکلات دیگران را حل کند، از زندگی فردی و شخصی خودش زده بود و خودش را وقف انقلاب کرده بود، این ها موارد کلیشه‌ای نیست باورهای قلبی خودم است که بیان می‌کنم.
 
وی یادآور شد: یکی از اقداماتی که در این سال‌ها انجام داده بودند، تربیت نیروهای جوان بود که هرکدام می‌توانند یک حمید نمازی باشند، هر چند کسی نمی‌تواند جای ایشان را بگیرد، ولی تربیت شده‌های دست ایشان کم نیستند و ان شاالله در سال‌های آینده حمید نمازی را به یاد ما خواهند آورد.
 
* سردار اشتری: امیدوارم مسیر نمازی ادامه پیدا کند
 
سردار اشتری ریس پلیس امنیت ناجا نیز ملقب ساختن حمید نمازی به سردار جبهه فرهنگی را مورد اشاره قرار داد و گفت: لقب سردار جبهه فرهنگی که به ایشان داده‌اند واقعا لایق این شخصیت بود، وی از افراد ولایی و علاقمند به مکتب انقلاب بود. ایشان برای حفظ منویات رهبری و امام بسیار زحمت کشید و به منظور آشکار نمودن و برملاء کردن توطئه‌های دشمنان انقلاب و نظام بسیار تلاش کرد. جریاناتی که عامه مردم از آن با خبر نبودند را ایشان افشا می‌کرد و در مسیر گسترش فرهنگ تشیع بسیار زحمت کشید. امیدوارم مسیر ایشان ادامه پیدا کند.
 
وی ادامه داد: کاری که برای رضای خدا باشد نیازی نیست، که آشکار باشد و همین بر درجه خلوص کار می‌افزود و این ناشی از اخلاص ایشان است.
 
* محمد سلوکی: حمید نمازی معادلات ذهنی من را تغییر می‌داد
 
محمد سلوکی مجری تلویزیون به رابطه خود با حاج حمید نمازی اشاره کرد و گفت: من افتخار آشنایی با حمید نمازی را زا دو سال گذشته داشتم و شاید هم هفت هشت بار بیشتر هم ایشان را ملاقات نکردم و حس دوستی خیلی خاصی بین من و ایشان ایجاد شده بود.
 
هر وقت دلم از چیزی می‌گرفت یا در حوزه فرهنگ  ایرادات و اشکالاتی برای من ایجاد می‌شد فقط کافی بود یک زنگ به حاج حمید بزنم، چنان با سعه‌صدر و آرامش و حال خوبی با من طرف می‌شد و کمک راهنمایی می‌کرد که وقتی خبر درگذشت ایشان را شنیدم اصلا حال خوبی نداشتم. همیشه تصور می‌کردم کسانی که به آقای نمازی رجوع می‌کنند، افرادی با یک تیپ خاص هستند، ولی بعدها فهمیدم محبتی که ایشان به من یاد می‌دهند در قالب ظاهر، جنسیت و تیپ اصلا نمی‌گنجد.
 
وی آرامش عجیبی داشت. هر وقت از خیلی چیزها عصبانی می‌شدم و جواب سوال‌هایم را جایی نمی‌یافتم، می‌رفتم سراغ ایشان تا به آرامش برسم و ظرف مدت کوتاهی معادلات ذهنی من را عوض می کردم و من تازه می‌رفتم فکر کنم که من چه چیزی فکر می‌کنم حاج آقا نمازی چه به من گفته است.
 
محمد تورنگ: حمید نمازی سالک صامت بود
 
محمد تورنگ مدیر گروه معارف شبکه سوم سیما با ذکر خاطره‌ای از مرحوم نمازی به آرامش وی اشاره کرد و گفت: مهم‌ترین ویژگی حاج حمید نمازی خلوص نیت ایشان بود. در طول این سال‌ها بنده حتی یک حرف بد و یک نیت بد، در ایشان ندیدم. وی در کمال آرامش سعی می‌کرد کارها را پیش ببرد، در افرادی که به نوعی گمراهی دچار شده بودند نیز بدون اینکه بخواهد وحشت و ترس به وی القا نماید در کمال آرامش و با درایت او را به راه می‌کشاند.
 
حدود چهار یا پنج سال پیش در ابتدای اتوبان قم ایشان را دیدم. وی ایستاده بود تا به جمکران برود. برایم جالب بود چرا با ماشین خودش یا دوستان نمی‌رود. پرسیدم چرا با ماشین خودتان یا با دوستان نمی‌روید؟ پاسخ داد که باور دارم وجود نازنین امام عصر (عج) در این اتوبوس‌ها و در کنار همین پیرزن‌ها و پیرمردها است. به خاطر همین می‌خواهم کنار همین‌ها بروم جمکران.
 
به نظرم ایشان یک سالک صامت بود و به وی می‌گفتم شما که تو این راه‌ها هستی چرا هیچ چیزی نمی‌گی؟ فقط یک لبخند می‌زد و می گفت این حرف‌ها را با من نزن.
 
حمید رسایی: نمازی در عرصه فعالیت‌های فرهنگی عمقی کار می‌کردند
 
حجت الاسلام حمید رسایی نمایده مجلس شورای اسلامی به زمان آشنایی خود با مرحوم نمازی اشاره کرد و توضیح داد: ارادت و آشنایی من با حاج حمید نمازی مربوط به چهارده سال پیش است. زمانی که تهاجم فرهنگی به آرمان‌های انقلاب آغاز شده بود و اصلاحات آمریکایی در حال شعله‌ور شدن بود. ایشان از معدود کسانی بودند که بچه‌های مذهبی را تغذیه می‌کردند و در عرصه فعالیت‌های فرهنگی عمقی کار می‌کردند، ما هر چقدر سروصدا داشتیم ایشان گمنام بودند.
 
رسایی افزود: به جرات می‌توان گفت هیچ کجا در مقابله با تهاجم فرهنگی در عرصه آثار مکتوب کاری مثبت انجام نشده مگر اینکه آقای نمازی در آنجا حضور داشته و از این به بعد نیز حضور خواهد داشت. پایبندی ایشان به مبانی دینی، انقلاب، ولایت فقیه و ... از ایشان یک سردار ثابت قدم و با ریشه ساخته بود. هر چند ایشان از آن دست سردارانی بود که در برابر ولایت روحیه سربازی داشتند. برای جریان فرهنگی فوت ایشان یک صدمه و لطمه بود که شاید به راحتی جبران نشود.
 
جمال شورجه: نمازی نقطه‌های کور عرصه فرهنگ را رصد می‌رکرد
 
جمال شورجه کارگردان فیلم سینمایی «33 روز» درباره حاج حمید نمازی گفت: غافلگیر شدیم از رفتن ایشان. این کم‌توجهی ماست. خداوند این عنصر فعال و صاعی حضوره فرهنگ را از بین ما برد و خلاء ایشان در عرصه فرهنگ از این پس احساس خواهد شد و یکی از فعال‌ترین افرادی بودند که در عرصه‌های فرهنگی مشغول بودند و به صورت خاموش کار می کردند و ایشان به سراغ نقاط کور و مغفول در زمینه فرهنگ می‌رفتند. اگر آثار ایشان گسترش یابد و به صورت کاربردی مورد استفاده قرار بگیرد حتما می‌تواند راهگشای خوبی در عرصه‌های فرهنگ باشد. ایشان در عرصه‌های سینمایی کاری کرده بودند که اگر در دسترس قرار بگیرد حتما مفید خواهد بود. هرگاه مشکلی داشتیم به سراغ ایشان می‌رفتیم، وی با همان خلق نبوی و با روی گشاده پاسخگو و پذیرای ما بود.
 
* فرج الله سلحشور: برای نمازی، رفتن زود بود و ما به او نیاز داشتیم
 
فرج الله سلحشور کارگردان مجموعه تلویزیونی یوسف پیامبر (ع) به ویژگی اخلاقی نمازی اشاره نمود: حمید نمازی را از نمایشگاهی که در عرصه‌های فرهنگی برپا شده بود شناختم و بعد هم سر سریال یوسف مرتب به ما سر می‌زد و گرفتاری و مشکلات ما را حل می‌کرد.
 
اگر بگویم نمازی را می‌شناختم حرف درستی نزده‌ام. نمازی شخصیتی پیچیده و با ابعاد مختلف بود، ایشان شخصی مؤمن، متعبد، متخلق، اهل عمل، معتقد به انقلاب، بی ادعا، بی توقع و... بودند. ایشان کار می‌کردند و اصلا از کسی توقع نداشتند. همین ویژگی‌ها از او شخصیتی ممتاز ساخته بود. ما یک دوست عزیز را از دست دادیم؛ برای نمازی، رفتن زود بود و ما به او نیاز داشتیم.
 
* محمدرضا زائری: خداوند نمازی را برای دوران ما نگه‌داشته بود
 
حجت الاسلام محمدرضا زائری از چهره‌های فعال فرهنگی هم به برجستگی‌های عملی مرحوم حمید نمازی اشاره کرد و توضیح داد: وقتی یاد مرحوم نمازی می‌افتم این آیه از قرآن کریم به ذهنم می‌رسد که «أَشِدَّاء عَلَى الْکُفَّارِ رُحَمَاء بَیْنَهُمْ»، یعنی ایشان از یک سو در مرزبندی با جریان باطل و دشمن کاملا قاطع و جدی بود و الگویی در این زمینه بود و در همان حال برای افراد جبهه خودی کاملا با برداری و رافت برخورد می‌کرد حتی اگر در دیدگاه‌ها و سلایق با او اختلاف داشتند ولی بچه‌های جبهه انقلاب را کاملا با محبت و رفتار برادرانه و پدرانه برخورد می‌کرد.
 
کاری که ایشان انجام می‌دادند را شاید کسی نتواند انجام دهد و کسی نمی‌تواند جای وی را پُر کند چرا که کاری که ایشان بدون سر و صدا می کرد ولی دوستانش می‌دانستند چه کاری می‌کند.
 
افرادی مثل نمازی بر سر پیمانی که با خدا و انقلاب بسته بودند ایستاده بودند. ایشان از کسانی بود که در دوران دفاع مقدس به شهادت نرسیده بود و خدا او را نگه داشته بود، تا کارهای بزرگتری را انجام دهد و امروز به دوستان شهیدش ملحق شد.

نظرات کاربران