تازه های سایت

7. خرداد 1393 - 21:09
از امضا قرارداد دارسی تا آغاز به کار مجلس شورای اسلامی
امروز 7 خرداد 1393 خورشیدی برابر با 28 رجب 1435 هجری و 28 می 2014 میلادی است. اتفاقات مهمی در تاریخ این روز روی داده است.

به گزارش خامی ،

به نقل از مشرق

×هجری شمسی

7 خرداد 1280

برای نخستین بار امتیاز استخراج، بهره‌برداری و لوله‌کشی نفت و قیر در سراسر ایران به غیر از 5 استان آذربایجان‌، گیلان‌، مازندران‌، گرگان و خراسان به مدت 60 سال به «ویلیام نکس دارسی‌» انگلیسی واگذار شد.

7 خرداد 1312

در سالروز قرارداد «دارسی‌»، قرارداد دیگری میان دولت رضاخان با کمپانی نفت انگلیس به امضأ رسید. براساس این قرارداد، انگلستان اجازه می‌یافت تا 1372 ش. از منابع نفتی ایران بهره‌برداری کند.

7 خرداد 1330

در سالروز انعقاد قرارداد تکمیلی دولت رضاخان با انگلیسی‌ها درباره نفت، تظاهرات گسترده‌ای در میدان بهارستان و در مقابل ساختمان مجلس شورای ملی در اعتراض به آن برگزار شد   .

7خرداد 1331

سفر دکتر مصدق‌ به‌ ديوان‌ لاهه‌

7خرداد 1339

مورگان شوستر ـ اقتصاددان امریکایی ـ که در 1290 ش. برای «بهبود بخشیدن به وضعیت مالی ایران‌» به تهران آمده بود، درگذشت‌ .

7خرداد 1339

 

تاسيس‌ بانک‌ مرکزي‌ ايران‌

7 خرداد 1345

 

اعدام‌ سيد قطب‌ متفکر بزرگ اهل‌ سنت‌ مصر

7 خرداد 1357

سازمان انرژی اتمی ایران اعلام کرد تاکنون 28 هزارتن اورانیوم برای مصرف نیروگاههای هسته‌ای خود که از 1359 به بعد به کار خواهد افتاد خریداری کرده است.

7 خرداد 1359

اولین دوره مجلس شورای اسلامی آغاز به کار کرد. این مجلس تا ششم خرداد ۱۳۶۳ به کار خود ادامه داد .

×هجری قمری

28 رجب  60

حرکت‌ امام‌ حسين‌ ( ع‌ ) از مدينه‌ به‌ مکه‌

28 رجب 1308

قرارداد انحصار توتون و تنباکو بین ایران و انگلیس به امضا رسید. بر اساس قرارداد تنباکو بین ایران و انگلیس، شرکت رژیِ انگلیسی، صاحب حق انحصاری تجارت تنباکوی ایران و حتی نظارت در زراعتِ آن به مدت 55 سال شناخته شد. این قرارداد بعدها با قیام مردمی به رهبری روحانیت و صدور فتوای مشهور تحریم تنباکو توسط میرزای شیرازی، لغو گردید و دولت ایران مجبور شد، غرامتِ شرکت مزبور را بپردازد.

28 رجب 1329

درگذشت ميرزا علي‌اکبر طاهرزاده متخلص به صابر از شعراي معروف قفقاز

28 رجب 1337

سید محمدکاظم یزدی عالم جلیل و استاد برجسته حوزه نجف درگذشت. وی در سال 1248 ق در یزد به دنیا آمد و پس از فراگیری علوم مقدماتی، راهی نجف شد. در نجف اشرف از محضر استادانی برجسته نظیر میرزای شیرازی و شیخ مهدی آل کاشف الغطاء بهره برد و به اجتهاد دست یافت. آیت اللَّه یزدی که بر مباحث فقهی. تسلط کامل داشت، مسایل مشکل و پیچیده‏ی فقه را با بیانی روان و ساده و با استدلال قوی به طلاب عرضه می‏کرد. وی هم‏چنین در مدتی کوتاه، علوم ریاضی و نجوم را آموخت و در زمره‏ی استادان برجسته‏ی این دانش‏ها درآمد. علامه یزدی پس از ارتحال میرزای بزرگ شیرازی و آخوند خراسانی، زعیم عالیقدر جهان تشیع گردید و در راه حفظ کیان اسلامی، به صحنه آمد. ایشان علاوه بر نشر احکام الهی و مبارزه برای عزت و آزادی مسلمانان، بناهای خیریه، مراکز عام المنفعه و نیز مساجد و مدارسی را تاسیس کرد. از این عالم الهی، آثار فراوانی به جای مانده است که کتب حاشیه بر مکاسب، الصَّحیفةُ الکاظمیه و... از آن جمله‏اند. کتاب شهیر عُروَةُالوثقی اثر این مرجع بزرگ دینی است که در آن، ابواب فقه را به روشی بدیع شرح داده است.

28 رجب 1337

رحلت‌ آيه‌ الله العظمي سيدمحمدکاظم‌ طباطبايي يزدي‌ مولف‌ عروه‌ الوثقي

28 رجب 1370

شیخ محمدرضا آل یاسین رحلت کرد. آیت‏ اللَّه شیخ محمدرضا آل‏ یاسین در سال 1297 ق در خانواده‏ای عالم‏ پرور در کاظمین به دنیا آمد. پس از فراگیری دروس مقدماتی و سطح در زادگاه خود راهی کربلا شد و در بیست سالگی به اجتهاد دست یافت. از آن پس به تدریس همت گماشت و پس از ارتحال آیت‏ اللَّه سیدابوالحسن اصفهانی، مرجعیت جمعی از شیعیان را به عهده گرفت. شرح بر عروةُالوثقی و حاشیه بر وسیلةُالنجاة از جمله آثار آیت‏ اللَّه آل‏یاسین است.

×میلادی

28 می 1892

ارنست رنان ادیب و فیلسوف فرانسوی درگذشت. وی در پنجم اوت 1823م در فرانسه به دنیا آمد. وی در ابتدا به درخواست والدین خود به فراگیری الهیات پرداخت و همین مطالعه او درباره مذهب و کتاب‏های آسمانی باعث شد که دست از همه آن‏ها شسته و تفسیر کاتولیک‏ها را از انجیل رد کند. به این ترتیب، از ابتدای زندگی، مذهب را رها کرد و به دنبال نویسندگی، فلسفه و تاریخ رفت. رنان اگرچه به تدریس متون مذهبی نیز اشتغال یافت اما به شخصیت‏های مذهبی، از دیدگاه تاریخ می‏ نگریست.

28 می 1933

توقيف‌ دارايي ها و اموال‌ حزب‌ کمونيست‌ آلمان‌

نظرات کاربران