تازه های سایت

25. خرداد 1393 - 8:43
رکان اعلام کرد خطر انقراض در کمین خرس قهوه‌ای کوه‌های «نیر» و «سیاه»/ بازار داغ خرید و فروش زهره خرس در کهگیلویه و بویراحمد
مدیرعامل تشکل‌های مردمی کهگیلویه و بویراحمد با انتقاد از بی‌توجهی مسئولان محیط زیست نسبت به حیات وحش کوه‌های «نیر» و «سیاه» گفت: متأسفانه حیات خرس قهوه‌ای در این کوه‌ها در معرض انقراض است.

به گزارش خامی ،

علی رکان با اشاره به اهمیت مقوله محیط زیست و نقش موثر آن در توسعه پایدار، اظهار داشت: با توجه به ظرفیت‌های بالای اکوسیستم و محیط طبیعی استان کهگیلویه و بویراحمد باید با حساسیت بیشتری با مسائل مربوط به این بخش برخورد شود.

مدیرعامل تشکل‌های مردم‌نهاد کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به نگاه ویژه دولت یازدهم به بحث محیط زیست و چالش‌های پیش‌روی آن خاطرنشان کرد: متاسفانه دستگاه متولی محیط زیست در استان ما به صورت منفعل عمل می‌کند و با این روند آینده چندان روشنی در انتظار محیط زیست استان نخواهد بود.

حیات وحش کوه «نیر» و «کوه سیاه» قربانی بی‌توجهی مسئولان

رکان با انتقاد از عدم نظارت بر زیستگاه‌های حساس حیات وحش در برخی نقاط مانند کوه سیاه و کوه نیر(نور)، بیان کرد: متاسفانه به دلیل سهل‌انگاری محیط زیست استان در رابطه به حیات وحش این دو کوه بزرگ، سالانه بخش زیادی از وحوش این مناطق از جمله خرس قهوه‌ای، پلنگ و کبک به صورت وحشیانه‌ای قتل‌عام می‌شوند.

این فعال زیست محیطی خاطرنشان کرد: کوه «نیر» و کوه «سیاه» به عنوان اصلی‌ترین زیستگاه‌های خرس قهوه‌ای عملاً توسط محیط زیست استان کهگیلویه و بویراحمد به دست فراموشی سپرده شده‌اند و این مناطق به جولانگاه شکارچیان غیرمجاز تبدیل شده است.

کشتار خرس‌های قهوه‌ای و پلنگ توسط شکارچیان

مدیرعامل تشکل‌‌های مردم‌نهاد کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: متاسفانه در محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد تنها گونه کل و بز مورد توجه قرار دارد و مسئولان عملا سایر گونه ها را نمی‌بینند و افزایش آمار کل و بز پوششی برای ندیدن قتل‌ عام خرس‌های قهوه‌ای، پلنگ و سایر وحوش شده است.

این کارشناس و فعال زیست محیطی با انتقاد از عدم توجه محیط زیست استان به تشکل‌های زیست محیطی مردم‌نهاد اذعان داشت: ما بارها نسبت به کشتار حیات وحش کوه نیر و سایر مناطق فراموش شده در استان صدای اعتراض خود را به مسئولان استانی رساندیم ولی عملا هیچ تدبیری در این زمینه اندیشیده نشده است.

حفاظت از حیات وحش تنها به گونه کل و بز محدود شده است

رکان با بیان اینکه حیات وحش و اکوسیستم در کهگیلویه و بویراحمد تنها به کل و بز محدود شده است، بیان کرد: چرا هیچ مسئولی از کشتار سایر گونه‌ها و در معرض انقراض قرار گرفتن آنها سخن نمی‌گوید و چرا هیچ برنامه‌ای برای حمایت از حیات وحش مناطقی مانند کوه نیر و سیاه وجود ندارد.

وی بیان کرد: مناطقی مانند کوه نیر علاوه بر دارا بودن تنوع جانوری دارای پوشش گیاهی متنوع و کم‌نظیری است که باید مورد حمایت و حفاظت قرار گیرند.

رکان با بیان اینکه در سنوات گذشته فعالیت‌های گسترده تحقیقاتی برای تبدیل "کوه نیر" به منطقه حفاظت شده صورت گرفت و مقدمات تبدیل این کوه به منطقه حفاظت شده مهیا شده بود، تصریح کرد: متاسفانه در سال‌های اخیر هیچ تلاشی برای محقق شدن این مهم صورت نگرفته است و ما هر روز شاهد از بین رفتن گونه‌های جانوری در این کوه هستیم.

بازار داغ خرید و فروش زهره خرس‌های قهوه‌ای کهگیلویه و بویراحمد

مدیرعامل تشکل‌های مردم‌نهاد کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: متاسفانه محیط زیست استان از کوچکترین تلاش برای حفاظت از حیات وحش کوه نور مضایقه کرده است و به همین دلیل این کوه با صلابت به شکارگاهی برای شکارچیان و بازار داغ تاجران زهره خرس تبدیل شده است.

وی با انتقاد از مسئولان محیط زیست استان ابراز داشت:  تشکل‌های زیست محیطی وظیفه خود می‌دانند که وضعت اسفباری را که در برخی از مناطق برای حیات وحش بوجود آمده به سازمان محیط زیست و شخص خانم ابتکار گزارش دهند تا شاید چاره‌ای برای این فجایع زیست‌محیطی اندیشیده شود.

رکان بیان داشت:  وضعیت حیات وحش و محیط زیست در استان هر روز  اسفناک‌تر می‌شود و امیدواریم که مسئولان سازمان محیط زیست نگاهی ویژه به استان کهگیلویه و بویراحمد داشته باشند.

وی افزود: سازمان‌های مردم نهاد کهگیلویه و بویراحمد با تمام توان به رسالت خود در  زمینه آگاهی بخشی و فرهنگ سازی در زمینه محیط زیست می‌پردازند ولی تا زمانی که دستگاه‌های دولتی  کم‌تحرک و بی‌انگیزه باشند امید زیادی به اثربخشی این فعالیت‌ها نیست.

 

نظرات کاربران