تازه های سایت

28. خرداد 1393 - 18:29
بوسنگان باشت
روستایی که در آن استعمال دخانیات ممنوع است + تصاویر
هیچکدام از اهالی روستای بوسنگان از توابع بخش مرکزی شهرستان باشت، سیگار نمی‌کشند و استعمال دخانیات در این روستا ممنوع است.

به گزارش خامی، این سیگار و قلیان است که مي تواند شروع کننده اعتياد به بسياري از مواد مخدري باشد که متأسفانه امروزه در کشور بنيان بسياري از خانواده ها را از هم گسسته است.

روستاي «بوسنگان» با جمعيت 80 نفری امروزه به خود فخر مي فروشد که مردمش با مصرف دخانیات، غريبه اند و به جاي صرف وقت و هزينه خود براي مصرف مواد دخاني، همت خود را معطوف درس خواندن، فعاليت هاي متنوع اقتصادي، کشاورزي، ورزشي و... مي کنند.

عضو شوراي اسلامي روستاي بوسنگان گفت: خوشبختانه مردم روستاي بوسنگان به تبعيت از بزرگان خود استفاده از «دخانیات» را امري ناپسند مي دانند و تلاش کرده اند اين خصيصه زيبا را به يک فرهنگ تبديل کنند.

کریم کریمی نژاد افزود: دوري جستن مردم به ويژه جوانان روستا از مصرف سيگار باعث شده تا بيشتر اهالي روستا به دنبال کسب و کار و فعاليت هاي اقتصادي و کشاورزي خود بروند و ثروت خود را بيخود و بي جهت دود نریزند.

 

 

یعقوب غضنفری یکی دیگر از جوانان این روستا به خبرنگار خامی گفت: دوري همه جوانان اين روستا از سيگار باعث شده تا جوانان در زمينه هاي مختلف ورزشي، فرهنگي و مذهبي پيشرفت قابل ملاحظه اي داشته باشند به طوري که 90 درصد از جوانان این روستا تحصیلات عالیه از دانشگاه های دولتی دارند.

وی از کم توجهي مسئولان به اين روستا نيز انتقاد کرد و گفت: روستايي که داراي اين چنين ويژگي منحصر به فردي مي باشد بايد توسط مسئولان به عنوان الگويي در سطح کشور مطرح شود، متأسفانه این روستا از داشتن حداقل يک زمين ورزشي براي فعاليت جوانان ورزشکارش بي بهره است.

در ادامه گزارشمان پای صحبت های یکی از بزرگان روستا نشستیم، آقای نویدی گفت:  امروزه سیگار و قلیان کشیدن در میان افراد جامعه به حدی زیاد شده که آن را کسی عیب نمی داند ولی در این روستا کشیدن سیگار و قلیان کاری بسیار زشت و گناه است.

 

 

وی افزود: اگر مردم بدانند که این عمل زشت چه بیماریهای خطرناک و چه ضربه های سنگینی بر مال، جان، دین، عمر و آبروی فرد وارد می کنند و اگر عقل سالم داشته باشند هرگز به دنبال این مواد دخانی نمی روند.

 

 

رئیس شبکه بهداشت و درمان باشت در حاشیه دیدار با اهالی این روستا گفت: سه عامل اصلی مرگ و میر در استان و شهرستان باشت حوادث جاده ای و ترافیکی، بیماری های قلبی و عروقی و  انواع سرطان است.

کریم رضایی افزود: استعمال دخانیات ریز فاکتور و عامل اصلی ابتلا به انواع سرطان ریه دستگاه گوارش و بیماری های قلبی و عروقی است.

وی گفت: طبیعتاً اگر عدم مصرف دخانیات در یک روستا به یک فرهنگ عمومی تبدیل شود ما شاهد کاهش آمار بیماری های قلبی و عروقی و انواع سرطان خواهیم بود.

رئیس شبکه بهداشت و درمان باشت بیان داشت: این حرکت، یک حرکت درخور توجه و شایسته هست که امیدواریم به عنوان یک فرهنگ عمومی در سطح شهرستان و استان تبدیل شود و روزی شاهد آن باشیم که به دخانیات به دید تنفر نگاه کرده و به طبع آن شاهد کاهش بیماری های قلبی و عروقی و مرگ و میر باشیم.

 

 

در ادامه مهرداد انبازپور بخشدار مرکزی شهرستان باشت در خصوص این روستا اظهار کرد: در این روستا کسی لب بر سیگار نمی زند و به جان و مال خود آسیب نمی رساند و هیچ مرد و زنی، پیر و جوانی سیگار نمی کشد و سیگار در آن کالایی ممنوعه است.

وی با بیان اینکه روستای بوسنگان به عنوان روستای بدون دود و دخانیات در شهرستان باشت معرفی شده است، افزود: طرح معرفی روستای بدون دود و دخانیات با همکاری شورای اسلامی بخش مرکزی باشت و مسوولان اجرایی این شهرستان در راستای حذف دخانیات از چهره روستاها اجرا شد.

 

 

 

 

روستای بوسنگان در فاصله 15 کیلومتری باشت قرار دارد و دارای تعداد 80 نفر جمعیت در قالب 22 خانوار است که هیچکدام از آنان، هیچ نوع سیگار و مواد دخانی را مصرف نمی کنند.

 

انتهای پیام/ک308

نظرات کاربران