تازه های سایت

1. تير 1393 - 22:54
و اما آرژانتین؛ ماجرای احمدی‌نژاد و مارادونا
ایران دیروز به دیدار با آرژانیتن رفت. کشوری که هزاران کیلومتر دورتر از ایران در قلب آمریکای لاتین است. اما ظاهرا تیر انقلاب ایران تا آنجا هم برد داشته است.

به گزارش خامی ،

به نقل ازمشرق - آرژانتین، چهارمین کشور قاره آمریکا و رقیب جمهوری اسلامی ایران در مسابقات جام جهانی فوتبال، کشوری است که یکی از گزینه‌های صهیونیست‌ها برای تشکیل کشور اسرائیل بود، اما به هر دلیل این اتفاق نیفتاد و جنایتکاران اسرائیلی از سال1948 تا کنون همواره در حال کشتن مسلمانان فلسطینی هستند.

در سوی دیگر آرژانتین همواره پذیران مسلمانان بسیاری بوده است که این اتفاق موجب شد تا در سال 1991، یکی از اقدامات تخریبی صهیونیست‌ها علیه مسلمانان و به ویژه جمهوری اسلامی ایران رخ دهد، آن‌ها با بمب‌گذاری در سفارت اسرائیل در آرژانتین باعث کشته شدن 85 تن شد. آنها این اتفاق را به ایران نسبت دادند، اقدامی که در راستای ایران هراسی و جلوگیری از روند فراگیری تاثیرات انقلاب اسلامی ایران در میان مردم آرژانتین بود. مسلمانان در آرژانتین نقش فعالی داشته‌اند و نمونه بارز آن کارلوس سائول منعم است که از سال 1989 تا 1999 رئیس‌جمهور آرژانتین بود، او تباری سوری داشت و از جمله مسلمانانی بود در نیمه قرن 19 به این کشور مهاجرت کرده بود.

تظاهرات مردمی مسلمانان و مردم آرژانتین در حمایت از مردم فلسطین به دستور امام خمینی(ره)

غلامرضا گلی زواره در مقاله در مورد سیر تاریخی ورود مسلمانان به آرژانتین می‌نویسد:« در قرن 16 میلادى که آرژانتین جزو قلمرو اسپانیا به حساب مى‌‏آمد، نخستین مهاجران مسلمان از اسپانیا به این سرزمین آمدند و غالباً در مرکز حکومت و استان‏‌هاى شمالى استقرار یافتند. مهاجرت مسلمانان عرب به آرژانتین در نیمه قرن 19 میلادى آغاز شد، آنان غالباً منشأ سورى دارند. هم ‏اکنون آرژانتین حدود نیم میلیون نفر مسلمان دارد که غالب آنان در مرکز حکومت و حومه آن اقامت دارند. شهر آنجلیتا که در 250 کیلومترى بوئنوس آیرس قرار دارد، بزرگترین جامعه مسلمانان را در خود جاى داده است. اکثریت مسلمانان، سنّى و بقیه شیعه‏‌ هستند. در شهر پر جمعیت روزاریو و نیز شهر فلورس واقع در حومه بوئنوس آیرس، شیعیان جامعه قابل توجهى را تشکیل داده‏‌اند و جمعیت الإسلامى العلوى، سازمان رسمى آنان می‌باشد.»

تصویر چهره امام خمینی(ره) روی دست جوان شیعه آرژانتینی که در تصویر قبل پرچم ایران را در دست دارد

وی ادامه می‌دهد:« مرکز اسلامى جمهورى آرژانتین یا سیرا (Cira) توسط اولین مهاجرین مسلمان براى رویارویى با مسائل اجتماعى و مادى تازه‏ واردان به وجود آمد. نیم قرن بعد از تأسیس این مرکز، مسجدى در سال‏1986م ساخته شد. جامعه مسلمانان آرژانتین همانند بسیارى از جوامع مسلمانان در غرب، فاقد رهبرى کاملاً آموزش دیده اسلامى است. امام جماعت مسجد الاحمد وابسته به سیرا شیخ ابراهیم دوسوکى الالفى در الازهر قاهره آموزش دیده است و به زبان بومى اسپانیایى تکلم نمى‌کند و خطبه‏‌هایش ترجمه می‌شود. اسلام در آرژانتین به رسمیت شناخته نشده و دولت مرکزى فشارها و صدماتى را متوجه مسلمانان این سامان نموده است. در سال 1994م اعضاى جامعه مسلمانان آرژانتین بدون هیچ دلیل قانع ‏کننده و مستند و خردپذیر به حمایت از سازمان‏‌هاى تروریستى متهم شدند. تعدادى علوى و دروزى هم در آرژانتین وجود دارند. پس از پیروزى انقلاب اسلامى، جمهورى اسلامى ایران بنا به رسالت خود در حمایت از مسلمانان جهان و ایجاد تسهیلات بیشتر در امور مذهبى و فرائض دینى مسلمانان این کشور، اقدام به احداث مسجدى تحت عنوان مسجد التوحید در بوئنوس آیرس نموده که به انضمام دو مسجد دیگر، در مقیاس‏‌هاى کوچک‏‌تر در شهرهاى توکومان و کوردوبا فعال هستند. بازگشت نسل سوم مسلمانان آرژانتین به اسلام اصیل، در نتیجه ظهور انقلاب اسلامى در ایران است.»

تظاهرات مردمی مسلمانان و مردم آرژانتین در حمایت از مردم فلسطین به دستور امام خمینی(ره)

اما انقلاب اسلامی ایران در آرژانتین به شکل‌های مختلفی نفوذ کرده است، عبدالکریم پاز، امام جمعه‌ بوینس‌آیرس می‌گوید:«در حال حاضر انقلاب اسلامی توانسته آرمان های اسلامی خود را حتی به دیگر کشورها همچون لبنان،سوریه، فلسطین، بحرین و خیلی از کشورهای آفریقایی دیگر صادر کند. الان مسلمانان کشورهای دیگر از مردم ایران الگوبرداری می کنند و آنها را به عنوان الگو گرفتند و یک دردسر بزرگ برای استکبار جهانی هستند. آنها حتی در جنگ با ایران نیز نتوانستند انقلاب را سرکوب کنند و اکنون آمریکا و اسرائیل بیشترین ترس و وحشت را از مسلمانان منطقه دارند و ما شاهد این هستیم که انقلاب ایران به کشورهای دیگر نیز صادر شده است و این نشان دهنده پیروزی انقلاب اسلامی در مقابل استکبار است.»

امام جمعه‌ بوینس‌آیرس

این روحانی فعال در آرژانتین که در سال 66 با امام خمینی(ره) نیز دیدار کرده است، درباره آیت‌الله خامنه ای می‌گوید:«ایشان خیلی خوب است، خیلی عالی و خدایی است. در حوادث سال 88 در نماز جمعه‌ای که ایشان صحبت کردند واقعا برایم عجیب بود. البته دائما بیانات‌شان همینگونه است. رهبر واقعا یک فرد عجیبی هستند، باید قدرشان را بدانیم. مقام معظم رهبری اصلا قابل مقایسه با پاپ‌های مسیحی نیستند، اصلا قابل مقایسه نیست، مثل مقایسه نور و تاریکی است. پاپ ها دیگر بویی از مسیحیت و حضرت مسیح ندارند»

محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهوری ایران از سال 1384 تا 1392، فارغ از همه مسائل داخلی یکی از محبوب‌ترین چهره‌های انقلابی جهان به حساب می‌آید، یکی از مصادیق آن به آرژانتینی‌ها ربط پیدا می‌کند و آرژانتینی که امروز مقابل ایران قرار می‌گیرد، اسطوره‌ای به نام دیگو آرماندو مارادونا دارد، فردی که مواضع ضد آمریکایی او همواره پا برجا بوده است.

اهدای لباس مارادونا به محمود احمدی نژاد

مارادونا ستاره آرژانتینی سال های 1982 و 1990 که با حرکات خارق العاده اش در زمین، درگیری هایش با خبرنگاران در بیرون از زمین، گرایش های چپش در عرصه سیاسی، و... همیشه جنجال ساز بوده است در ژوهانسبورگ در قامت مربی تیم ملی آرژانتین جنجال دیگری درست کرد. او عکس محمود احمدی نژاد را به عنوان یکی از الگوهای خود به دیوار اتاق خود و در کنار عکس چه گوارا و فیدل کاسترو چسبانده بود.

عکس گرفتن مارادونا با جوانان فلسطینی

حتی برخی رسانه‌های ایران پس از جام جهانی 2010 از آمدن مارادونا به این ایران خبر دادند تا سرمربیگری تیم ملی را برعهده بگیرد. البته چند سال قبل‌تر او پس از یک بازی دوستانه در آرژانتین در قبال هدیه‌ای که دیپلمات ارشد ایرانی به وی داده بود، پیراهنش را به سفارت ایران در آرژانتین هدیه کرده بود و مدتی بعد هم با حضور در سفارت ایران در بوئنوس آیرس، پیراهن شماره 10 خود را در مراسمی رسمی تحویل مسئولان ایرانی داده بود تا به محمود احمدی نژاد هدیه شود. مارادونا می‌گوید:«من مردم ایران را دوست دارم. شما در صف اول جنگ با آمریکا هستید. احمدی نژاد مرد شجاعی است.»

مارادونا و چاوز، مارادونا جورج بوش را یک انسان وحشی و تروریست توصیف کرد

خلعتبری که زمان در باشگاه الوصل امارات زیر نطر مارادونا بود، درباره او می‌گوید:«مارادونا خیلی به من علاقه داشت. ما رابطه خیلی نزدیکی با هم داشتیم. او می‌گفت احمدی‌نژاد را خیلی دوست دارد. دوست داشت که به ایران بیاید ولی نشد.»

این روزها ایران فرصت خوبی برای صدور یا معرفی انقلاب اسلامی دارد و گاهی باید افسوس این فرصت‌ها را خورد که چرا تمام علاقه‌ هم گروهان ایران به انقلاب اسلامی ایران و حس استکبار ستیزی آن‌ها نادیده گرفته می‌شود و با این ظرفیت به یک ضد تبلیغ برای ایرانی‌ها به نام شلوارک ختم می‌شود. دیدار ایران و آرژانتین فارغ از نتیجه‌ برد، باخت و تساوی آن یک رویداد ورزشی با ورزشکارانی است که اسطوره‌ آن‌ها عاشق ایران و ایرانی و انقلاب اسلامی آن است. در روزهای آتی گزارش اشتراکات فرهنگی و انقلابی جهموری اسلامی ایران منتشر می‌شود و این خود مقدمه ‌ای است برای اینکه بگوییم گروه F با حضور آرژانتین، ایران، بوسنی و هرزگوین و نیجریه، انقلابی‌ترین و دارای بیشترین مسلمانان فوتبالی در جام جهانی است، بهتر است بگوییم این گروه را باید گروه صدور انقلاب اسلامی ایران نامید، گروهی که مردم کشورهای آن عاشق انقلاب اسلامی ایران و رهبران آن هستند.

 

نظرات کاربران