13. تير 1393 - 4:50
وقتی غرب پا را از گلیم خود درازتر می کند
غرب با طرح مسئله مذاکره در خصوص توان موشکی و حقوق بشر در ایران نشان داد که سعی در به حاشیه راندن مذاکرات دارد و موضوعات فرعی را ابزاری برای بهانه جویی خود می کند.

به گزارش خامی ،

به نقل از مرصاد، مسئله مناقشه بر انگیز هسته ای ایران که در طول ۱۰ سال گذشته به عنوان یکی از مهم ترین اخبار جهان مورد توجه رسانه ها قرار گرفته بود، در ماه های اخیر با آغاز مذاکرات ژنو در ظاهر به نظر می رسد روند دیگری به خود گرفته است. در کف تغییرات رویکردها در پرداختن به این موضوع توسط رسانه ها، موضوع دیگر عدم مذاکرات از سوی طرفین نیست بلکه مسائل دیگری است که مورد توجه قرار گرفته است.

اگر به گفته های طرفین غربی قبل از مذاکرات نگاهی بیاندازیم، در ظاهر آنچه که بیان می کردند این بود که ایران در خصوص غنی سازی اورانیوم شفاف سازی انجام دهد. این در حالی بود که طرف ایرانی همواره با آژانس انرژی اتمی همکاری مثبت داشته و در گزارش ها چیزی از اقداماتی خلاف قانون از سوی ایران سخن به میان نیامده بود.

اما پس از انجام شدن مذاکرات شاهد یک تغییر در گفتار از سوی طرفین غربی بودیم که به نظر می رسد جز موضوع هسته ای به دنبال مسائل دیگری نیز هستند.

این مسئله در حالی بود که رهبر معظم انقلاب قبل از این تغییر رویکرد طرفین غربی این مسئله را پیش بینی کرده بودند.

طرح موضوع هسته ای و حقوق بشر بهانه جویی است

ایشان در اردیبهشت ماه سال جاری در دانشکده افسری دانشگاه امام حسین(ع) طرح موضوعاتی همچون هسته ای و حقوق بشر و برخی موضوعات دیگر از طرف قدرت های زورگو را برضد ملت ایران، صرفاً بهانه دانستند و خاطر نشان کردند: تلاش آنها این است که با این بهانه ها و فشارها، ملت ایران را از ایستادگی در مقابل زورگویی ها و قلدری های خود، منصرف کنند اما این اتفاق هیچگاه نخواهد افتاد.

67464_907

همانطور که مشخص است تغییر رویکرد ها از سوی طرفین غربی بر اساس شواهد و طبق فرموده مقام معظم رهبری بهانه جویی های مختلف است تا از طریق آن جلوی روند پیشرفت ایران در زمینه های مختلف را بگیرند.

به عنوان مثال اخیرا در طی مذاکرات هسته ای شنیده هایی حکایت از این مسئله داشت که طرف غربی علاوه بر موضوع هسته ای ایران، بحث در خصوص اهداف دیگری از جمله توان دفاعی را نیز در نظر خود می پروراند.

ولایتی

این مسئله در این جا با واکنش مشاور اموربین الملل رهبر معظم انقلاب مواجه شد.

علی اکبر ولایتی با تاکید بر اینکه هیچ دستور کاری خارج از موضوع هسته ای در مذاکرات اساسا جای ندارد، اظهار داشت: ایران اگر در حقیقت امکانات دفاعی خود را تقویت کرده، این اقدام از حقوق مسلم و قطعی ایران است و برای تحکیم سیستم دفاعی خود از فرد، کشور و یا از سلطه گران دنیا اجازه نمی گیرد.

139640_672

وی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران همچنین اجازه نخواهد داد کسی یا کشوری در امور داخلی، دفاعی و دیگر امور مربوط به کشور، دخالت کند.

وقتی موضوعات فرعی ابزاری برای بهانه جویی غرب می شود

حجت الاسلام وحید احمدی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار مرصاد، در خصوص این مسئله که غرب همواره سعی کرده است که نسبت به ایران رویکردی خصمانه را داشته باشد، اظهار داشت: در طول سالیان پس از انقلاب همانطور که  طرف غربی نتوانسته است به خواسته های خود در داخل کشور برسد، در سطح بین المللی کارشکنی های متعددی در قبال ایران داشته است.

وحید احمدی

وی افزود: دیدگاه نظام مقدس جمهوری اسلامی همانطور که رهبر معظم انقلاب در مورد مذاکرات نیز تاکید کردند که با اصل مذاکرات مخالفتی ندارند، این است که مذاکره اگر با احترام انجام شود مشکلی ندارد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی بر لزوم اثبات حقوق مردم ایران در مذاکرات تاکید کرد و گفت:  طرف مقابل ایران یعنی طرف غربی چنین حقی را ندارد که حقوق حقه ملت ایران را نادیده بگیرد.

وی تاکید کرد: اصل مذاکرات موضوعی جز موضوع هسته ای ندارد و اگر از طرف غربی خواسته ای جز این مطرح شود و موضوعات فرعی را پیش بکشد، خلاف مقررات است.

انتهای پیام/

نظرات کاربران