14. شهريور 1395 - 10:35
تصاویر ماهواره‌ای از تخریب حرم حضرت سکینه (س) در دمشق خبر می دهند+عکس
تصویر ماهواره‌ای که از حرم مطهر حضرت سکینه(س) در شهر داریا پس از آزادسازی این شهر منتشر شده است، از ویرانی کامل این حرم مطهر و خانه‌های اطراف به دست تروریست‌ها حکایت دارد.

به نقل از مشرق، تصاویر ماهواره‌ای از شهر تازه آزاد شده داریا در حومه دمشق نشان می‌دهد که تروریست‌های تحت حمایت محور غربی – عربی، چگونه حرم حضرت سکینه (س) بنت علی (علیه السلام) و خانه‌های اطراف آن را به تلی از خاک تبدیل کردند.

 

حرم حضرت سکینه (س) بنت علی (علیه السلام) قبل از تخریب توسط تروریست‌ها

 

 

حرم حضرت سکینه (س) بنت علی (علیه السلام) و منازل اطراف آن پس از تخریب توسط تروریست‌ها

 

 

 

 

شهر داریا در حومه دمشق، اوایل این هفته و بعد از 4 سال محاصره، از دست تروریست‌ها آزاد شد.حرم حضرت سکینه(س) دختر گرامی امام علی علیه‌السلام در این شهر واقع شده است. تصاویری که بعد از آزادی داریا منتشر شده، حاکی از ویرانی کامل این حرم مطهر دارد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

در رابطه با حرم و شخصیت این بانوی بزرگوار، خبرگزاری اهل‌بیت(ع) نوشته است:

حرم سکینه دختر امام علی(ع) در حدود ۵ کیلومتری جنوب غربی دمشق قرار دارد و برخلاف حرم حضرت زینب(س) که از قدیم برای شیعیان شناخته شده و دارای پیشینه تاریخی طولانی بوده است، این زیارتگاه تا پیش از سه دهه گذشته برای عموم شیعیان ناشناخته بود و بنای ساده و محقّری داشت.

در منابع تاریخی نیز به آن اشاره‌ای نشده و تنها در برخی اسناد ملکی موجود در وزارت اوقاف سوریه از دوره اشغال سوریه توسط فرانسه (سال‌های ۱۹۱۹ تا ۱۹۴۵ م) از این مزار و حدود ملکی آن سخن به میان آمده است.

 

 

حرم حضرت سکینه (س) بنت علی (علیه السلام) قبل از تخریب

 

 

در سال ۱۳۶۷ ش، در پی اجرای طرح احداث خیابانی در منطقه و قرار گرفتن بقعه در مسیر آن، مراتب به مسؤولان منطقه رسید و استاندار حومه دمشق از تخریب آن جلوگیری کرد. سپس موضوع به استحضار حجت‌الاسلام والمسلمین حاج سید احمد واحدی، از روحانیان ایرانی مقیم زینبیه رسید و در پی بررسی‌های انجام شده درباره این مزار، کمیته‌ای برای بازسازی آن تأسیس شد. سرانجام پس از خریداری زمین‌های اطراف مزار، کار بازسازی و توسعه آن آغاز شد.

سکینه دختر امام علی(ع)، تا پیش از شهرت زیارتگاه منسوب به وی بانوی ناشناخته‌ای بود که در منابع تاریخی و رجالی شیعه نامی از او برده نشده است. تنها در برخی منابع حدیثی، از جمله در متن دو روایت و سند یک حدیث در برخی منابع شیعه، نامی از او به چشم می‌خورد. چند پژوهشگر معاصر نیز درباره این بانو کتابچه‌هایی تألیف کرده و با استناد به این سه روایت، وی را شخصیتی تاریخی و از فرزندان امام علی(ع) دانسته‌اند و حتی فرزند آن حضرت از فاطمه زهرا (س) به شمار آورده‌اند، با این حال برخی از علما، روایات فوق را برای اثبات وجود این شخصیت کافی نمی‌دانند.

 

انتهای پیام/

نظرات کاربران