تازه های سایت

23. فروردين 1394 - 17:40
گردوغبار میهمان ناخوانده این روزهای استان
نویسنده: 
سید عادل خرسندی
این روزها بحث آلودگی هوا یا بهتر است بگوییم گرد و غبار معلق در هوا داغ است؛ گرد و غبار به ذراتی معدنی بسیار کوچک و سبک با قطر کمتر از 5 میکرون اتلاق می شود که در اثر فرسایش بادی و بیابان زایی توسط باد تا مسافت بسیار طولانی جابجا می شود.

به گزارش پایگاه خبری باشت نیوز، سید عادل خرسندی بخشدار بوستان در یادداشتی نوشت: در چند سال اخیر این پدیده در کشورمان موجب دغدغه مردم مسئولان شده است.

 

 باد به عنوان عامل ایجاد کننده این پدیده بوده که در شمال خاورمیانه شکل می گیرد و با گذر از کوه های ترکیه و شمال عراق مانند قیفی به بیابان های عراق و سوریه سرازیر می شود و گرد و غبار را منتقل می سازد.

 

از دلایل مهم آن می توان به خشکسالی های دراز مدت و عدم مدیریت محیط زیستی در کشورهای عراق، عربستان، سوریه و کشورهای جنوبی خلیج فارس که در کمربند گرم و خشک و نیمه خشک واقع می باشند و ساختن و بستن سدها بزرگ بر روی روخانه های دجله و فرات درکشورهای ترکیه، سوریه و عراق و برروی رودخانه های کارون، کرخه، جراحی در ایران و در نتیجه خشک شدن دریاچه ها و باتلاقها در منطقه، راهی شدن هر چه بیشتر ریزگردها به سمت کشور ایران را در پی دارد.

 

در استانهای خوزستان، بوشهر، فارس، کهگیلویه بوراحمد، ایلام و غیره در غرب، جنوب غرب و جنوب کشور موجب مشکلات و اختلالات زیادی در محیط و زندگی انسانها و دیگر موجودات زنده شده است.

 

 اکثر این کانون ها در شمال و غرب عراق و همچنین شرق سوریه قرار دارند، هر چند در بعضی موارد توفان هایی با منشاء جنوب عراق و عربستان هم گزارش شده است. برای مقابله و رفع مشکلات این رخداد طبیعی گرچه از طریق روشهایی مانند آزاد کردن آب پشت سدهای منطقه، مالچ باشی، ایجاد بادشکن می توان تاحدودی این بدیده را کاهش یا ازبین برد ولی به عللی چون افزایش روزافزون و رو به رشد جمعیت کشورهای این منطقه و تأمین نیاز های اساسی و زیاد آنها به آب آشامیدنی و کشاورزی و هزینه بالای روشهای مالچ باشی و کاشت گیاهان مقاوم در برابر خشکی و گرمی منطقه کاری مشکل وموقتی به نظر مرسد.

 

 بیشترین اثراتی که گرد و غبار های اخیر روی انسان می گذارد در سیستم تنفسی و مخاط بینی و چشم انسان است. پزشکان و متخصصان این امر می گویند، اثرات این پدیده در چشم به صورت خارش، سوزش، آب ریزش و افزایش حساسیت های ناحیه ی چشم و در بینی، حلق و گلو افزایش ترشحات دستگاه تنفسی فوقانی، نمود پیدا می کند.

 

این پدیده روی دستگاه تنفسی تحتانی و بیشتر در افرادی تأثیر می گذارد که دچار حساسیت های راه های تنفسی یا همان بیماری آسم هستند و در این افراد حالاتی نظیر تنگی نفس، سرفه، خس خس سینه مشاهده می شود.

 

گرد و غبار ها در دراز مدت روی افردی که در معرض این پدیده قرار دارند گاهی به صورت بیماری انسداد مزمن مجاری تنفسی و همچنین چسبندگی ریه مشاهده می شود.

 

انتهای پیام/ک308

تصاویر تکمیلی: 

نظرات کاربران