تازه های سایت

7. آذر 1395 - 22:44
تكريم و شناخت امامزادگان (ع) به مناسبت دهه آخر صفر
آستان مقدس امامزاده سلطان محمود شاه(ع) را بیشتر بشناسیم
در سابقه تاريخي مذهبي استان كهكيلويه و بويراحمد هيچ دين، فرقه، آئين و نهله اي به غير از اسلام ناب محمدي و شيعه و شيعه گري و ارادت به خاندان عصمت و طهارت رشد و ظهور نكرده است كه از ويژگيهاي ممتاز اسلامي و اعتقادي اين استان مي باشد.

به گزارش پایگاه خبری باشت نیوز، سيدعباس اسدي زاده بيدك، كارشناس ارشد جامعه شناسي و دانشجوي ارشد اديان و مذاهب در یادداشتی نوشت: شهرستان باشت یکی از شهرستان های استان كهگيلويه و بويراحمد هست که داراي اماكن زيارتي، سياحتي تاريخي و گردشگري بیشماری است که سوابق تاريخي و مذهبي آن برهيچ كسي پوشيده نيست كه مهمترين و بارزترين آن وجود امامزاده گان جلیل القدر و شريف مي باشد.

 

باظهور اسلام به زعامت اهل بيت (ع) و  وجود حرمين امامان معصوم وامامزاده گان باعث شد كه اعتقادات در سيطره اسلام قرار گيرد و تفكر و شعار آن بر مبناي اعتقادات الهي يعني توحيد و مبارزه با شرك  رقم بخورد.

 

 

با اين مقدمه كوتاه در ايام رحلت جانگداز پيامبراسلام حضرت محمد(ص) و شهادت امام حسن مجتبي(ع) فرصت را مغتنم شمرده تفقدي بر حريم آستان مقدس امامزاده گان اين شهرستان زده شود كه هر كدام از اين امامزاده گان داراي جلال و جبروت و كرامات خاصي مي باشند و حضور و وجود  امامزاده گان و سلسله جليل القدرسادات  نشان از اعتقادات قلبي مردم شهرستان باشت به اسلام و  اهل بيت (ع) مي باشد كه مي بايست در اين موضوع از ناحيه محققين و كاوشكران مذهبي مورد پژوهش و بازخواني (كنكاش) گردد كه مفتخر بودن اين شهرستان به امامزاده گان از يك طرف و تكريم و تعظيم نگه داشتن و اعتقادات  مردم به اين حضرات از سوي ديگر جاي  تقدير و مايه مباهات است.

 

  البته در سابقه تاريخي مذهبي استان كهكيلويه و بويراحمد هيچ دين، فرقه، آئين و نهله اي به غير از اسلام ناب محمدي و شيعه و شيعه گري و ارادت به خاندان عصمت و طهارت رشد و ظهور نكرده است كه ازويژگيهاي ممتازاسلامي واعتقادي اين استان مي باشد.

 

 يكي  از امامزاده گان عظيم الشان با شجره نامه تام و كمال حضرت سلطان محمود شاه (ع)  روستاي سادات بيدك شهرستان باشت كه  از چندين نظر مورد اهميت واحترام مردم،مسئولين و ارادتمندان به اهل بيت (ع) است.

 

اولا" : باتوجه به بعدمسافت (موقعيت جغرافياي)از جنبه توريسم زيارتي و مذهبي يكي ازبقاع متبركه معروف و مشهور اين شهرستان مي باشدبنابه اظهارنظركارشناسان اوقاف ،زائرين ومجاورين  ازاين حرم مقدس(پرداخت نذرونذورات) گواه مطلب مي باشدتاجائيكه به قصدقربت وبرآوردن حاجات درشبهاي جمعه جهت توسل،تمسك و رازونيازدرحرم آن بيتوته مي نمايند.

 

ثانياً: به جرات مي توان گفت يكي از امامزاده هاي است كه از ناحيه شجره نامه داراي  اصل نصب كامل مي باشد  اين بزرگوار است به نه واسطه به امام موسي ابن جعفر (ع)  مي رسد كه بدين شرح مي باشد:
  ( حضرت امامزاده سلطان محمود شاه (ع) –ابن امامزاده عبداله ، ابن امامزاده ابراهيم ، ابن امامزاده حيدر – ابن امامزاده اسماعيل ، ابن امامزاده عبداله ، ابن امامزاده حسن ، ابن امامزاده جعفر، ابن امامزاده موسي ابوسبحه – ابن امامزاده ابراهيم اصغر ، حضرت باب الحوائج موسي الكاظم (ع) ) كه اسناد تاريخي اين شجره نامه طيبه دركتاب خطي بحر الانساب موجود ومستند است ودرجاي ديگرمنقول است كه به هفت واسطه به آن حضرت ختم مي شود. امامزاده سلطان محمود شاه (ع) سادات بيدك  باداشتن كشف و كرامات مثل نگين انگشتري دردل اين روستا مي درخشد و  مورد توجه مشتاقان و مجاورين يعني   سادات بيدك  و مردم استان كهكيلويه و بويراحمد بخصوص اقشار و قوميتهاي  شهرستان هاي باشت و گچساران بوده ضمن  ارادت خاص  به آستان مقدس اين امامزاده" زيارتگاه دلدادگان حريم دوست مي باشد.

 

بقعه و بارگاه قديمي امامزاده  سلطان محمود شاه (ع) بيدك با كمك ومشاركت خود سادات به زعامت معتمدين ومتوليان مخلص قديمي سادات بيدك  ساخته شدكه باسبك معماري (بومي) اصيل ايراني وهنراسلامي از مصالح گچ و سنگ (سرب و ساروج) بنا شده بود و گچبري و هشتي ها ي داخلي آن در  زمان خود بي نظير،قابل تحسين و  مورد توجه زائران و گردشگران بود (در دونوبت تجديدبناومرمت توسط معماران قديمي بنام عصا محمد كازروني وعصاعبدالله گچساراني).

 

 با توجه به تمام شدن عمرمفيد حرم قديمي( مخروبه ودرحال تخريب) وگذشت زمان بر تعداد زائرين و مجاورين  بخصوص سادات بيدك، ظرفيت و گنجايش جهت مشتاقان زيارت جوابگو نبود لذا با هم انديشي وتبادل نظروهمفكري روحانيون، فرهنگيان وتحصيلكردگان سادات محترم بيدك در خصوص تجديد بنا  كه در شئان و جايگاه  اين  امامزاده باشد در دستور كار كه خوشبختانه موردنظرو اجماع همه سادات با تدبير و مديريت روحانيون پيشكسوت قرار گرفت و با تعيين هيئت امناء جديد و با مشاركت خيرخواهانه سادات بيدك با حمايت و همكاري اداره اوقاف و امور خيريه شهرستان گچساران سرانجام درعصر پنجشنبه 17/2/1388 به دست مبارك مرحوم حضرت آيت اله ملك حسيني (ره) نماينده ولي فقيه (وقت) ونماينده مجلس درخبرگان رهبري باحضور امام جمعه وقت گچساران، مدير كل محترم وقت استان جناب آقاي موسوي اعظم،  و با همت بلند و درايت هيات امناء جديد بازسازي بارگاه با شكوه و عظمت خاصي شروع  شد كه ساخت بارگاه وحرم با متراژ و ابعاد قابل توجه  بامشاركت و همياري خوبي صورت گرفت وادامه ساخت و ساز وتكميل آن در دستور كار اداره اوقاف وامورخيره وهيات امناء (ضمن تشكرازهردو وديگرعزيزان) قرارگرفته و اميد است  با مساعدت وجديت متوليان امروكمك نذورات  زائرين محترم بخصوص  خودياري سادات اين صحن  و سراءو شبستان تكميل گردد و انشاءالله با اين روند توسعه روستاي بيدك وامامزاده سلطان محمودشاه(ع) بعنوان نقطه هدف بوم گردي،توريسم گردشگري وزيارتي شهرستان باشت تبديل گردد. شايان ذكراست در طول سال بخصوص پنجشنبه و جمعه،اعياد،شهادتها ومناسبتهاي (ملي ومذهبي اسلامي) درب حرم اين امامزاده بزرگوار به روي همه مشتاقان وزائرين و بازديدكنندگان باز مي باشد. نحوه  به شهادت رسيدن اين امامزاده لازم التعظيم ، شفا يافتگان وكشف وكرامات  از اين امامزاده درصبروحوصله اين نگارش نمي باشد و به شرط توفيق وحياط در شناخت و كمال اين بزرگوار در فرصت و مناسبت ديگري به سمع و نظر همه مشتاقان رسانده خواهد شد.

 

دراين عصر تكنولوژي  ودنياي مجازي و...كه بعضا خانواده ها در تيرس آسيبهاي اجتماعي قرار گرفته اند وحتي مريض هايي صعب العلاج كه ره بجاي نبرده اند بعدازلطف وعنايت خالق هستي روي آوردن به حرم اين امامزاده گان موجب آرامش، شفا و جلوگيري از گسست خانواده، اعتقادات و باورهاي ديني مي شودوبدين منظورتكريم وحرمت اماكن مقدسه موردتوجه همگان قرارگرفته است. مقام معظم رهبري فرمودند : « لازم است به امور  اماكن مذهبي وبقاع متبركه  و اماكن مذهبي كه في الواقع بخشي از سرمايه هاي ديني و اعتقادي مردم مسلمان هست رسيدگي شود تا اين ميراث ارزشمند بتواند هم در زمان حال اعتقادات ديني مردم را پاسداري كند وهم
انشاء اله براي استفاده نسل هاي بعدي استوار و پابرجا بماند اين بزرگواران (امامزاده گان ) يك واحد و  يك شخصيتند.»

 

ازسوي ديگراحترام و حرمت به امامزاده گان دليل عقلي ، منطقي و شرعي دارد چرا كه امروزه كساني كه دچار ناملايمات روحي و رواني مي شوند به روانشناسان (phT) مراجعه مي كنند  ودرنهايت مشاورين جهت تسكين و آرامش، آنان را به مكانهاي مذهبي بخصوص زيارت امامزاده گان  توصيه مي كنند وازنظر عقلي ومنطقي هرگاه شخصي درمحيط كار ،   فاميل ، قوم ، گروه و ... محترم و بزرگوار باشد به جايگاه آن احترام مي گذارند و حتي سعي بر ارتباط نزديكي بيشتر با آن شخص  قائل هستيم حال اگر آن جايگاه و حرمت يك امامزاده بزرگوار بااصل و نصب باشد به طريق اولي حرمت و احترام آن دو چندان مي شود.

 

درنگاه جامعه شناسي" دين يكي ازخلاقيتها و اختراعات انساني است كه رابطه اوباخدا وقدرت آسماني رامعنا مي بخشد و از نظر جامعه شناسي ديني، انسان بخدارجوع مي كند تا خود را اثبات كند و در بيشترمواقع آبشخوراتصال انسان بخدا واهل بيت (ع) همين امامزاده گان كريم وبزرگوارهستد (درسوابق افرادي كه ازديگراديان به اسلام گرويدن ابتداء تشرف به حرم امام رضا(ع) حرم حضرت معصومه(ع) حضرت شاهچراغ (ع) و ديگر اماكن مقدسه سپس فرامين دين اسلام راعملي كردند) تكريم وتعظيم سلسله امامزاده گان به اندازه اي اهميت دارد كه پيامبر اكرم (ص) فرمود: انسان را در فرزندانش حفظ بايد كرد يعني اگر به شخصي احترام مي گذاريم بعد از مرگش بايد حرمت فرزندانش را نشكنيم" البته در تاريخ اسلام خيلي از مواقع عكس عمل كردند و بخاطر تعصبات ، حب جاه ومقام ، رعايت اين اصل و توصيه پيغمبر(ص) را ناديده گرفتند به حضرت زهرا(س) چه جسارتها و توهين هايي كه نكردند حتي كسانيكه ادعاي همراهي و همنشيني با پيامبر اسلام راداشتند ؟! از نظر منطقي  و شرعي احترامي كه براي امامزاده گان قائل هستيم در واقع احترام به اهل بيت ( ع) است چرا كه همه  امامزاده گان شجره نامه  دار به اهل بيت پيامبر (ص) ختم مي شوند حتي احترام به سادات "البته  سادات با بقيه اقشار مردم يكي هستند و تفاوتي ندارند منتهي حرمت واكرام به سادات بخاطر انتسابشان   به پيامبر اكرم (ص) مي باشد(به جدت قسم/سرجدت قسم) كه اين تكريم واحترام راهي براي تقرب به خاندان عصمت و طهارت و پيامبر      خدا (ص) مي باشد كه قطعا خير دنيا و آخرت در آن مي باشد لكن بايد يك نكته را متذكر شد كه بعضي در كسوت سيادت حرمت سادات رانگهداري نمي كنند كه  به قول معروف حرمت امامزاده را بايد متولي نگه داشت كه پيامبر گرامي اسلامي (ص) فرمود: گرامي ترين افراد نزد خدا با تقواترين مردم هستند و نسبت نزديكي به پيامبر باعث كرامت آنها نزد خدا نمي شود.امام رضا(ع) در روايتي از امام سجاد(ع) فرمودند: نزديكان پيامبر (ص) به خاطر موقعيت حساب ثوابهايشان دوبرابر و عذابهايشان نيز دو برابر خواهد بود ( معاني الاخبار ، النص ،ص 106) درعظمت مقام پيغمبراسلام(ص) امام صادق (ع) مي فرمايد (كانت جبرئيل اذا نزل علي رسول استاذن منه وقعدبين يديه كاالعبد) وقتي كه جبرئيل برپيامبرنازل مي شداجازه مي گرفت ومثل بندگان دربرابرش مي نشست وامام سجاد(ع)مي فرمايد (والحمدالله الذي من علينابمحمدنبيه دون الامم الماضيه والقرون السالفه) مقام پيامبراكرم بالاست يعني اولين شخصيت است ديگرخدا بالاترازاوشخصيتي نيافريده است لذا بااين رويكرداعظميت اسلام واتصال به فيض لايزال الهي واهل بيت عصمت وطهارت وتكريم و احترام به خاندان  پيامبر (ص) يك وظيفه شرعي و يك اصل اعتقادي و الهي است شرط انسان مسلمان ازاقدام تاعمل مي باشد؟!

 

دراينجا باتمام وجودابرازمي نمايم   چنانچه بدرفتاري، تندروي، بدگوئي و .. از ناحيه سادات بيدك كه موجب رنجش و آزرده خاطر ديگر عزيزان شده باشد به عنوان عضو كوچكي از سلسله  سادات بيدك از پيشگاه پرودگار عالم و رسول خدا(ص)  و اهل بيت (ع) و امامزاده بزرگوار سلطان محمود شاه (ع) از سر تعظيم پوزش و عذرخواهي ميطلبم.روستاي سرتنگ بيدك ازتوابع شهرستان باشت استان كهكيلويه و بويراحمد با مركز شهرستان باشت قريب 24 كيلومتر فاصله دارد با طبيعت كوهستاني پوشيده از جنگلهاي بلوط ، بادام كوهي، بنه و دو نقطه سرحدي منحصربه فردبنام "هزيم" و" ميانه"كه در فصل بهار طبيعت دل انگيزي دارد.

 

 

 از سلسله سادات بيدك جهت انجام ادامه زندگي ،موقعيت كار  اداري وتحصيلات به شهرستانهاي باشت، گچساران ،ياسوج (مركز استان) اهواز، قم، اصفهان و...مهاجرت نمودند و بيشترين قاطبه جمعيت اين سادات بزرگواردركسوت روحاني، نظامي، قضائي، اداري، فرهنگي و دانشگاهي، خدماتي و ... در شيراز مقيم مي باشند. نقش  سادات بيدك دركنارديگربزرگواران انقلابي نقطه عطف روشنگري درتبيين قيام  نهضت  حضرت امام خميني (ره)  قبل از انقلاب با محوريت روحانيون درمنطقه باشت بابوئي تاثير بسزائي داشت كه درسابقه مذهبي ومبارزاتي درا ذهان عمومي وتاريخ اين منطقه ثبت و ظبط گرديده و بعد از آن در تمام عرصه سياسي، اجتماعي، مذهبي و فرهنگي بعد از انقلاب ونظام  جمهوري اسلامي حضور فعالي داشته كه يكي از نمونه هاي بارز آن  در جنگ تحميلي (حق عليه باطل) اين سادات بنسبت جمعيت دين خود را با تقديم بهترين گل  سر سبد جوانان اين سادات شهيدان به نامهاي (سيد يعقوب هاشمي پور، سيد عبدالحسين عبداللهي سيد فتح اله صفري، سيد غفار اسدي، سيد جلال محسني نژاد، سيد محمد علي غلامي ، سيد كرامت اله محمدي سيد ابوالفضل مير قاسمي) وتعداد زيادي جانباز و ايثارگر و رزمنده  به دفاع ازاين مملكت و لبيك به فرمان حضرت امام(ره) تقديم نظام واداءكردند و ظرفيت سادات بيدك امامزاده سلطان محمود شاه (ع) در شهرستانهاي باشت و گچساران بويژه شيراز درامورات خيره اي وخيرخواهانه قابل توجه بوده  و در اين برهه زماني منشاء، مبداء و توازن بسياري ازمعادلات و تحولات فرهنگي، مذهبي، سياسي، اجتماعي و...  از اين سادات بخصوص روحانيت معظم  بوده و مي باشد و اي كاش سادات بزرگوار بيدك ...؟!

و زخود ندارم  نامي         جزنام   نياكانم   

چيزي كه ندارم ازعلم       جزلطف امامزاده م

سيدعباس اسدي زاده بيدك

كارشناس ارشد جامعه شناسي و دانشجوي ارشد اديان و مذاهب

دیدگاه‌ها

یک مرد وجود دارد در سادات بیدک اونم حاج علیشیر علیزاده
ضمن تشکرازجناب اسدی بیدک درمعرفی امامزاده وسادات بیدک.ایکاش کمی متن راباویراستاری بهتروقلمی رساترتنظیم میکردند.متاسفانه درمتن غلطهای فاحش املایی وجوددارد!مثلااینجا آورده است: (در دونوبت تجديدبناومرمت توسط معماران قديمي بنام عصا محمد كازروني وعصاعبدالله گچساراني). حالایک خواننده غیرلرزبان یاحتی لرزبان چگونه بااین کلمه عصادست وپنجه نرم کند!؟البته منظورایشان واژه استاداست که ایکاش گویش لری اش راهم به کارمی بردومیگفت:("اوسا") !!نه عصا
این مقاله دارای 33 نکته قابل تامل و متناقض دارد که با نگارشی بسیار ضعیف و پراکنده و بدون هیچ گونه مستندی ارائه شده . یک قلم فرسایی بیش نیست . مثلا کتابی به عنوان بحرالانساب اصلا وجود ندارد - یا تاریخ شهادت امامزاده با تاریخ مرقوم شده کاملا متناقض می باشد یا دهها انتقاد نگارشی و تاریخی دیگر....
درجواب گشین ادبیاتتو درست کن بیدکی ها همشون مرد هستن باغیرت اصالت دار و متدین،ماباید یه رشته جدید تو باشت ارایه بدیم به اسم فرهنگ خیلیل هنوز فرهنگ صحبت کردن و دنیای مجازی رو ندارند
ضمن تشكرازمديرسايت واظهارنظر همه عزيزان:اينجانب مي پذيرم كه مطالب داراي نواقصي بوده ولي اي كاش عزيزان همين مطلب رادرسايت(گجساران نيوز)ملاحضه مي نمودند گذشته ازتمجيدونظر"ابرازارادت به امامزاده بزرگوار وسادات بيدك تاجائيكه عزيزي غيرازسادات ازلطف خدا ازسرتصدق اين امامزاده (ع)مرادوشفاگرفته "درجواب ر(مهدي عزيز)دربيت شعرحافظ(كشتي نشستگانيم اي باده شرطه برخيز باشدكه بازبينم ديوارآشنارا)اختلاف قرائت شدكه كشتي شكستگان ياكشتي نشستگان بخوانيم، درعالم رويا خواجه حافظ جواب داد:بعضي شكسته خوانند برخي نشسته دانند كه جنابعالي (عصا/اوسا)راغلط فاحش فرموديدكه قصدفقط فهم عموم بوده(تشكر)درجواب دوست ديگر(33نكته متناقض)كه انشاءلله اهل ادبيات ومطالعه هستندباشهامت تمام ابرازميدارم بضاعت حقير همين بوده وبقول معروف(درخانه اگركس است يك حرف بس است) اي كاش دوست بامعلوماتمان منكركتاب بحرالانساب نميشدكه جهت تنويرافكارعمومي كتاب (بحرالانساب الكبيرفي انساب)مصحح ونويسنده آن منتسب به امام هفتم مي رسد كه موضوع اين كتاب درباره (خاندان،نسب نامه،نسب شناسي)است امادرتائيدوردمطالب آن بين مراجع وعلما اختلاف است" فرموديدتاريخ شهادت امامزاده كه توصيه ميكنكم دوباره مطلب راملاحظه فرماييدهيچ تاريخي آورده نشده مگرشمااهل بصيرت باشيد ورباره هيچ اممزاده تاريخ دقيق شهادت ووفات وجود ندارد(ولله من وراء القصد /خداازهمه نيتهاباخبراست)

نظرات کاربران