تازه های سایت

10. اسفند 1395 - 15:36
چای؛ لب سوز یا جانسوز!!؟؟
ایران با 105 هزار تن مصرف سالانه و مصرف سرانه هر فرد بیش از یک و نیم کیلوگرم چای، ششمین کشور عمده مصرف کننده چای در جهان است.

به گزارش پایگاه خبری باشت نیوز، کریم رضائی، مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان باشت در یادداشتی نوشت: اوایل دوران قاجارل بود که محمد میرزای قوانلو ملقب به کاشف السلطنه در سال۱۲۷۹ بذر و بوته چای را از هندوستان به لاهیجان آورد و در سراسر ایران مصرف آن شروع شد.

 

از کودکی با این ماده نوشیدنی آشنا هستیم. خاطرات شیرین کودکی و نگاه های معنادار مادرانمان در هنگام برداشتن قند اضافی و خوردن چای.

 

و امروزه در سراسر جهان ؛ این نوشیدنی مرسوم هست. ایران با 105 هزار تن مصرف سالانه و مصرف سرانه هر فرد بیش از  یک و نیم کیلوگرم چای، ششمین کشور عمده مصرف کننده چای در جهان است.

 

البته این نوشیدنی رایج ایرانی دارای فواید و مضرات زیادی است که بنا  به رسالت سازمانی در این نوشتار به آن می پردازیم:

 

چای در وهله اول به عنوان یک مایع نوشیدنی برای بدن مفید است؛ چرا که همواره توصیه به مصرف روزانه ۸ لیوان مایعات مورد تاکید است که بخشی ازان مربوط به چای است.

 

اما باید مواظب بود که مصرف قند زیاد به همراه چای میتواند مضر باشد و این همان مصرف ۳ برابری میزان شکر و قند در ایران و از عوامل چاقی و دیابت است.

 

مصرف زیاد چای؛ اثرات تخریبی بر روی دندان ها  دارد  که در صورت مسواک نزدن مرتب؛ باعث ایجاد لکه ها و پلاک دندانها میشود.

 

چای دارای ترکیباتی به ‌نام تانن است که مزه‌ی تلخ چای را ایجاد می کند. تانن‌ها با آهن ایجاد رسوب می‌ کنند و این رسوب به دلیل درشتی ملکول و سنگینی، غیر قابل جذب است.

لذا در صورتی که غذای مصرفی دارای آهن بوده و بلافاصله بعد از آن چای پُررنگ به مقدار زیاد مصرف شود، از جذب آهن آن جلوگیری می کند.

 

چای حاوی مواد فلاونوئید؛ کورسیتین؛ کاتشین و.... است که خاصیت  آنتی اکسیدان دارد که برای پیشگیری از سرطان مفید و مثمرثمر است.

 

چای سیاه و چای سبز یکی است و فقط تفاوت آنها در نحوه به عمل آوردن شان است، به این صورت که اگر به محض چیدن برگ چای تازه آن را خشک کنیم، چای سبز تهیه می شود ولی اگر پس از چیدن برگ تازه چای، عمل تخمیر (پلاسیده شدن) روی آن انجام شود به چای سیاه تبدیل می شود.

 

مصرف چای سبز همیشه مورد تاکید بوده که متاسفانه این نوشیدنی مفید و سالم در کشور ما جایگاه خوبی ندارد و جالب است که بدانیم آمارها نشان می‌دهد در حدود 80 درصد مردم ژاپن چای سبز می‌نوشند به طوری كه بیش از نیمی از آنها روزانه سه فنجان یا بیشتر از آن مصرف می كنند.

 

زنانی كه روزانه پنج فنجان یا بیشتر چای سبز می‌نوشیدند در مقایسه با كسانی كه یك فنجان یا كمتر مصرف می كردند 31 درصد كمتر باخطر مرگ در اثر بیماری قلبی روبرو بودند.

 

پژوهشگران مرکز تخصصی و پزشکی مایوکلینیک در آمریکا در این تحقیق خاطرنشان کردند که استفاده از نوعی ماده شیمیایی موسوم به " epigallocatechin gallate " با نام اختصاری " EGCG " که ترکیب اصلی موجود در چای سبز است، می ‌تواند تعداد سلول‌ های سرطان خون را در بیماران کاهش دهد.

 

چای سبز موجب کاهش چربی های مضر خون شده که به نوعی در راه پیشگیری از بیماریهای قلبی و چاقی مفید است.

 

اصلیت ضد افسردگی چای سبز

محققان ژاپنی با مطالعه روی گروهی از زنان و مردان 70 سال یا مسن ‌تر دریافته ‌اند؛ سالمندانی که روزانه دست كم چهار فنجان چای سبز می ‌نوشند، 44 درصد کمتر از همسالان خود علائم افسردگی را نشان می ‌دهند.
مهمترین توصیه های بهداشتی مصرف چای:

 

۱. روزانه از مصرف چای سیاه کم کنید و به مصرف چای سبز خود اضافه نمایید
۲. به هیچ عنوان از چای معطر استفاده نکنیم . چای معطر دارای رنگدانه و اسانس های غیر مجاز است که میتواند سرطانزا باشد.
۳. مصرف قند را با چای به حداقل ممکن برسانیم و بجای قند از خرما؛ کشمش و... استفاده کنیم.
۴. مصرف دم کرده های گیاهی را در خانواده ها رواج دهیم خصوصا از به لیمو بیشتر استفاده کنیم
۵. تحت هیچ شرایطی از لیوان های پلاستیکی  یکبارمصرف و کاغذی  برای نوشیدن چای استفاده نکنیم که از عوامل اصلی سرطان دستگاه گوارش است.
۶. هیچ وقت چای داغ نخوریم. امارها نشان میدهد از عوامل اصلی سرطان مری مصرف چای داغ است.
۷.مصرف چای کیسه ای را به حداقل ممکن برسانیم.
۸. تا یک ساعت پس از مصرف غذا؛ چای نخوریم .
۹. با معده خالی هیچوقت چای مصرف نکنیم
۱۰. چای را همیشه در لیوان های شیشه ای استفاده کنیم.
۱۱. مسواک زدن ۳ بار در روز باعث جلوگیری از پلاک و لکه دندان با مصرف چای خواهد شد
۱۲. هیچوقت شیر را به چای اضافه نکنیم که باعث کاهش ارزش بیولوژیکی آن شود.

 

 

زندگی؛ گوارایتان باد

 

انتهای پیام/ک308

نظرات کاربران