تازه های سایت

21. اسفند 1395 - 15:19
سالانه ۴۰۰ میلیارد تومانی مواد غذایی در استان اسراف می شود
عبور از لا بلای آمار و ارقام و شاخص ها، گاهی انسان را به حیرت وا میدارد، بطوریکه به راحتی نمیتوان از کنار یک عادت و بدعت ناصحیح گذشت این در حالی است که ۴۰۰ میلیارد تومانی مواد غذایی در استان اسراف می شود.

به گزارش پایگاه خبری باشت نیوز، دکتر کریم رضایی مدیر شبکه بهداشت و درمان باشت در یادداشتی نوشت: همه ما روزانه این تراژدی تلخ و غمبار اسراف را در منازل، رستوران ها، سلف سرویس ها و مراسم عزا و شادی می بینیم.

اگرچه تلخ، اما حقیقتی بس ناصحیح.

با بررسی سفره غذایی ایرانیان و استان عزیزمان به وضوح به آمار حداقلی ۳۵% اسراف و هدر رفت و دور ریز خواهیم رسید که اوج آن در مراسمات مذهبی، عروسی و نذورات مردمی است.

 

با تاکید بر اهمیت ازدواج و ارزش نذر در دین مبین اسلام و با موشکافی مساله شاهد توزیع ناصحیح نذورات مردمی و هدررفت منابع مالی عظیم در کشور و استان هستیم که رقم تقریبی آن در سال ۴۰۰۰۰ میلیارد تومان اسراف مواد غذایی و حدود ۳۰۰۰ میلیارد تومان ضایعات نان در سال در کشور است.

با نگاهی به جمعیت استان کهگیلویه و بویراحمد است که ۱% جمعیت کشور را تشکیل میدهد به طور تقریبی در استان ما حدود ۳۸۰ تا ۴۰۰ میلیارد تومان اسراف مواد غذایی و حدود ۳۰ میلیارد ضایعات نان داریم، که مدیریت این اسراف و هدر رفت نیازمند عزم جدی هم استانی های عزیز را می طلبد؛ که البته این مشکل ناشی از عوامل تکنولوژیکی، فرهنگ مصرف، سبک تهیه و توزیع و… می باشد.

هرساله حدود ۲۹۰۰ متوفی در استان داریم که با احتساب تقریبی هرمراسم ۱۵ بنر شاهد چاپ و هدررفت سرمایه ای در استان به مبلغ تقریبی ۱ میلیارد تومان می باشیم که علاوه بر آثار تخریبی زیست محیطی به نوعی شاهد رواج فرهنگ غلط چشم و هم چشمی و بیان تسلیت به شیوه ناصحیح هستیم. (زمان لازم برای تجزیه هر بنردر طبیعت حدود ۴۰۰ سال است.)

هرساله حدود ۴۰۰۰ نفر به زیارت عتبات عالیات در کشور اسلامی عراق مشرف می شوند که شاهد بدعت ناصحیح چشم و همچشمی ناصحیح نصب بنر و اسراف بی رویه در ولیمه ها هستیم که حدودا مبلغ تقریبی ۱۰ میلیارد تومان می باشد.

اگرچه در جایگاهی نیستم که بخواهم توصیه ای کنم اما وقتی به رقم ۴۰۰ میلیارد تومان اسراف در سال در استان توجه میکنیم و در کنار آن به مشکلات فضای مدارس ، کودکان دچار سوتغذیه ، مراکز سلامت ، ازدواج فقرا، اشتغال جوانان و اماکن مذهبی و…. نگاهی میکنیم میبینیم که با صرفه جویی یا هدایت این سرمایه هدر داده شده به این سمت و سو میتوان ده ها مدرسه ، مرکز سلامت ، اشتغال ، و……. را راه اندازی و مدیریت کرد اگر خودمان بخواهیم . اگر از خودمان شروع کنیم.

با اصلاح مصرف و حذف بعضی بدعت های ناصحیح و ناصواب .

 

به امید آن روز ...

 

انتهای پیام/ک308

نظرات کاربران