تازه های سایت

4. فروردين 1396 - 9:38
به مناسبت فرارسیدن ایام نوروز عنوان شد
مراقبتهای بهداشتی مصرف آجیل در ایام نوروز
مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان باشت با توجه به فرا رسیدن ایام نوروز شهروندان باشتی را به مراقبت های بهداشتی در این ایام فراخواند.

به گزارش پایگاه خبری باشت نیوز، دکتر کریم رضایی در یادداشتی نوشت: همواره رکن اصلی هر سفره ای؛ بهداشت مواد غذایی است؛ و افراط و تفریط در مصرف مواد غذایی باعث مشکلات تغذیه ای خواهد شد.

 

فواید آجیل: آجیل دارای مغزهایی است که دارای فواید تغذیه‌‌ای بسیار زیاد و سرشار از مواد مغذی و ریزمغذی است. چربی موجود در انواع آجیل از نوع اشباع‌ نشده است که کلسترول خون را پایین آورده و خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی را کاهش می‌‌دهد. چربی اغلب مغزها تا ۹۰ درصد از اسیدهای چرب اشباع‌ نشده تشکیل شده است. آجیل‌‌ها سرشار از پروتئین، انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی مختلف هستند. ویتامین E و اسید آمینه آرژنین موجود در آجیل به حفظ سلامت رگ‌های خونی، کاهش فشار خون و پیشگیری از حملات قلبی کمک می‌کند. خوردن غذاهای حاوی ویتامین E ، از جمله آجیل، باعث کم شدن خطر ابتلا به سرطان می‌شود.

 

آجیل‌‌ها سرشار از فیبر هستند که این فیبرهای غذایی، هم به رفع یبوست کمک می‌کنند و هم با ایجاد احساس سیری، مانع از پرخوری می‌شوند. این فیبرهای غذایی در پیشگیری از سرطان روده بزرگ هم بسیار مفیدند. مطالعات نشان می‌‌دهند که مغزهای گردو، فندق، بادام، پسته، بادام‌زمینی و انواع تخمه، دستگاه دفاعی بدن را در مقابله با عوامل خارجی تقویت می‌کنند. پیشگیری از پوکی استخوان و بیماری‌های دوران پیری نیز از دیگر خواص آجیل‌ها است.

 

مضرات آجیل: مشکلات بهداشتی دهان و دندان؛ خط اول مضرات آجیل و تنقلات عید است مصرف بي‌رويه و زیاد و بدموقع آجيل در کنار مصرف شيريني و شکلات، باعث بروز مشکلات گوارشي مثل ‌درد‌هاي شکمي، تهوع و استفراغ در کودکان و مانع مصرف وعده‌هاي اصلي غذا مي‌شود و به اين ترتيب تداوم اين وضعيت به مدت دو هفته طي تعطيلات نوروزي، ممکن است به بروز مشکلات جدي در تغذيه کودکان منجر شود. بهترین میزان برای مصرف آجیل یک مشت دست است و تفاوتی نمی کند که فرد بزرگسال یا خردسال باشد. هر فردی متناسب با مشت بسته خود می تواند آجیل مصرف کند و این قاعده برای کودکان نیز مشابه است. باید توجه داشته باشیم که مصرف بی قاعده آجیل ها و دانه های روغنی می تواند موجب تجمع بیش از حد چربی در بدن و اضافه وزن شود. ** یادمان باشد هر۱۰۰ گرم آجیل معادل ۱۳۰ گرم برنج و ۱۰۰ گرم مرغ کالری دارد.

 

توصیه های بهداشتی مصرف آجیل: ۱.همیشه آجیل را به اندازه مصرف خرید کنید و در صورت اضافه آمدن ؛ بهترین راه نگهداری ان ۶ماه در یخچال و یک سال در فریزر است. ۲.آجیل را به جای خرید از دوره گردان و دست فروشان و ماشینهای کنار خیابان و … از مغازه های آجیل فروشی دارای پروانه کسب و دارای شرایط بهداشتی بخرید (داخل مغازه و دور از نور آفتاب و در محلی تمیز و خشک). ۳.از خرید و مصرف آجیل های رنگ شده خودداری نمایید زیرا تمامی رنگ هایی که به آجیل زده می شود اعم از خوراکی و غیر خوراکی؛ غیرمجاز است. ۴. آجیل تازه خرید کنید که آجیل کهنه میزان احتمال الودگی ان با سم آفلاتوکسین بیشتر است و باعث بیماری و بدخیمی میشود. ۵.در صورتی که آجیل را بین دو انگشت که خیس است قرار دادید و یا در کف دست ریختید و بعد از مدتی رنگی شد از خرید چنین آجیلی خودداری نمائید . ۶.از خرید پسته های براق و خیلی شور که به انگشتان می چسبد خودداری فرمایید. ۸.نگهداری آجیل و خشکبار در مکان های مرطوب موجب کپک زدگی و قارچ زدگی آنها می شود. ۹. آجیل های خام از انواع شور بهتر هستند، مصرف مکرر آجیل های شور نه تنها برای سلامت مفید نیستند بلکه می تواند مشکل هایی مانند ابتلا به فشار خون بالا و ناراحتی های قلبی و چاقی را نیز به دنبال دارد. ۱۰ . بهتر است بادام، پسته، فندق، بادام هندی یا زمینی را با پوست بخرید و البته بدون سوراخ و کهنگی. ۱۱. به ظاهر آجیل خوب دقت کنید، وجود حفره یا کپک زدگی از نشانه های کهنگی آجیل است . ۱۲. از خرید پسته های خیلی لب خندان و یا مغز قرمز خودداری نمایند ۱۳. بهتر است از بچه ها و سالمندان با آجیل های نرم و شیرین پذیرایی کرد. ۱۴.آجیل بهتر است که دارای بسته بندی زیبا وسالم بوده و مشخصات بهداشتی و استاندارد از قبیل تاریخ تولید و انقضاء و پروانه ساخت روی آن ثبت شده و محل نگه داری آن دور از نور خورشید و گرد و غبار و خشک و خنک باشد. ۱۵.باقیمانده آجیل را پس از هر بار پذیرایی در ظروف در بسته قرار داده و در مکانی خشک و خنک و یا در یخچال نگه داری نمایید. ۱۶. بهتر است که آجیل و تنقلات ؛ از یک ساعت قبل از غذا مصرف نگردد. ۱۷. بیماران مبتلا به پرفشاری خون بهتر است از آجیل خام استفاده نمایند. ۱۸ .از شکستن پوسته آجیل با دندان اکیدا خودداری فرمایید. ۱۹.از آجیل ها و مغزهای مفید بیشتر استفاده کنیم مخصوصا گردو. ۲۰ .مسواک زدن و استفاده از نخ دندان بعد از هر وعده مصرف آجیل و غذا و تنقلات توصیه همیشگی ماست‌.

 

تندرست باشید در پناه خدا…

کریم رضایی

 

انتهای پیام/ک308

نظرات کاربران