تازه های سایت

11. فروردين 1396 - 20:06
روزشمار:
روز جهانی کتاب کودک از سال ۱۳۴۹ در ایران به رسمیت شناخته شده‌ است
نویسنده: 
سیده نرگس سجادی نیا
روز جهانی کتاب کودک از سال ۱۳۴۹ در ایران به رسمیت شناخته شده‌ است و وزارت آموزش و پرورش در سال ۱۳۵۰ روز ۱۴ فروردین هر سال را روز جهانی کتاب کودک در ایران اعلام کرد.

به گزارش پایگاه خبری باشت نیوز ، روز جهانی کتاب کودک از سال ۱۳۴۹ در ایران به رسمیت شناخته شده‌ است و وزارت آموزش و پرورش در سال ۱۳۵۰ روز ۱۴ فروردین هر سال را روز جهانی کتاب کودک در ایران اعلام کرد.

کودکان سازندگان نسل آينده هرجامعه اي هستند و از آنجا که جامعه پويا جامعه اي است که با برنامه ريزي و آينده نگري همواره تطور و تحول را در بستر زمان جستجو و نظاره کند ، توجه به آينده سازان هر جامعه اي در اولويت است. 

کتاب از نمادها و نشانه هاي فرهنگ و تعالي فرهنگي هر اجتماعي است. نام جوامع متمدن و تاريخ تمدن بشر با کتاب و ثروت هاي کتابخانه اي که عبارت است از علم و آگاهي مکتوب به هم آميخته است.

مراسم بزرگداشت این روز هر سال در یکی از کشورهای عضو برگزار می‌شود و ایران نیز در سال ۱۳۷۱ برگزارکننده این مراسم بود.

 

روز جهانی کتاب کودک ۲ آوریل (برابر با ۱۴ فروردین) به افتخار زادروز هانس کریستین اندرسن، نویسنده داستان‌های کودکان نامگذاری شده‌ است.

 

هر سال در این روز توسط دفتر بین‌المللی کتاب برای نسل جوان مراسم باشکوهی به مناسبت برای بزرگداشت مقام کتاب کودک و ادبیات کودک و نوجوان در کشورهای جهان جشن گرفته می‌شود و مدیریت آن را این دفتر که از سال ۱۹۵۳ میلادی در سوئیس آغاز به کار کرده‌است برعهده دارد.

 

هر سال یکی از دفتر های ملی وظیفه ی تهیه پوستر، پیام و شعار روز جهانی کتاب کودک را بر عهده دارند. شورای کتاب کودک ایران، تا کنون ۲ مرتبه از سوی دفتر بین المللی، وظیفه ی تهیه پوستر، پیام و شعار روز جهانی کتاب کودک را به عهده گرفته است.

نخست در سال ۱۳۵۵،  پرویز دیبایی پوستر را طرحی کرد، پیام را الهام توکلی و هاله زربخت، دو دانش آموز ایرانی، با عنوان "ماهی طلایی جادو" نوشتند و شعار آن را نیز محمود کیانوش در قالب یک رباعی سرود و بار دوم در سال ۱۳۷۲، پیام روز جهانی توسط مهدخت کشکولی نوشته شد و  پوستر آن را نورالدین زرین کلک ترسیم کرد.

پیام آن سال " کتاب، قصه دیروزها، راز فرداها" بود.

 

انتهای پیام/ ن سجادی

تصاویر تکمیلی: 

نظرات کاربران