تازه های سایت

11. شهريور 1396 - 9:11
یادداشت/
تحلیلی بر روند انتخاب هیات رئیسه و شهردار در باشت و گچساران/ چه کسی شهردار باشت خواهد شد؟
بر اساس یاد داشتی که در فضای مجازی منتشر شده است تحلیلی بر وضعیت و پیش آمدهای پیش رو در انتخاب هیات رئیسه و شهردار در باشت و گچساران دارد که در زیر میخوانید...

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی باشت نیوز، بر اساس یاد داشتیی که در فضای مجازی منتشر شده است تحلیلی بر وضعیت و پیش آمدهای پیش رو در انتخاب هیات رئیسه و شهردار در باشت و گچساران دارد که در زیر میخوانید...

 

 

روزهای زیادی از جلسه انتخاب شهردار و هیات رئیسه شهرداری و شورای شهر دوگنبدان نمیگذرد.جلسه ای که با تنش اعضای شورای دوگنبدان همراه بوده است.

 

نگاهی به چینش و گرایشات سیاسی اعضای شورا در دوگنبدان نشان داد که عرصه سیاست بسیار پر فراز و نشیب است.ترکیب اعضا از گرایشات قومی و سیاسی گوناگون و ناهمگن ، هرگونه پیش گویی در باب انتخاب شهردار و اعضای هیات رئیسه را دشوار می نمود.

 

سرانجام با آن جلسه در شورای شهر ، که به زعم عده زیادی از سیاسیون، با جلسه ای شبانه تکلیف آن مشخص شده بود، شهردار و اعضای هیات رئیسه شورا انتخاب گردید.رویدادی که اصولگرایان را در شوک فرو برد و آن را ساخته و پرداخته نماینده فعلی مجلس دانستند.

 

 

از طرف دیگر شهردار منتخب هیچ گونه قومیتی و نسبت طایفه ای با اعضای اصلی هفت نفره شورا نداشت.تنها دلیل ممکن بر انتخاب شهردار منتخب ، نزدیک بودن گرایش سیاسی ایشان به نماینده مجلس و نیروی فنی بودن عنوان کرد.

 

اعضای هیات رئیسه نیز در این جلسه  همگی از اعضای اصلاح طلب انتخاب شدند. پس از این جلسه که بسیاری از مردم و گروه های سیاسی ، شکست اصولگرایان و پیروزی اصلاح طلبان را در شهرستان گچساران خواندند.جریانی که در همان روز شورا نیز با رای بیشتر به روحانی در مقایسه با حجه الاسلام رئیسی ،گرایش اصلاح طلبانه مردم گچساران را در این انتخابات  نشان داد و نماینده کنونی مجلس را تا حد زیادی راضی کرد.

 

اما شرایط انتخاب شهردار و هیات رئیسه شورا در باشت بسیار ساده تر از دوگنبدان نمود پیدا می کند.در شهر باشت اعضای ۵نفره شورا از یک طایفه به اسم گشین می باشند که جمعیت اکثریتی در شهر باشت را تشکیل می دهند .اما چه چیز باعث شده که با وجود اینکه فقط یک نفر از اعضای دور قبلی شورا تغییر کرده است، انتخاب شهردار و گرایش اعضا متفاوت گردد؟

 

پاسخ به این سوال بسیار روشن است.تغییرات سیاسی در بین اعضای این دوره از شورا به نسبت سه به دو به نفع اعضای اصولگرا است.طبق شنیده ها هر ۵نفر با شهردار شدن یک فرد گشینی موافق هستند و این را خواسته اکثریت رای دهندگان و هم طایفه ای های خود می دانند ولی بازی سیاست بسیار پیچیده تر است.

 

اعضای ۵نفره چالش بزرگتری را در پیش رو دارند.فشار های سیاسی از طرف نماینده و دولت حاکم که علاقمند به انتخاب یک شهردار اصلاح طلب است و از طرف دیگر از طرف هم حزبی ها و اصولگرایان حامی خود که نمی خواهند چنین فرصت طلایی را از دست بدهند.

 

.انتخاب شهردار باشت فقط اصولگرایان را در این شهر راضی نمیکند.آنان وقوع اتفاقی  بالعکس در انتخاب اعضای هیات رئیسه گچساران را نیز انتظار دارند که شکست در دوگنبدان را جبران نماید.اعضای اصولگرای شورا اگر در این ماراتون نفس گیر بازی را به حزب رقیب واگذار نمایند، ممکن است در انتخابات آینده شورا شانس بسیار کمی در جذب آرای هم حزبی های خود داشته باشند.آرای حداکثری حجه الاسلام رئیسی در مقایسه با آقای روحانی در باشت آنان را نیز مصمم تر کرده است.

 

حال باید دید در روزهای آتی و در کشاکش بحث ها و لابی های قبیله ای و سیاسی ، آیا یک شهردار گشینی اصل و اصولگرا انتخاب خواهد شد واصولگرایان باشت انتخاب هیات رئیسه اصلاح طلب در شورای دوگنبدان را جبران خواهد کرد؟

اتفاقی که اصولگرایان در باشت شدیدا به دنبال آن هستند و یا این اصلاح طلبان هستند که همانند دوگنبدان پیروز میدان خواهند شد؟؟

 

انتهای پیام/س

دیدگاه‌ها

شهردار فقط دکتر هاشمی عنا، گزینه مطلوبی است، جوان، نخبه، تحیلکرده، پاکدست
همیشه که نباید ی طایفه بر یک شهر حاکم باشند، دکتر هاشمی انسان توانایی است، به امید ابادانی شهر باشت
درسته.شهردار اولا باید گشین باشه و دوما باید اصولگرا هرکی باشه مهم نیست فقط این دو ویژگی رو داشته باشه
باید نداریم عزیز، شهر متخصص و کاربلد میخواد نه حزب و طایفه گری

نظرات کاربران