تازه های سایت

26. دى 1396 - 9:47
زنان بی سرپرست کهگیلویه و بویراحمد نیازمند توجه ویژه/شعارها و وعده هایی بی ثمر به زنان بی سرپرست
معاون سابق رییس جمهور در امور زنان و خانواده، ایجاد بازارچه‌های عرضه محصول برای بانوان ازبرنامه های حمایتی بوده است که دراستان کهکیلویه وبویراحمد ،چنین اتفاقی تا به حال روی نداده است.

به گزارش پایگاه خبری باشت نیوز،  محرم محمدیان-در یادداشتی که در اختیار این پایگاه خبری قرار داد نوشت: اشتغال و توسعه کارآفرینی با استفاده از ظرفیت های بخش دولتی و خصوصی بویژه برای بانوان از مهمترین دغدغه‌های دولت است.

 

شهیندخت مولاوردی ،که معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده دردولت یازدهم بود گفته است: در کنار جلسات متعدد تلاش کردیم پاتوق‌های موجود تبدیل به پاتوق‌های فرهنگی و اجتماعی شود و برخی از کانون‌های غیر فعال نیز بتوانند فعالیت‌های خود را آغاز نمایند و در حوزه اجتماعی و اقتصادی به توانمندی های خوبی در بخش زنان و خانواده دست یابیم.

 

به گفته وی: یکی از برنامه‌های حمایتی در زمینه اشتغال بانوان راه اندازی بازارچه‌های عرضه محصول برای بانوان است که در این باره بازارچه‌هایی در سه سال آینده پیش رو داریم که هر سال ده بازارچه در 31 استان راه اندازی خواهد شد.

 

وی همچنین گفته بود: در این باره از ظرفیت دستگاهها در توسعه کارآفرینی زنان استفاده می کنیم به نظر می رسد بازاریابی حلقه مفقوه میان فعالیت های کارآفرینی زنان است که نفع لازم را از آن کارآفرینان می‌برند تا با تحقق نتیجه مناسب سلامت جسمی و روانی بانوان به ثمر بنشیند.

 

به گفته مولاوردی، شناسایی سازمان های مردم نهاد،برگزاری کارگاههای آموزشی ویژه مدیران،نشست های منطقه ای ،توجه به تحقق خانواده ای سالم در آسیب های اجتماعی، کاهش طلاق و توان سازی زنان سرپرست خانوار از جمله طرح هایی است که به صورت پایلوت طرح خانواده سالم درنظرگرفته شده است.

 

حال سئوال اینجاست که بااتمام 4سال عمردولت یازدهم وآغازدوره 4ساله دوم این دولت ،چقدرازاین گفته ها،تاکنون محقق شده است خودموضوعی است که نیازبه پیگیری ها دارد؟

 

باتوجه به گفته ها ومستندات  معاون سابق رییس جمهور در امور زنان و خانواده، ایجاد بازارچه‌های عرضه محصول برای بانوان ازبرنامه های حمایتی بوده است که دراستان کهکیلویه وبویراحمد ،چنین اتفاقی تا به حال روی نداده است.

 

این درحالی است که در یاسوج ،مرکزاستان کهکیلویه وبویراحمد، زنان زیادی که سرپرست خانوار هستند  ،برای کسب درآمد و گذران زندگی روزمره شان  مجبورند درخیابانها به وجودگرما وسرما وحتی نگاههای زاویه ای مردم ، دست فروشی  کنند وپول لقمه نانی رابدست بیاورند،ودرواقع بایدبه آنان ،نان آوران خانوار بگوییم.

 

چند روزقبل نیز ، فهمیه فیروزفر ،رئیس ستاد توانمندسازی زنان سرپرست خانوار از راه اندازی سیستم جامع توانمندسازی زنان سرپرست خانوار در سراسر کشور خبر داده است.

 

همچنین ،مرتضی اکبری ، مدیرعامل بانک قرض الحسنه مهر ایران ،از اجرای طرح ساماندهی صندوق های قرض الحسنه خانگی خبر داد و گفت: وام قرض الحسنه، به زنان سرپریت خانوار پرداخت می شود.

 

تا یادم نرفته این را هم بگویم که قرار بود مجتمع شهربانو مختص بانوان دریاسوج ساخته بشودتا به امروز خبری ازآن هم نیست و فقط در حد حرف مانده است براساس آمارها ، از طرفی تعداد زنان سرپرست خانوار در حال افزایش است ودراین راستا ،نبایداز حمایتهای نهادهای حمایتی وخیران هم گذشت.

 

بر اساس آمار سازمان بهزیستی تعداد زنان سرپرست‌خانوار در سال۷۰، یک‌میلیون و ۲۰۰‌هزارنفر و در سال۸۵، یک‌میلیون و ۶۰۰‌هزارنفر بوده است. این آمار در سال۹۰ به دو‌میلیون و ۵۰۰‌هزار افزایش یافته که نشان‌دهنده رشد ۵۵‌درصدی این پدیده‌‌اجتماعی است.

 

فرید محبی ، مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) کهگیلویه و بویراحمد می گوید : 15 هزار و 476 خانواده از مددجویان کمیته امداد استان را زنان سرپرست خانوار تشکیل می‌دهند که از این تعداد 13 هزار و 788 نفر به خاطر فوت سرپرست و مابقی به دلیل طلاق، متارکه، مفقودی، زندانی، سرباز و بدسرپرستی تحت حمایت هستند.

 

وی با بیان اینکه یکی از مهمترین برنامه‌های کمیته امداد ارائه خدمت به خانواده‌های بی سرپرست و زنان سرپرست خانوار است، اعلام کرد: محور کار در رسیدگی به زنان سرپرست خانوار در این نهاد، توجه به سلامت، رفاه، نشاط، عزت و کرامت نهاد مستحکم خانواده در ارائه خدمات حمایتی و توانمند سازی به صورت هدفمند و زمان دار است.

 

گفته می شود: در استان ، بیش از 20  هزار زن سرپرست خانواده وجوددارد  که دچار مشکلات شدید معیشتی هستند دبیر شورای مبارزه با مواد مخدر کهگیلویه و بویراحمد هم دراین باره گفت: افزون بر 2 هزار و 500 نفر زن سرپرست خانوار در این استان معتاد هستند.

 

ناصر رضایی افزود: تصور افراد بر این است که اعتیاد پدیده ای مردانه محسوب می شود اما با این وجود طبق آمار شاهد افزایش مصرف مواد مخدر در میان زنان هستیم.

 

وی همچنین افزود: اگر مردی مصرف‌کننده مواد مخدر باشد با وجود یک زن سالم، احتمال اینکه خانواده او سالم بماند بیشتر است اما در خانواده هایی که زن مصرف‌کننده باشد آن خانواده از هم می‌پاشد و از بین می رود.

 

بایدبگویم :فقر و تنگدستی، نداشتن حامی و سرپرست، طرد اجتماعی، نداشتن حرفه و شغل، نبود دسترسی به فرصت های شغلی و تحصیلی، همه و همه دست به دست هم داده و زنان سرپرست خانوار را به سمت انواع بیماری های روحی و روانی که برجسته ترین آن افسردگی است سوق می دهند.

 

حال ،با نگاهی گذرابه این موضوع ،مسئولان ومتولیان فرهنگی واجتماع بایدبه گوش باشند،چرا این موضوع برآنان زنگ خطر وهشداری است .

 

برنامه ریزی دقیق،ارائه تسهیلات کم بهره ،حمایت های بیشترخیران ،کارآفرینی ،ایجادفروشگاه وبازارچه د ائمی برای ارائه محصولات تولیدی و....می تواندراهگشا باشد.

بایدنشست ودید....

 

نظرات کاربران