تازه های سایت

20. خرداد 1397 - 14:17
یادداشت/
ازدواج غلط ،سنگ بنای طلاق خانمان سوز
ازدواج های امروزی خیلی سخت و مبهم شدند ،طوری که جوانان از ازدواج می ترسند و آن را کابوس وحشتناکی تصور می کنند، به نظر بنده هرچه مهریه بیشتر باشد درصد احتمال جدایی زن و شوهر بیشتر می شود.

به گزارش پایگاه خبری باشت نیوز؛ یک مدرس دانشگاه با تحلیلی از پیامدهای شوم شیوه های اشتباه همسرگزینی، خواهان جلوگیری از ازدوجهای نادرست توسط خانواده ها،دختران و پسران ومشاوران خانواده شد.

متن یادداشت ابوالحسن جشیره زاده به شرح ذیل است:

ازدواج امری اجتماعی است که جنبه همگانی داشته، پدیده ای شناخته شده در کلیه جوامع بوده و از مقررات خاصی پیروی میکند.

ازدواج پیوندی است بین زن و مرد برای یک زندگی مشترک که طبق موازین مذهبی -قانونی و عرفی میباشد.

سن قانونی ازدواج برای زن و مرد باتوجه به شرایط جسمانی - حداقل سن است ؛در ایران هردختری به سن ۱۵ و پسری به سن ۱۸ کامل نرسیده باشد، حق ازدواج ندارد مگر اینکه دادگاه اجازه دهد.

طلاق نوع خاصی از گسیختگی خانواده یا انحلال آن است ؛فسخ، جدایی و غیبت ارادی و ِغیرارادی یکی از دو همسر، طرد یکی از آن ها از انواع جدایی می باشد.

طلاق در مفهوم عام عبارت از جدایی شرعی، قانونی یا عرفی و اختیاری یا اضطراری خانواده تحت شرایط و اصول معین است.

ازدواج سنت اصلی اشرف مخلوقات می باشد تا از این طریق به واسطه زاد و ولد چرخه حیات بشری در تکاپو باشد ؛در گذشته ازدواج ها خیلی ساده، آسان وسنتی شکل می گرفت، تاجایی که دختر و پسر قبل از عروسی همدیگر را نمی دیدند اما در همان شرایط خبری از بحث و جدل(منجر به این همه جدایی) بین زن وشوهر نبود، خبری از طلاق و جدایی نبوده و گذاشتن مهریه به اجرا نبود و زندگی در کنار تمامی مشکلات و نداری ها شیرین و لذت بخش بود.

اما ازدواج های امروزی خیلی سخت و مبهم شدند ،طوری که جوانان از ازدواج می ترسند و آن را کابوس وحشتناکی تصور می کنند، به نظر بنده هرچه مهریه بیشتر باشد درصد احتمال جدایی زن و شوهر بیشتر می شود.

در این یادداشت کوتاه به چند ایراد اساسی ازدواج های نادرست میپردازیم:

 وقتی پای صحبت های زوجینی که از هم جدا شدند، به خصوص دختران معصوم و بی گناه شهرمان که معلوم نیست تاوان کدام گناه ناکرده را پس می دهند، می نشینیم به موارد زیر بر می خوریم:

عدم شناخت کافی- انتخاب نادرست - تصمیم گیری بدون فکر- ارتباطات نادرست - تحقیقات نادرست و اشتباه و چندین معضل اجتماعی دیگر.

شناخت مهم ترین و اصلی ترین مقوله ازدواج است که اکثرا آن را نادیده گرفته ایم و چندین دلیل دیگر که منجر به طلاق های خانمان سوز شده است.

اگر به دادگستری شهرستان مراجعه کنید، پرونده طلاق زیاد است ؛سالانه بیش از ده ها پرونده در این زمینه موجود است و به نسبت جمعیت شهرستان آمار طلاق به ازدواج در شهرستان ۴ به ۱ می باشد در صورتی که نسبت کشوری این دو آمار ۳ به ۱ است.

 به نظر بنده نسبت طلاق به ازدواج در شهرمان از  درصد کشوری بالاترست و اگر وضع به همین منوال پیش برود طلاق بلای جدی گریبان گیر خانواده های ما می شود.

اگر پای دردل دختران مطلقه بنشینیم، دل آدم رنجیده می شود، بیشتر علت جدایی شان این بود که شوهرشان اعتیاد داشتند، از مواد مصرفی صنعتی و سنتی استفاده می کردند که واقعا دیگر زندگی با آنها معنایی ندارد و هزاران دلیل درد آور دیگر که مجال پرداختن به همه آنها وجود ندارد.چه کسی پاسخگو است؟خدا میداند!

در شهرستان بهمئی خانواده هایی سراغ داریم که ۲ الی ۳ دختر مطلقه در آن وجود دارد، این خود عاملی برای افزایش فساد اخلاقی بوده و آسیبی بزرگ است که هم خانواده ها و هم خود دختر و پسران در شکل گیری چنین ازدواجهای نادرستی دخیل می باشند.

در شهرستان ما بیشتر ازدواجها در سن پایین شکل گرفته که زوجین از بلوغ فکری و عقلی کافی برخوردار نیستند و چنین ازدوجهای براساس احساسات و هوس بوده که تداوم نداشته وندارند.

هر چه ازدواج در سن بالا و استاندارد خود شکل گیرد، منطقی و عقلی بوده و از دوام وثبات بیشتری برخورار است ؛بنظر بنده امروز ازدواجی که از طریق معرف صورت می گیرد یک ازدواج درست و سالم واز دوام و پایداری بهتری برخوردار است،به جوانها توصیه می شود این روش را در نظر داشته باشند.

زنان مطلقه شهرستان که بچه دار هستند، تحت شرایط بدسرپرستی زندگی میکنند که این وضعیت عذاب آور است ؛اعتیاد بلای جان مردان شهرمان شده که نتیجه آن از هم پاشیدن زندگی مشترک خود و همسرانسان شده است.

طلاقها برای بعضی خانواده یک ابزار مادی شده اما این خانواده ها نمی دانند که این معضل شوم اجتماعی چیزی جز فساد اخلاقی و مادی و گرفتاری ندارد.

شناخت درست، انتخاب درست، تصمیم گیری درست، تحقیقات کامل وسالم و ارتباطات سالم از راهکارهایی است که منجر به ازدواج با دوام می شود.

از خانواده ها انتظار داریم جلوی ازدواجهای نادرست را بگیرند تا منجر به طلاق های خانمان سوز نشود، امیدواریم مراکز مشاوره ای بیشتر و فعال تر در شهرمان فعالیت داشته باشند.

برای تمام جوان های شهرم آرزوی زندگی خوب را خواستارم ؛امیدوارم دیگر شاهد ازدواج های نادرست و طلاق در شهرمان نباشیم، بیایید فرهنگ سازی کنیم.

انتهای پیام

نظرات کاربران