تازه های سایت

4. آذر 1393 - 23:00
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری باشت خبر داد:
بیش از 4 میلیون مترمکعب آب پشت آبخوانداری پخش سیلاب آبدهگاه ذخیره شده است+تصاویر
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری باشت از ذخیره شدن بیش از 4 میلیون مترمکعب آب پشت آبخوانداری پخش سیلاب آبدهگاه باشت خبر داد.

به گزارش خامی، سامان گرجی در گفتگو با این پایگاه خبری گفت: به منظور پیشگیری و مهار سیل و همچنین جلوگیری از هدر رفت آب و خاک در حوزه های آبخیز شهرستان باشت عملیات آبخیزداری فراوانی انجام شده است که از اهم پروژه های آبخیزداری شهرستان باشت می توان به دو پروژه ملی  سد تنگ تیز باشت و پخش سیلاب آبدهگاه اشاره کرد.

 

 

 وی ابتدا به سد چند منظوره تنگ تیز باشت اشاره کرد و افزود: این سد که با ارتفاع مفید 15 متر و طول سرریز 40 متری با دبی دوره بازگشت 50 ساله طراحی شده و در سال 1388با اعتباری بالغ بر 8 میلیارد ریال به بهره برداری رسیده است. این سد می تواند حجم وسیعی از رسوبات ناشی از شستن خاکها توسط باران را در خود نگه دارد، که این رسوبات می تواند منبع خوبی جهت تامین خاک مناسب کشاورزی در باغات، گلخانه ها و اراضی کشاورزی مورد استفاده قرار گیرد.

 

 

گرجی بیان داشت: سد مذکور در هر دوره  آبگیری بالغ بر 600 هزار متر مکعب  ذخیره سازی می کند. که این مخزن ذخیره سازی آب می تواند تغییرات مثبتی در بالا بردن تنوع آب و هوایی منطقه ایجاد نماید.

 

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری باشت گفت: این تنوع آب وهوایی باعت بوجود آمدن منطقه ای اکوتوریسمی  شده است که تنوع زیست محیطی بالا و وجود گونه های مختلف پرندگان را بوجود آورده است که این منطقه در فصل پاییز و زمستان می تواند برای همشهریان عزیز و همچنین مسافران و گردشگران محترم فضای خوبی جهت تفریح و بازدید بوجود آورد. در همین راستا از کلیه همشهریان و گردشگران خواهشمندیم هنگام بازدید  نکات ایمنی را رعایت نمایند . نکاتی همانند پیاده روی روی سازه مذکور به جهت احتمال پرت شدن از روی سازه و همچنین شنا کردن در پشت سد.

 

وی در ادامه به پروژه آبخوانداری پخش سیلاب ( تغذیه مصنوعی) آبدهگاه اشاره کرد و گفت: این پروژه که یکی دیگر از پروژههای مهم وملی شهرستان باشت می باشد بمنظور کنترل سیلاب و همچنین هدر رفت آب در مساحتی بالغ بر 81 هکتار در سال 1389  با اعتباری بالغ بر 50/7 میلیارد ریال به بهره برداری رسیده است.

 

 

گرجی ادامه داد: این پروژه شامل 17 حوضچه ذخیره آب است که باند محصور شده هر حوضچه به 800 متر میرسد که مجموع طول باندهای  حدود 13.8 کیلومترمی باشد. ارتفاع هر حوضچه که خاکریزی شده است حدود 2.5 متر است که از این مجموع و با آبگیری تمامی حوضچه ها مقدار آب ذخیره شده در مخازن آن حدود 8.3 میلیون مترمکعب میرسد.

 
 
 
 

 

وی مهمترین اهداف بهره برداری از این پروژههای ملی را:

  1. کنترل رسوبات در حوزه های بالادست حوزه های آبخیز شهرستان باشت و همچنین جلوگیری از فرسایش و هدررفت خاک
  2. تامین و افزایش سطح آبهای زیرزمینی منطقه که موجب افزایش آب چاه ها و قنوات کشاورزی مجاور گردیده است.
  3. جلوگیری از خسارت ناشی از سیل و کنترل سیلاب و رواناب های منطقه در جهت کاهش صدمه و تخریب پل ها –جاده ها و اراضی کشاورزی  
  4. جلوگیری از هدررفت آبهای سطحی و هرزآب ها
  5. ایجاد محیط امن و مناسب جهت زیستگاه پرندگان مهاجر و سایر جانوران
  6. جلوگیری از طغیان رودخانه ها
  7. افزایش پوشش گیاهان جنگلی  ومرتعی منطقه دانست.

 

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری باشت در پایان گفت: از کلیه مسئولان ذیربط این انتظار را داریم با توجه به مطالعات انجام شده از منطقه و همچنین پتانسیل و ظرفیت چنین طرحهای در جهت کنترل  فرسایش خاک درحوزههای آبخیز شهرستان که در بالادست دو سد ساخته شده کوثر و همچنین سد در دست ساخت چم شیر می باشند جهت افزایش عمر مفید سده های مذکور نیاز به تخصیص اعتبار بیشتر بمنظور احداث چنین پروژههای مشابهی  در منطقه می باشد.

 

انتهای پیام/ک308

 

نظرات کاربران