تازه های سایت

25. فروردين 1395 - 9:41
جدیدترین تصاویر از قدیمی ترین درخت سرو ایران در باشت
در کنار این درخت کهنسال کتیبه ها ودست نوشته هایی از دوران مختلف و همچنین آتشکده زرتشت وجود دارد.

به گزارش پایگاه خبری باشت نیوز، بعد از طی مسیری 35 كيلومتري از غرب شهر باشت در حد فاصل روستاهاي تلچگاه و كوهسرك به روستای تاریخی لار می رسیم.

 

با گذشت از ميان روستاي و طي مسير به سمت تنگ آبگرمكان و عبور از كنار چشمه زيبا و پر آب آبگرمكان با پشت سر گذاشتن جاده هاي پرپيچ و خم، چشم نواز و صعود به ارتفاعات به دشتي بسيار وسيع و يكدست مي رسيم كه دشت لار ناميده مي شود.

 

اي منطقه به دليل ارتفاع 1400 متري از سطح دريا از هواي خنك بهره مي برد كه پوشيده از درختان سر به فلك كشيده و كهنسال بلوط مي باشد.

 

اين منطقه داراي دو موقعيت ييلاقي و قشلاقي بوده و كوه لار با ارتفاع 1850 متري از سطح دريا يكي از منحصرترين كوه هاي استان و تنها كوه در كشور است كه داراي ذخيره گاه گونه گياهي جاشير (جوشير) شيرين و خوراكي مي باشد.

 

اين كوه تا سه دهه پيش زيست گاه قوچ، ميش، كل و بز بوده كه متاسفانه به دليل شكار بي رويه نسل آنها از بين رفته ولي خوشبختانه در حا ل حاضر زيست گاه خرس، پلنگ و ساير گونه هاي جانوري مي باشد.

 

در ميانه دشت بقاياي شهر قديمي لارندان به چشم مي خورد كه مورخان در كتابهاي متعددي به آنها اشاره كرده اند و از آن به شهر پر رونقي نام مي برند. كه در مسير راه ارتباطي تخت جمشيد به شوش، دو مركز اصلي و پايتخت هاي ييلاقي و قشلاقي هخامنشيان ياد كرده اند.

 

از آثار تاريخي كه در اين منطقه وجود دارد بقاياي آتشكده قديمي، آب انبارها،  سفال هاي به جاي مانده، سكه هاي ضرب شده و باغات انگور در كوه لار خود گوياي تاريخي كهن مي باشد.

 

از مهمترين آثار طبيعي و تاريخي وجود درخت كهنسال سرو است که به عنوان قدیمی‌ترین درخت سرو ایران شناخته شده است. سرو ایرانی به عنوان نماد استقامت و سرفرازی ایرانیان توصیف می شود. درخت سرو از درختانی است که ریشه در فرهنگ ایرانی داشته و جایگاه ویژه‌ای در میان مردم دارد. این درخت به عنوان یک درخت همیشه سرسبز و استوار حتای در سرما پایداری می‌کند.

 

درخت سرو از هزاران سال پیش در ایران کاشت شده است سرو لار در شهرستان باشت یکی از نمونه‌های کهنسال این درخت است سرو لار در این دشت است.

 

این در خت کنار بقعه امامزاده سید محمد قرار دارد و در نزد اهالی منطقه از احترام خاصی برخور دار است. در کنار این درخت کهنسال کتیبه ها ودست نوشته هایی از دوران مختلف و همچنین آتشکده زرتشت وجود دارد. پس از تحقيقات دو ساله كارشناسان و نمونه برداريهاي DNA از درخت سن آن 2774 سال تخمين زده شده است.

 

ارتفاع اين درخت 7 متر 45 سانتيمتر و دور تنه آن 7 متر است كه يكي از سه درخت كهنسال ايران مي باشد. منبع تأمین آب این سرو به صورت طبیعی و اطراف آن با سنگ حصارکشی شده و هم‌چنین آثار تاریخی و باستانی هم‌چون آتشکده زرتشتیان، گنبدها و آب انبارهای قدیمی و قبرستان قدیمی مخصوص زرتشتیان در اطراف آن قرار دارد.

 

به گفته خانم پروفسور سودابه علي احمد كروري استاد دانشگاه منابع طبيعي و علوم كشاورزي وين اتريش و مدير گروه تحقيقات موسسه جنگلها و مراتع كشور اين درخت به جاي مانده از زرتشتيان است كه اعتقاد زيادي به سرو داشته اند و در هر منطقه اي كه زندگي مي كرده اند درخت سرو وجود داشته است. درخت سرو لار در سال 90 در ردیف فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

 

اما مهمتر از همه مقبره امامزاده سيد محمد باقر مي باشد كه چون نگيني در ميانه دشت لار مي درخشد و در كنار سرو قرار دارد. در مورد معجزات اين امامزاده شريف روايات بسياري نقل شده است كه از آن جمله مي توان به مرگ مسيح خان باوي پس از غارت شهر قديمي لارندان اشاره نمود كه مردم معتقدند هنگامي كه مسيح خان پس از غارت مردم و بي اعتنايي به امامزاده سيد محمد باقر در هنگام بر گشت در ابتداي دشت لار در قسمتي كه به مسيح خان كشته معروف است از روي اسب سقوط كرده و مي ميرد. اهالي و مردم بومي معتقدند كه امامزاده، مسيح خان را كشته است.

 

این مکان می‌تواند بسیاری از گردشگران را به خود جذب کند ولی متأسفانه به دلیل مشکلاتی هم چون جاده ارتباطی آن، ناشناخته مانده است.

 

 

نظرات کاربران