تازه های سایت

25. بهمن 1395 - 20:40
آبخوانداری پخش سیلاب آبدهگاه پر آب شدند+تصاویر
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری باشتگفت: آبخوانداری پخش سیلاب آبدهگاه که محل ذخیره بیش از 8 میلیون متر مکعب آب است، پر آب شدند.

به گزارش پایگاه خبری باشت نیوز، سامان گرجی در گفتگو با این پایگاه خبری گفت: به منظور پیشگیری و مهار سیل و همچنین جلوگیری از هدر رفت آب و خاک در حوزه های آبخیز شهرستان باشت عملیات آبخیزداری فراوانی انجام شده است که از اهم پروژه های آبخیزداری شهرستان باشت می توان به دو پروژه ملی  سد تنگ تیز باشت و پخش سیلاب آبدهگاه اشاره کرد.

 

وی به سد چند منظوره تنگ تیز باشت اشاره کرد و افزود: این سد که با ارتفاع مفید 15 متر و طول سرریز 40 متری با دبی دوره بازگشت 50 ساله طراحی شده و در سال 1388با اعتباری بالغ بر 8 میلیارد ریال به بهره برداری رسیده است. این سد می تواند حجم وسیعی از رسوبات ناشی از شستن خاکها توسط باران را در خود نگه دارد، که این رسوبات می تواند منبع خوبی جهت تامین خاک مناسب کشاورزی در باغات، گلخانه ها و اراضی کشاورزی مورد استفاده قرار گیرد.

 

گرجی بیان داشت: سد مذکور در هر دوره  آبگیری بالغ بر 600 هزار متر مکعب  ذخیره سازی می کند. که این مخزن ذخیره سازی آب می تواند تغییرات مثبتی در بالا بردن تنوع آب و هوایی منطقه ایجاد نماید.

 

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری باشت  به دیگر پروژه آبخزداری این شهرستان اشاره کرد و افزود: پروژه آبخوانداری پخش سیلاب ( تغذیه مصنوعی) آبدهگاه شامل 17 حوضچه ذخیره آب است که باند محصور شده هر حوضچه به 800 متر میرسد که مجموع طول باندهای  حدود 13.8 کیلومترمی باشد. ارتفاع هر حوضچه که خاکریزی شده است حدود 2.5 متر است که از این مجموع و با آبگیری تمامی حوضچه ها مقدار آب ذخیره شده در مخازن آن حدود 8.3 میلیون مترمکعب میرسد.

 

گرجی ادامه داد: خوشبختانه با بارش نزولات جوی شب گذشته و امروز شاهد پر شدن حوضچه آبخوان آبدهگاه بوده ایم.

 

وی در پایان گفت: پروژه های آبخیزداری این شهرستان علاوه بر ذخیره نزولات باعث کاهش سیلاب و صدمات ناشی از آن و همچنین جلوگیری از تخریب اراضی، کاهش رسوبات و افزایش سفره های زیر زمینی شده است که این امر کمک شایانی به افزایش یافتن رونق در بخش کشاورزی نموده است.

 

دیدگاه‌ها

سلام خدمت مهندس گرجي اگر دقت كامل داشته باشيد زمين واگذارشده به پروژه طرح ابخوان مربوط به اهالي سراب بيز مي باشد متاسفانه به اشتباه يا عمد به نام ابخوان ابدهگاه قلمداد شده حدود زمينهاي ابدهگاه مشخص مي باشد قلمرودره مي باشد ضروري است دراسرع وقت نسبت به اين موضوع اصلاح واقدام لازم معمول گردد مردم سراب بيز نسبت به اين قضيه بسيار ناراحت وشاكي هستند منتظراقدام شما ازطرف اهالي وسادات سراببيز

نظرات کاربران