تازه های سایت

11. آبان 1394 - 22:04
بنه، کلخنگ و بریزه سوغات روستاهای باشت(+تصاویر)
برداشت محصول بنک(بن) کلخنگ در بخشی از جنوب و جنوب غرب کشور خصوصاً در استان کهگیلویه وبویراحمد و شهرستان باشت از گذشته های دور مرسوم می باشد که میوه این درختان همواره یکی از سوغات های روستائیان این استان بوده است.

به گزارش پایگاه خبری باشت نیوز، کلخنگ نوعی درخت از تیرة بنه است که دارای دانه های شبیه به بنه اما کوچک و ریزتر از آن است. این گیاه اغلب در سنگها وشیارهای کوها می روید.

 

 

کلخنگ درختی است به ارتفاع تا 12متر، برگهای آن سبز مایل به آبی هستند و رنگ تنه اش خاکستری و تیره ی ناصاف است، برگهای آن ریز هستند و رنگ پشتشان سبزمات می باشد. میوه ی کلخونگ گرد و ریز است که پوست سبز و روغنی دارد.

درختي است دو پايه ، داراي برگهاي تك شانه اي (واجد  يك تا ٧برگچه)  برگچه ها بيضوي تخم مرغي شكل، گل آذين نر خوشه مركب به طول  ٥ تا١٢سانتيمتر و گل آذين ماده خوشه مركب به طول ٧ تا ١٥سانتيمتر ميوه پسته وحشي شفت كوچك (بطول ٥ تا ٨ ميليمتر وعرض ٤ تا ٦ميليمتر) ابتدا صورتي سپس قرمز و در زمان رسيدن كامل، پوشش ميوه سبز رنگ مي باشد.

 

محل رویش

دراغلب نقاط كوهستاني نيمه خشك كشور مانند بلوچستان تا خراسان، لرستان، كردستان، اصفهان، فارس، کهگیلویه و بویراحمد، خوزستان،  كرمان، يزد و تهران به صورت گونه اي بومي و شاخص حضوردارند. اين درختچه به همراه بادام كوهي عنصر اصلي و شاخص بخش كوهستانهاي خشك ونيمه خشك ناحيه رويشي ايران را تشكيل مي دهد.

 

 

 

 

سیستم

ريشه ی اين درخت سازگاري بسيار مطلوبي را به نقاط سنگلاخي و دامنه هاي كوههاي آهكي و بازالتي، داشته است. فعاليت بسيار زياد انشعابات ريشه اي، بويپه در شكاف تخته سنگها، بردباري اين گياه رادرمقابل شرايط اكولوژيك حاكم بر منطقه نشان مي دهد. پسته وحشي توسط بذر تكثير مي شود.عامل انتشار بذر گياه درطبيعت شايد توسط پرندگان انجام مي گيرد .

 

فواید کلخنگ

کلخونگ نیز از خانواده بن و درخت آن شبیه بن میباشد،اما میوه کلخونگ از بن ریزتراست، وپوسته آن نیز نرم میباشد میوه ای است بسیار لذیذ که آن را با پوست می جوند و میخورند. درخت بن بر خلاف درخت کلخونگ یک محصول دیگر هم دارد و آن شیره ای است که از درخت تراوش کرده و به صورت ماده ای چسبناک گره می زند که دارای دو استفاده است.

1-    استفاده طبی(درمان ذات الریه وسینه پهلو)

2-   از شیره آن نوعی آدامس تهیه میکنند که به لهجه محلی (بریزه کلخونگ)گفته می شود.

 

 

 

 

نسخه درمانی:

1ـ برای رشد سریع موها وجلوگیری ازموخوره.

2ـ برای رویاندن موهایی که ریخته اند.

3ـ برای درمان آسم، مار گزیدگی و سم عقرب.

4ـ خوردن 20 تا 50 گرم میوه کلخونگ، شادی زا، تقویت کننده ی کبد، تسکین دهنده دردهای داخلی، باز کننده ی گرفتگی صدا، خرد کننده ی سنگ کلیه و مثانه و کمر درد و سرفه را درمان می کند.

5ـ برای جلوگیری از ریزش مو.

6ـ برای تحلیل ورم ها.

 

بنک (بن، بنه)

درخت بنه نیز درختی است کهن سال تنومند و قطور و با عمری طولانی که در برخی موارد و آب وهوای مناسب به 300 سال هم می رسد ارتفاع آن نیز بستگی به شرایط آب و هوا دارد این درخت معطر و خوشبو، بین 5 تا 10 متر با تاجی گرد و بزرگ و تنه­ای قطور ناصاف وتیره رنگ است برگهای آن شاخه ای فرد، تخم مرغی شکل ناکشیده، باحاشیه ای کم و بیش مژه دار و گل آذین آن خوشه ای باز است میوه آن کوره شکل خوشبو و معطر، سطح آن لغزنده و شفاف به رنگ تیره می باشد.

 

 

این درخت با مقاومت زیاد در مناطق کوهستانی با آب و هوای نه چندان سرد می‌روید و امروزه در لیست درختان حفاظت شده قرار دارد. به این درخت پسته وحشی نیز گفته می‌شود. که میوه آن ارزش دارویی فراوانی دارد.

 

صمغ درخت بنه كه سقز(به نام محلی بریزه) نام دارد، مقوى معده بوده، و به هضم غذا كمك مى­كند و با آن سقزهاى تجارتى را مى سازند.

 

 

 

 

 

انتهای پیام/ک308

 

برچسب‌ها: 

دیدگاه‌ها

کل عکسلی که گرفتی مال کوه روستای گروسه اون وقت یه اسمی وش نبردی!!!؟؟ در ضمن مردم باشت هنوز کلخنگ نرسینه ایان سور سور ایبرنش هیچ و درختل هم آسیب ایزنن و شاخه های اونا رو هم ایشکنن....
کامران برای میوه بنه و کلخنگ یک عکس گذاشتی بابا ما خودمون بچه عشایریم

نظرات کاربران