تازه های سایت

7. شهريور 1395 - 21:45
بقعه «امامزاده علی (ع)» معرف بناهای مذهبی دوره‌ صفوی در کهگیلویه و بویراحمد+تصاویر
بقعه امامزاده علی (ع) در شهرستان چرام به علت قدمت تاریخی و قرار گرفتن در كنار چشم‌انداز زيبای روستای سادات تفرجگاهی مذهبی تاریخی برای گردشگران به وجود آورده است.

به گزارش پایگاه خبری باشت نیوز، قدمت تاريخی 700 ساله «امامزاده علی (ع)» از نوادگان امام نهم شيعيان در روستای «سادات» بخش «سرفارياب» كهگيلويه، برخورداری از معماری سنتی دوره صفويه و ثبت در فهرست آثار ملی كشور به شماره 1023 از ويژگی‌های تاريخی اين بنا است كه مورد توجه گردشگران به‌ويژه مورخان قرار گرفته است.

 

 

 

اين بقعه متبركه در بخش سردسيری بخش سرفارياب واقع شده و از تكريم خاصی بين مردم در استان و استان‌های مجاور برخوردار است و سالانه تعداد زيادی از مشتاقان را به سوی خود می‌كشاند.

 

قرار گرفتن اين امامزاده در روستای سرد سيری سادات ودره آخوند  كه پوشيده از درختان گردو است و دره های زيبا و دامنه های پوشیده از  درختان  بلوط جلوه‌ای زيبا به اطراف اين بقعه متبرک  بخشيده است.

 

 

 

اين منطقه زيبای زيارتی، سياحتی در فاصله مراكز بين شهرستان‌های بويراحمد و كهگيلويه واقع است كه اين امر باعث شده بسياری از مريدان و مسافران سادات امامزاده علی و مناطق سردسيری آن را به عنوان تفرجگاه تابستانه خود انتخاب كنند.

 

 

تكميل طرح مرمت، توسعه و احيای بارگاه اين امامزاده، تكميل طرح زائرسراها و تكميل جاده دسترسی به امامزاده، اين بقعه را به يكی از مراكز سياحتی، زيارتی استان در سطح كشور تبديل نموده است.

 

 

 

بارگاه این امامزاده در دو طبقه بنا شده و دارای دو گنبد خانه، ایوان شاه نشین و رواق های زیبا است، که هر کدام گنجینه ای از هنر و زیبایی دوره اسلامی را به یادگار دارند.

 

 

 

زیباترین و دلنشین ترین فضای این امامزاده تزئینات گچبری شده در گنبد خانه بوده، که مجموعه ای از قطار بندی ها، کاربندی ها، و رسمی بندی ها در طرح های اسلیمی و هندسی است.

 

 

 

 

 

 

این بنا آینه هنر و سبک معماری دوره صفویه است،که وجود زائر سرا، پارکینگ، سرویس بهداشتی مناسب و همچنین آب و هوای دلپذیر و معماری بومی روستا، در سایه درختان گردو باعث شده که گردشگران زیادی هر ساله در این مکان مذهبی تاریخی توقف کرده، و از این موهبت های الهی بهرمند شوند.

 

روستای سادات امامزاده علی در 75 كيلومتری شهرستان دهدشت و 90 كيلومتری ياسوج مركز استان كهگيلويه و بويراحمد واقع است و همه 90 كيلومتر از مسير دسترسی به آن از سمت ياسوج جاده آسفالت است.

 

 

گزارش/فاضل کامران

انتهای پیام/ک308

نظرات کاربران