تازه های سایت

16. مرداد 1396 - 12:24
به مناسبت روزخبرنگار مطرح شد:
خبرنگاران قشر مظلوم جامعه هستند/وقتی خبری را که حرف دل مردم است منعکس میکنم بسیار خوشحال می شوم+تصاویر
خبرنگار فردی است که با اتکا به ذوق و استعداد شخصی، پس از گذراندن دورهٔ آموزش تخصصی و همچنین با توجه به مسئولیت اجتماعی که این پیشه بر گردن او می‌گذارد، وظیفه بدست‌آوردن، آماده ‌کردن، گردآوری و سامان‌دادن اخبار و انتقال آنها را با وسایل ارتباط جمعی (مطبوعات، رادیو، تلویزیون و خبرگزاری) به مخاطبان بر گردن دارد.

به گزارش باشت نیوز،خبرنگار فردی است که با اتکا به ذوق و استعداد شخصی، پس از گذراندن دورهٔ آموزش تخصصی و همچنین با توجه به مسئولیت اجتماعی که این پیشه بر گردن او می‌گذارد، وظیفه بدست‌آوردن، آماده ‌کردن، گردآوری و سامان‌دادن اخبار و انتقال آنها را با وسایل ارتباط جمعی (مطبوعات، رادیو، تلویزیون و خبرگزاری) به مخاطبان بر گردن دارد.

 

اگر خبرنگاران نبودند نه فسادهای عظیم رسوا می شد و نه حرفی از حقوق های نجومی زده می شد و حقوق بگیران نجومی مثل قبل از بیت المال می خوردند و از هیچ چیزی هم واهمه ای نداشتند و زمانی جلو این حقوق ها گرفته شد که رسانه ای شد.

 

فردا روز خبرنگار است و در بسیاری از شهرهای کشور خبرنگاران سوژه اخبار شده اند؛ اخباری چون تقدیر، جشن و غیره ،پایگاه خبری باشت نیوز به مناسبت این روز پر از استرس و سختی گفتگوهایی با خبرنگاران استان کهگیلویه و بویراحمد ترتیب داده که در زیر می خوانید..

 

بدون شک دانستن بسیاری از مسائل و مشکلات در حیطه جمع آوری خبر و خبرنگاری کمک می کند تا مخاطبین ارزش خبر را بیشتر درک کرده و راحت تر بتوانند برخی اخبار را هضم کنند و حتی با دیدن یک خبر، شمه ای از پشت پرده ها را نیز دریافت کنند.

 

باشت نیوز- خودتان را معرفی کنید و بفرمایید چه مدتی است در عرصه خبرنگاری فعالیت دارید؟

سیده نرگس سجادی نیا هستم  مدیرمسئول پایگاه خبری باشت نیوز(خامی) که مدت سه سال است کار خبری انجام می دهم و تقریبا 8 ماه مدیر مسئول این پایگاه خبری هستم.

http://bashtnews.ir

باشت نیوز- شیرینی خبرنگاری در چیست؟

کار خبری در عین سختی و مشکلات عدیده ای که دارد لذت بخش هم می باشد.وقتی خبری را به درستی منعکس می کنم و وقتی خبری را منعکس می کنم که حرف دل مردم است بسیار حال خوشی به من دست می دهد. اما لذت بخش ترین خبر آن خبری است که می بینم در جامعه اثر گذاشته است و یا اگر مسئولی بطورت عمد یا غیر عمد اشتباهی انجام می دهد شیوه خود را اطلاح کند.

 

باشت نیوز- در این سه سال چه موفقیت هایی کسب کرده اید؟

من اتفاقات مثبت و یا منفی شهرستان را در حد توان و با توجه به همکاری مسئولان منتقل کرده ام و گاهی عاملی شده ام تا مسئولان احساس کنند اگر کوتاهی در کار خود انجام دهند از دید مردم به دور نخواهد ماند و بیشتر بر انجام دقیق تر و بهتر وظایف خود مراقبت کنند.

 

باشت نیوز- شغل خبرنگاری چه سختی هایی دارد؟

خبرنگاری شغل بسیار سختی است. اگر همه چیز محیا باشد و هیچ کس مزاحمتی در جمع آوری خبر، تنظیم و انتشار آن ایجاد نکند صرفا مراحل تنظیم و انتشار خبر بسیار زمان بر است.

گاه فقط تنظیم خبر یک جلسه یک و نیم ساعته تا 5 ساعت زمان برده است. خبرنگاران باید در طی جلسات، مراسمات و سخنرانی ها چشم و گوششان باز باشد تا مطالب را به خوبی بتوانند درک و دریافت کرده و ضبط کنند و عینا همین اطلاعات را در خبر بیاورند.

بارها از شدت خستگی در کنار کامپوتر به خواب میرویم ،خبرنگاری فشار روحی و استرس بسیار بالایی دارد.

 

باشت نیوز- آیا مسئولان شهرستان همکاری لازم را با شما دارند؟

– اکثر مسئولان ما را در جریان اخبار اداره یا سارمان خود قرار می دهند اما برخی از آن ها خیلی تمایل ندارند پای رسانه و خبرنگار به محل کارشان باز شود. با نگاهی به اخبار یک سال گذشته متوجه می شوید مثلا از یک اداره خاص شهرستان و یا رئیس آن هیچ خبری در باشت نیوز درج نشده است که علت این موضوع عدم همکاری آن اداره یا رئیس آن برای درج اخبارشان است که این مسئله می تواند علت های مختلفی داشته باشد مثلا ممکن است این مسئول نخواهد عملکردش زیر ذره بین قرار بگیرد و کم کاری اش دیده شود و یا مورد نقد واقع شود.

 

البته در این مورد «روابط عمومی» ادارات هم نقش مهمی دارند. اصولا کار این واحد در هر اداره برقراری ارتباط با مردم و خبرنگاران است که البته شهرستان در این بخش ضعیف است و تنها چند اداره و سازمان خاص هستند که روابط عمومی شان در ارتباط با باشت نیوز عملکرد خوبی داشته اند .

 

برخی اوقات هم وقتی با مسئولین گفتگو می کنیم برخوردهای زننده ای دارند که این مسائل دور از شان یک مسئول در کشور اسلامی ما است.

باشت نیوز- چه انتظاری از مردم و مسئولان در شهرستان باشت دارید؟

گاها مردم از رسانه انتظاراتی دارند و از آنها می خواهند مطالبه گر شهروندان باشند.انتظار ما از مسئولین این است جوابگوی نیاز های شهروندان باشند و با رسانه ها همکاری لازم را داشته باشند

 

از مردم هم می خواهیم ما را در این امر هم با معرفی نیازها و مشکلات و هم با انتقاد سازنده یاری کنند. سیاست ما بر درج همه نقطه نظرات ذیل اخبار است اما طبق قانون مطبوعات نمی توانیم نظرات حاوی تهمت، انتقاد بی اساس و این قبیل را در سایت قرار دهیم .

 

باشت نیوز- سخن پایانی شما..

خبرنگاران قشر مظلوم جامعه هستند ،همیشه در سرما و گرما همگام با مسئولین بوده اند تا هم عملکرد های مسئولین را به گوش مردم برسانند و هم مطالبات مردم را به گوش مسئولان برسانند.

گاها با حقوق های بسیار کم  که روزها و یا ماه ها هم به انها داده نمی شود در حال کار و تلاش هستند و عشق به حیطه خبرنگاری و رسانه باعث پای کار ماندن این عزیزان است.خبرنگارانی هستند که سال ها بیمه ندارند و با مشکلات و سختی هایی زندگی می کنند.

 

انتظار می رود بیمه و حقوق ثابت برای خبرنگاران تصویب شود تا این قشر زحمت کش در جامعه حداقل بدون استرس از اینکه آیا اخر ماه حقوق دریافت می کنند یا نهبه کار خود ادامه دهند...

 

*****************

باشت نیوز- خودتان را معرفی کنید و بفرمایید چه مدتی است در عرصه خبرنگاری فعالیت دارید؟

بسم الله الحق اول از همه با این شعر سخنم را شروع میکنم... هرکسی مست از می الله شد تا که او را دید خاطر خواه شد..

سید روح الله اخلاقی دارای سی سال سن قریب ۱۰ سال است که در زمینه خبرنگاری و عکاس خبری فعالیت می کنم.

http://bashtnews.ir

باشت نیوز- شیرینی خبرنگاری در چیست؟

خبرنگاری با تمام شیرینی هایش شغلی طاقت فرسات و جز مشاغل سخت است که باید به این توجه داشت که امروز افکار عمومی تمام نگاهشان به شماست پس این موضوع رسالت یک خبرنگار را سخت می کند.

 

باشت نیوز- در این سه سال چه موفقیت هایی کسب کرده اید؟

خبرنگاری در کل کسب اندیشه مهارت و روشن بینی است اگر بتوانی در جهت اهداف جامعه باشد. از موفقیت های شخصی خبرنگار نمونه استان،کسب رتبه دوم جشنواره خبری صدا و سیما و بسیج در سال ۹۱_ کسب رتبه اول گزارش نویسی خبری سال ۹۲ در استان و چندین رتبه دیگر در سالهای اخیر اشاره کرد. ولی مهمترین موفقیت من وقتی است که مشکلات مردم در مناطق محروم رفع می شد.

 

باشت نیوز- شغل خبرنگاری چه سختی هایی دارد؟

چون این شغل بسیار ذهن و بکر هر خبرنگاری مشغول می کند استرس های زیادی را به ان خبرنگار وارد میکند چون خبرنگار سوگند یاد کرده که در خدمت جامعه باشد پس به غیر شیرینی سختی های زیادی هم دارد.

 

باشت نیوز- آیا مسئولان شهرستان همکاری لازم را با شما دارند؟

 هدف اصلی مسولان باید همکاری با خبرنکاران باشد چون خبرنگاران چشم گویا و گوش شنوای جامعه هستند پس باید در این زمینه اهتمام ورزند.

 

باشت نیوز- چه انتظاری از مردم و مسئولان در شهرستان دارید؟

 اطلاع رسانی یکی از اهداف مهم جامعه است ...در این زمینه هم مردم و هم مسئولان باید بدون هرگونه حب و بغض سیاسی در جهت رفع مشکلات باشند و بدانند خبر نگران مشکلات زیادی را متحمل می شوند.

 

سخن پایانی ام را با این شعر به پایان می رسانم : ای که قلم شکسته است برای دغدغه های دل های شکسته نور می آفریند پاینده و سربلند باشید

 

روزت  مبارک ای بانی قلم های کسته که در وجود تو فقط دغدغه مردم جای دارد...

********************

باشت نیوز- خودتان را معرفی کنید و بفرمایید چه مدتی است در عرصه خبرنگاری فعالیت دارید؟

امین کائیدی هستم از سال 83 کار خبری و عکاسی انجام می دهم و برای سایت های  ایثارگران،فارس،مهر،مروارید جنوب،کرونا نیوز، گپساران نیوز در این 13 سال کار کرده ام.

http://bashtnews.ir

باشت نیوز- شیرینی  و تلخی های خبرنگاری  چیست؟

 17 مردادماه بهانه‌ای برای یادآوری سختی‌ها و تلاش‌های خبرنگارانی است که بدون هیچ چشم‌داشتی شبانه‌روزی برای انعکاس اخبار و اطلاعات فعالیت می‌کنند و در این برهه برخی از مدیران و روابط عمومی‌های استان تا به حال شان خبرنگاران را حفظ نکرده‌اند.

 

خبرنگارانی که با دریافت حق‌الزحمه‌ای ناچیز برای شفاف‌سازی اذهان عمومی تلاش می‌کنند، با وجود دریافت این مبلغ ناچیز در برخی مواقع نیز مورد کم لطفی قرار می‌گیرند که این امر انگیزه این افراد تلاشگر را پایین می‌آورد.

 

باشت نیوز- در این سه سال چه موفقیت هایی کسب کرده اید؟

موفقیت های زیادی در این سالها داشتم و بیشتر ادارات از من تجلیل کرده اند و لوح تقدیر داده اند از جمله نماینده شهرستان باشت و گچساران غلام رضا تاجگردون، فرماندار گچساران،شهرداری،اداره ارشاد و غیره.

 

باشت نیوز- شغل خبرنگاری چه سختی هایی دارد؟

از دید بنده سختی که شغل خبرنگاری دارد در کمتر شغلی دیده می شود،بیشتر خبرنگاران حتی حقوق ندارند و تنها بخاطر علاقه ای که دارند بصورت افتخاری کار خبری و عکاسی می کنند.

 

باشت نیوز- چه انتظاری از مردم و مسئولان در شهرستان دارید؟

از مردم انتظاری ندارم ولی از مسئولین انتظار دارم مشکلات خبرنگاران را حل کنند .حداقل یک مکان مختص خبرنگاران در هر شهرستان ایجاد کنند تا بتوانند کار خود را انجام دهند.برخی خبرنگاران هنوز با مشکل نبود اینترنت و سیستم دست و پنجه نرم می کنند که این امر مستلزم توجه بیشتر مسئولان است.

 

باشت نیوز- سخن پایانی شما..

ای که دستت می‌رسد کاری بکن پیش از آن کز تو نیاید هیچ کار...

*******************************************************************************************

باشت نیوز- خودتان را معرفی کنید و بفرمایید چه مدتی است در عرصه خبرنگاری فعالیت دارید؟ 

من فتح الله پوران پور هستم خبرنگار ونمایند نشریات استانی وکشوری وسایت کبنانیوز در شهرستان باشت هستم.از 78 تاکنون ضمن گذزارند دورهای مختلف مشغول خبرنگار ی هستم.

 

فتح الله پورانپور

 

باشت نیوز- شیرینی  خبرنگاری در چیست؟

  من فکر میکنم شیرینی ترین لحظه برای هر خبرنگاری دیدن رضایت مردم است.

 

باشت نیوز- در این سال ها چه موفقیت هایی کسب کرده اید؟

 می توان گفت مهمترین موفقیت من این بود که همچون چشم مردم اتفاقات مثبت و یا منفی شهرستان را در حد توان وبا توجه به همکاری مسولان منتقل کرده ام وگاهی عاملی شده ام تا مسولان احساس کند اگر کوتاهی در کار خود انجام دهند از دید مردم به دور نخواهد ماند لذا بیشتر بر انجا م دقیق تر وبهتر وظایف خود مراقبت کنم .

 

باشت نیوز- شغل خبرنگاری چه سختی هایی دارد؟

سختی کار خبرنگار به حدی است که برخی آن را بعد از کار معدن دومین شغل در میان سایر مشاغل قرار می دهند جواب اکثریت مسولان ما را در جریان اخبار اداره یا سازمان... خود قرار می دهند اما برخی از آنها خیلی تمایل ندارند پای رسانه وخبرنگار به محل کار شان باز شود.

 

باشت نیوز- آیا مسئولان شهرستان همکاری لازم را با شما دارند؟

مسولان شهرستان خدا را شکر بیش از 70درصد با رسانه ها همکاری دارند.

 

باشت نیوز- چه انتظاری از مردم و مسئولان در شهرستان دارید؟

 مردم از ما انتظار دارند واین انتظار باعث می شود ما را به دنبال اخبار شهرستان برویم . از مسولان فقط می خواهیم مقدمات انتقال خبر را فراهم کنند وبرای خبر و اطلاع رسانی وپاسخگو یی به مردم ارزش قائل باشد.

 

من تمام تلاشم را می کنم تا بتوانم به عنوان امانتدار دو جانبه پیگیری خواسته های مردم ومنتقل کننده عملکرد وسخننان مسولین باشم قطعا در این مسیر با توجه به کثریث اتفاقات مطالب واخبار نقایص و اشتباهاتی هم وجود خواهد داشت گاهی مخاطبین بابت مطلبی از ما تشکر می کنند همین تشکر خالی وهمین خدا قوت شان باعث نیرو گرفتن وخوشحالی ما می شود.

 

باشت نیوز- سخن پایانی شما..

در آخر روز خبرنگار را همه همکاران خودم وبه همه مردم تبریک عرض کرده واز همه کسانی که در این مدت ما را یاری کردند وکسانی که در روز به ما تبریک گفتند تشکر میکنم.

 

*********************************************************************************

باشت نیوز- خودتان را معرفی کنید و بفرمایید چه مدتی است در عرصه خبرنگاری فعالیت دارید؟ 

زهرا داوودی خبرنگار و مدیرمسول سایت ایل بانو نزدیک به چهار سال و نیم که تو حوزه خبرنگاری فعالیت دارم اولش کمتر فعال بودم و فقط برای سرگرمی و پر کردن وقت اما بعد از فارغ التحصیلی یعنی سال ۹۴ فعالیتم بیشتر شد.

 

زهرا داوودی

 

باشت نیوز- شیرینی  و تلخی های خبرنگاری  چیست؟

خبرنگاری تلخ و سخت و با همه استرس هاش  شیرین است.بی احترامی بقیه سخت اما بعضی اوقات باز کردن گره یا یک مشکل شیرینش می کند.

 

باشت نیوز- در این سال ها چه موفقیت هایی کسب کرده اید؟

در این مدت از سال قبل  بهتر بودم یعنی پیشرفت داشتم و میتوانم موفق تر باشم سختی این حرفه را زیاد نمیشود اسم شغل روی آن  گذاشت زحمت زیاد میخواهد اما حقوق بسیار کمی دارد.  استرس دارد درگیری ذهنی دارد این چیزها انسان را زود پیر می کند. ماهم هرروز با آن سر وکار داریم.

 

باشت نیوز- چه انتظاری از مردم و مسئولان در شهرستان دارید؟

مسولان گاهی بی مهری هایی به خبرنگاران می کنند خبرنگار رکن چهارم دموکراسی باید بیشتر به آن  توجه شود اما گاهی شاهد برخوردهای نامناسبی هستیم.

مردم با خبرنگارها همکاری کنند تا این قشر بتوانند حرف دل جامعه را به مسولان برسانند. اگر مردم نباشن رساندن این حرفهای سخت است.

 

انتهای پیام/س

 

نظرات کاربران