تازه های سایت

26. آذر 1398 - 11:51
در سایه انفعال منابع طبیعی باشت؛
دست درازی منفعت طلبان به منابع طبیعی در روستای ده شیخ باشت/وقتی آبرسانی زمین های کشاورزی زمینه ساز زمین خواری می شود+تصویر
شنیده ها حکایت از این دارد که عده ای در روستای خان احمد شهرستان باشت همزمان با رسیدن آب به زمین های کشاورزی این منطقه، درصدد تعرض به منابع ملی و طبیعی این روستا در محدوده ای به نام برآفتاب هستند و با جمع آوری استشهاد محلی به دنبال ثبت سند زمین های منطقه برآفتاب روستای ده شیخ خان احمد به نام خود هستند.

به گزارش باشت نیوز بنا به گزارش کمیسیون اصل 90 آمده است " زمین‌خواری، جرم پیچیده‌ای است که دست‌های زیادی در پس آن دیده می‌شود وبرخورد قاطع قضایی می‌تواند این دست‌ها را قطع کند. هرچند به نظر می‌رسد سازمان‌های دولتی باید در واگذاری‌ها دقت کنند تا زمین‌ها و مستغلات به نام مردم و کام زمین‌خواران رها نشود.

 

به رغم تمام غوغاهای فراوانی که درباره زمین‌خواری صورت می‌گردد هیچ‌گاه این فعالیت به صورت مشخص تعریف نشده و در هیچ قانونی فعالیتی به نام زمین‌خواری، مورد جرم‌انگاری قرار نگرفته است.

 

مدت هاست بر لزوم مبارزه با زمین خواری تاکید می شود اما همچنان شاهد هستیم بستر و کوهپایه کوه ها ی سلسله جبال زاگرس مورد هجوم زمین خوران قرار می گیرند و برخی افراد به مناطقی که به عنوان طبیعت بکر در این طبیعت از آنها یاد می شود هجوم برده اند.

 

پدیده زمین خواری محدود به محله، شهر، روستا، استان یا بخش خاصی نیست و در سراسرکشور به اشکال مختلف پراکنده شده است و حتی این زمین خواری به گونه ای پیش رفته که  اراضی ملی و حیات وحش را نیز تحت سلطه خود قرار داده است.

 

در همین رابطه شنیده ها حکایت از این دارد که عده ای در روستای خان احمد شهرستان باشت همزمان با رسیدن آب به زمین های کشاورزی این منطقه، درصدد تعرض به منابع ملی و طبیعی این روستا در محدوده ای به نام برآفتاب هستند.

 

دشت خان احمد باشت دارای زمینهای کشاورزی زیادی است که بعلت کمبود آب برای مصارف کشاورزی فقط در طول یک فصل از سال آن هم در زمان بارندگی مورد استفاده قرار می گرفت، اما با رسیدن آب به این منطقه می توان رونق کشاورزی  و باغداری را در این روستا بیشتر دید.

 

اما در این میان عده ای هستند که با زد و بند های اداری و پارتی بازی سعی می کنند از طریق مکاتبه و نامه نگاری بخش عظیمی از منابع طبیعی و ملی را در روستای خان احمد باشت به تصرف خود در آورده و از آن بهره برداری کنند.

همچنین شنیده شده است این افراد در حالی به مراتع و زمین های منابع ملی و طبیعی دست درازی کرده اند که در حال جمع آوری استشهاد محلی برای ثبت سند زمین های منطقه برآفتاب روستای ده شیخ خان احمد به نام خود هستند.

 

از طرف دیگر اداره منابع طبیعی شهرستان باشت با وجود اطلاع از این موضوع هیچ گونه واکنشی نسبت به این مساله نشان نداده اند و شنیده ها خبر از دست های پشت پرده و نفوذ برخی جریانات سیاسی در این ماجرا خبر می دهد.

 

طبق قانون منابع ملی متعلق به همه افراد است و همه حق دارند از این منابع استفاده کنند، نه اینکه فقط عده ای خاص از افراد جامعه به این منابع دسترسی داشته باشند و بقیه از این حق ملی محروم باشند.

 

این پایگاه خبری به دقت این موضوع را رصد خواهد کرد وحق پاسخگویی برای مسئولان شهرستانی را نیز محفوظ  دارد، و نتیجه آن به اطلاع عموم  خواهد رسید.

 

گفتنی است ده شیخ یکی از مجموعه روستاهای خان احمد از توابع بخش بوستان شهرستان باشت و در 10 کیلومتری این شهرستان قرار دارد.

 

انتهای پیام/

نظرات کاربران